کد خبر: 111001114927
جهانروزنامه

تأمین شکر اروپا به قیمت کار اجباری در مزارع برزیل

بسیاری از شرکت های مطرح اروپایی از جمله «نیوِآ، تِرِئُس، اِل دی سی و سوکدِن» شکر و اِتانول مورد نیازشان را از مزارع بسیار آلوده برزیل با شرایط کاری شبیه برده‌داری؛ خریداری می‌کنند.

براساس گزارش وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در برزیل، بازرسان این نهادها شرایط کاری دراین قبیل مزارع را بسیار ناهنجار در حد شرایط کاراجباری توصیف کرده‌اند.

بازرسان وزارت کار و پلیس فدرال برزیل به هنگام ورود به محل های اقامت موقتی کارگران مزارع نیشکر واقع در منطقه «گوریبا» در ایالت«سائوپولو» در روز۸ جولای ۲۰۲۲ (۱۷تیر۱۴۰۱) با بوی بسیار غلیظ مواد آفت‌کش غافلگیر شدند.

همه‌جا بسیار کثیف بود. دیوارهای فرسوده، کاشی‌های کف کثیف و پراز وسایل انباشته شده روی آنها، ورودی‌های مملو از زباله دراین اماکن همگی حکایت از کثیفی فوق العاده آنها داشت.

در خوابگاه های این اقامتگاه های موقت تشک های بسیار فرسوده روی زمین کنار سیم های برهنه برق پهن بودند.

براساس گزارش نهایی مقامات برزیلی که نشریه لوموند توانست به آن دسترسی پیدا کند در این اماکن فوق‌العاده کثیف ۱۸ کارگر در شرایطی شبیه شرایط اقامت و کار اجباری زندگی می‌کنند.

کاری که براساس این گزارش چندین شرکت اروپایی از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند. وظیفه این کارگران چیدن محصول نیشکر است.

آنها بصورت غیرمستقیم برای شرکت «نوا اِرابیو اِنرژیا» کار می‌کنند. این شرکت تأمین کننده مهم الکل خنثی برای غول تولید لوازم آرایشی«نیوِآ» است.

از این ماده درتولید دئودورانتها، کرم های ضد‌آفتاب و همچنین کرم های مراقبت از پوست بدن استفاده می‌شود.

گروه آلمانی «بیِرسدورف» مالک نشان«نیوِآ» در تارنمای خود اعلام کرده‌ است برای تأمین ایمنی و رفاه کارکنان و افرادی که در زنجیره تأمین آن مشغول بکارهستند از آنها خواسته آئین‌نامه ها و دستورالعمل های الزام‌آور در زمینه رعایت حقوق بشر را به امضاء برسانند.

این شرکت همچنین تصریح کرده تا روشن شدن این موارد از سوی یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل تا اطلاع بعدی تأمین مواد مورد نیازش از کارخانه متخلف را به حالت تعلیق در آورده است.

شرکت«نوا اِرا بیواِنرژیا» از سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) تأمین کننده مواد مورد نیاز«نیوِآ» بوده و عمده تولیدات آن روانه بازارهای برزیل می‌شدند.

تعداد زیادی از مشتریان غربی با دستورالعمل های بسیار دقیق اما صرفا روی کاغذ از محصول اِتانول حاصل از نیشکر دراین کارخانه برای تولیدات خود استفاده می‌کنند.

شرکت آلمانی«زیِگورگ» تولید کننده جوهر نیز پس از آگاهی از شرایط بسیار نامطلوب کاری در این کارخانه از طریق نشریه لوموند تحقیقاتی در این زمینه را بدون تعلیق تأمین الکل از آن آغاز کرده است.

شرکت آمریکایی«سان کِمیکال» تولید کننده جوهر و رنگدانه نیز در این زمینه به سئوالات ما پاسخ نداد. این کارخانه به رغم هشدارهای متعدد و با سابقه در مورد استفاده زیاد از آفت‌کش ها که برای سلامتی کارگران بسیار زیاد مضر هستند همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

در یک گزارش منتشر شده از دولت فرانسه که با مشارکت سه گروه بازرسی در زمینه‌ های امور زیست‌ محیطی، کشاورزی و مالی در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) تهیه شده، آمده است: «نمایندگان ما ۲۱ مولکول که در کاشت نیشکر در برزیل استفاده می‌شود را شناسایی کرده‌اند در حالیکه از نظر اتحادیه اروپا  استفاده از آنها ممنوع است.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا