کد خبر: 160703175320
بازاربازارها و خدمات مالیجهان

تاثیر اقدامات نظارتی جدید در آمریکا و اتحادیه اروپا بر قیمت بیت کوین

عوامل مختلی بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند و بخشی از این عوامل به قانون‌گذاری مربوط می‌شوند. رمزارزها ماهیتی مبتنی بر بلاک چین و دفتر کل توزیع شده دارند و عرضه شده‌اند تا آزادی مالی بیشتری برای افراد فراهم کنند؛ اما در مواردی دولت‌ها چنین ساختاری را خطری می‌بینند که می‌تواند به پول‌شویی و دیگر جرایم مالی کمک کند.

برخی از سیاست‌های اعمال شده ویژگی‌های مثبت ارزهای دیجیتال را کم‌رنگ کرده و برخی سیاست‌ها به نمود بیشتر و بهتر این ویژگی‌ها کمک می‌کنند. به‌طورکلی قانون‌گذاری در راستایی انجام می‌شود که معاملات بیت کوین تا حد نیاز تحت نظارت دولت‌ها باشند.

اقدامات نظارتی آمریکا بر بیت کون

در ایالات متحده قوانین نظارتی بر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چندان سخت‌گیرانه نیست؛ اما همین قوانین نیز ممکن است از ایالتی به ایالت دیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. در ادامه به برخی از قانون‌گذاری‌ها مهم فدرال اشاره می‌کنیم تا سیاست‌های آمریکا در قبال ارزهای دیجیتال واضح‌تر باشد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)

این کمیسیون در سال ۲۰۲۴ برای اولین‌بار صندوق‌های قابل‌معامله (ETFs) بیت کوین را قانونی اعلام کرد و اجازه داد معامله آن‌ها در چندین صندوق آغاز شود. از مهم‌ترین این صندوق‌ها می‌توان به IBIT و GBTC اشاره کرد. ETFهای بیت کوین شامل دو نوع اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures) هستند. ETFهای بیت کوین با فراهم‌کردن بازاری گسترده‌تر برای آن می‌توانند به افزایش بهای BTC کمک کنند.

کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)

CFTC بیت کوین را یکی از کالاهای اساسی در نظر گرفته است. بدین معنا که این ارز می‌تواند مانند طلا و نفت یک دارایی اساسی و پایه‌ای باشد. برخی ویژگی‌هایی بیت کوین مانند هاوینگ و محدودیت عرضه باعث شده که آن را در مواردی با طلا مقایسه کنند. این کمیسیون قانون‌های دقیقی برای آینده بیت کوین تنظیم کرده که بر قیمت آن تأثیرگذار خواهند بود.

سازمان خدمات درآمدهای داخلی (IRS)

سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا بیت کوین‌ را یک دارایی رسمی به‌حساب آورده و خرید، نگه‌داری و فروش آن را شامل مالیات می‌داند. افزایش مالیات اعمال شده بر بیت کوین می‌تواند قیمت آن را نزولی کند.

اقدامات نظارتی اروپا بر بیت کوین

اقدامات نظارتی اروپا بر بیت کوین

اتحادیه اروپا به داشتن چهارچوب‌های اصولی و گاهی سخت‌گیرانه در حوزه‌های مالی شناخته می‌شود. قوانین مالی در جوامع این اتحادیه برای برابری بیشتر اقشار مختلف و توزیع عادلانه‌تر ثروت اعمال می‌شوند. سیاست‌مداران اروپا در همین راستا تصمیم دارند تا قوانین بیشتری بر BTC و ارزهای دیجیتال اعمال کرده و آن‌ها را تحت نظارت قرار دهند. برخی از این قانون‌ها می‌توانند به افزایش قیمت بیت کوین کمک کنند و برخی منجر به نزول ارزش آن شوند.

اعمال مقررات در بازار دارایی های کریپتویی (MiCA)

در سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا اولین مجموعه مقررات جامع حوزه کریپتوکارنسی را با عنوان MiCA ارائه کرد. پروتکل MiCA سعی دارد تا با اعمال قوانین در معاملات و نگه‌داری ارزهای دیجیتال آن‌ها را تحت نظار داشته باشد. اعمال مقررات و نظارت‌های MiCA تدریجی هستند؛ به‌طوری که ابتدا بر استیبل‌کوین‌ها و سپس بر سرویس‌های خدماتی ارزهای دیجیتال اعمال شده‌اند. انتظار می‌رود که در آینده این قوانین بر ارزهای مهمی مانند بیت کوین و اتریوم نیز اثرگذار باشند.

اعمال مقررات برای ردگیری بیشتر ارزهای دیجیتال

رمزارزها به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود می‌توانند زمینه پول‌شویی، کلاهبرداری و تبادلات مالی تروریسم را آسان کنند. به همین دلیل اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا با اعمال اقداماتی کنترل بیشتری بر این ارزها داشته باشد و تراکنش‌های آن را ردگیری کند.

تاثیر اقدامات نظارتی بر قیمت بیت کوین

اعمال قوانین و مقررات بر بازار رمزارزها می‌تواند از چند جهت بر قیمت این دارایی‌ها تأثیر داشته باشد. بخشی از این تأثیر حاصل تغییرات احساسی و روانی در جوامع معامله‌گران است که معمولا اثری کوتاه یا میان‌مدت بر قیمت BTC می‌گذارد. مقررات جدید بسته به ماهیت خود می‌توانند معامله ارزهای دیجیتال را آسان، دشوار، پربازده یا کم‌ بازده کنند و بر همین اساس به صعود یا نزول قیمت بیت کوین منجر شوند.

اقدامات نظارتی؛ تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

اقدامات نظارتی؛ تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

بی‌ شبک اعمال، حذف و هرگونه تغییر در قوانین نظارتی ارزهای دیجیتال بر بازار بیت کوین و قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. ازآنجایی‌که BTC بیشترین ارزش بازار کریپتوکارنسی را داشته و نماینده این دارایی‌ها به‌حساب می‌آید بیش از سایر رمزارزها تحت‌تأثیر تغییر مقررات قرار می‌گیرد.

مقرراتی که در آمریکا و اروپا اعمال شده‌اند و خواهند شد ممکن است در بازه‌های چندروزه تا چندماهه BTC را دچار نوسان کنند؛ اما در نهایت قیمت آن را پایدارتر کرده و ممکن است به صعود مداوم آن نیز کمک کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا