کد خبر: 16060045264
اقتصاد

تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی تصمیمات وزارت کشاورزی در افزایش قیمت گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی و سایر مجموعه‌های مرتبط با تولید دام، تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بالا رفتن قیمت گوشت داشته است.

منصور‌ پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شرایط بد اقتصادی دامداران اظهار کرد: چند دلیل بر ایجاد شرایط بد اقتصادی دامداران موثر بوده که از جمله آن‌ها خشکسالی و گرانی نهاده خوراک دام است.

وی ادامه داد: خشک شدن مراتع و نبود علف برای تعلیف دام‌ها در پی خشکسالی از یک سو و کمبود و گرانی نهاده خوراک دامی از سوی دیگر موجب شده به شکل کم سابقه‌ای شاهد شرایط بد اقتصادی در بخش پرواربندی کشور باشیم.

به گفته وی؛ اما شاید مهم‌ترین دلیل ایجاد شرایط کنونی برای صنعت دامپروری کشور وعده‌های عمل نشده مسئولان باشد.

پوریان تصریح کرد: بیش از ۶ میلیون دام سبک مازاد در کشور وجود دارد، اما شاهد گرانی گوشت قرمز برای مصرف کننده هستیم و دامداران نیز توان ادامه کار ندارد.

تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی و تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بالا رفتن قیمت گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی و سایر مجموعه‌های مرتبط با تولید دام، تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بالا رفتن قیمت گوشت داشته است.

پوریان افزود: همچنین این تصمیمات در کاهش راندمان تولید و بی‌ثباتی در آن موثر بوده است.

وی با توجه به شرایط کنونی صنعت دامپروری کشور پیش بینی کرد توان تولید در پاییز به کمترین میزان کاهش یابد.

پوریان یادآور شد: در رکود بازار مصرف و افزایش هزینه‌ها، تولید دام فصل‌های بهار و تابستان در واحدهای دامداری مانده است.

وی با تاکید بر اینکه این دام‌ها کیفیت خود را نیز از دست داده‌اند، افزود: بیشتر این دام‌ها اضافه وزن دارند و حجم زیادی چربی در آن‌ها انباشت شده است.

رئیس شورای تامین دام کشور خواستار اجرای برنامه‌های حمایتی وعده داده شده از سوی مسئولان قبل از افت شدید تولید گوشت قرمز شد.

پوریان از جمله این وعده‌های عمل نشده را خرید حمایتی، پرداخت تسهیلات کم بهره برای تامین نقدینگی، تامین کافی نهاده‌های خوراک دام با قیمت مصوب دولتی و باز شدن راه صادرات برشمرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا