کد خبر: 28090061499
روزنامهعصر انقراض (طنز)

تازه آدامس هم می‌خورند(طنز)

راضیه حسینی

امام جمعه موقت تهران: «با وجود افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی باز هم وضعیت مردم از ابتدای انقلاب بهتر است. با هر تعطیلی، مردم برای عزیمت به شمال کشور صف می‌کشند که نشان از سطح رفاه در کشور است.»

کاملاً درست است. آدمی که سفر می‌رود، آن هم شمال، یعنی دارد در رفاه غلت می‌زند و هیچ مشکلی از بابت معیشت ندارد. حالا کار نداریم با یک پراید مدل هشتاد، هشت نفر را به زور چپانده و از لحاف و تشک تا قابلمه و کتری و بشقاب را بار ماشین کرده و راه افتاده.

مهم این است که عزم سفر کرده واین یعنی پول‌داری. اگر پول نداشت باید هر روز صبح از خانه بیرون می‌رفت و تا بوق سگ کار می‌کرد، باز هم با دست خالی برمی‌گشت.

این‌طوری شاید کمی می‌شد گفت دچار مشکل معیشتی شده. اما وارد جاده چالوس که شد یعنی دیگر از خط فقر درآمده و با مخ رفته توی دریای رفاه و آسایش. این‌جورآدم‌ها اگر از بی‌پولی نالیدند باید با پشت دست کوبید توی دهان‌شان.

 تازه بعضی از همین‌ها در حال سفر و توی ماشین، آدامس هم می‌خورند و همان بار اول می‌اندازند دور.  (از آن آدامس‌هایی که آقای جوان گفت از بس گران است باید بعد از یک بار خوردن بگذاری توی یخچال و دوباره استفاده کنی.)

حتی گاهی بین راه، از دست‌شویی‌های پولی استفاده می‌کنند. این دیگر خیلی ولخرجی است. اگر راست می‌گویند و ندارند، در خانه بمانند و مجانی بروند دست‌شویی.

اگر ندارند چطور پول ورودی مکان‌های تفریحی شمال کشور را می‌دهند؟ در بهترین مناطق آب وهوایی چادر می‌زنند، از سرسبزی و هوای سالم لذت می‌برند و روحیه‌شان تازه می‌شود. عوض شدن روحیه و لذت بردن از زندگی فقط مال آدم‌پولدارهاست. کسی که واقعاً پول ندارد باید در هوای آلوده تهران آن‌قدر نفس بکشد تا کف و خون بالا بیاورد و هیچ وقت حتی به سفر فکر هم نکند.

باید آن‌قدر زحمت بکشد که وقتی به خانه رسید نفهمد کی خوابش برد و شب چطور گذشت. نفهمد صبح‌ها چرا ین‌قدر زود از راه می‌رسند.

اصلا آدمی که پول ندارد، جایی دیده نمی‌شود، توی هیچ آماری نیست و کسی نمی‌داند کجای این زندگی گم شده. آمار هم فقط مال پولدارهاست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا