کد خبر: 22060046065
اقتصادتولید و بازرگانی

تامین نیاز بازار با واردات ۹۵ میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به احساس نیاز بازار به جوجه ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، واردات ۹۵ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در تیر و مردادماه حدود ۲۳۴ میلیون قطعه جوجه ریزی اتفاق افتاده که ۱۱۷ میلیون قطعه در تیرماه و ۱۱۷ میلیون قطعه در مرداده ماه بوده است.

وی افزود: در شهریورماه هم پیش بینی می کنیم حدود ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شود که با این میزان جوجه ریزی تولید گوشت مرغ به ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن در ماه خواهد رسید.

ملک نیا در رابطه با میزان جوجه ریزی در مدت مشابه سال گذشته، خاطرنشان کرد: در مجموع در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش جوجه ریزی داشته ایم.

وی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ در گوشت مرغ افزایش تقاضا داشتیم، ادامه داد: برای مدیریت تقاضا و به درخواست اتحادیه مرغداران کشور و تشکل های خصوصی، فاصله جوجه ریزی را به ۹۰ روز افزایش دادیم و میزان جوجه ریزی را بر اساس ظرفیت جوجه ریزی در پروانه هر واحد به ۸۰ درصد رساندیم و در سامانه ها اعمال کردیم.

جوجه ریزی طبق برنامه انجام خواهد شد

ملک نیا با تاکید بر این که این فاصله و کاهش ظرفیت جوجه ریزی به تولید آسیب وارد نخواهد کرد، گفت: جوجه ریزی طبق برنامه انجام خواهد شد و خللی در آن رخ نمی دهد، تنها تقاضا را مدیریت کردیم و این کار مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

وی درباره برخی نگرانی ها از این که افزایش فاصله جوجه ریزی ممکن است باعث کاهش تولید در ماه های آینده شود، تصریح کرد: تشکل ها و معاونت امور تولیدات دامی به صورت روزانه میزان عرضه و تقاضا را رصد می کنند و در صورت نیاز، می توانیم این وضعیت را تعدیل کنیم و در این زمینه، هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

ملک نیا یادآور شد: در جلسه ای که برای مدیریت عرضه و تقاضا با بخش خصوصی داشتیم، مقرر شد، انجمن جوجه یک روزه و اتحادیه سراسری مرغداران کشور سامانه خرید و فروش را طراحی کنند تا با راه اندازی آن در ماه های آتی وضعیت عرضه جوجه یک روزه در آن سامانه درج و با قیمت های مصوب عرضه شود.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عرضه مرغ گفت: در سه ماه اخیر، برنامه های افزایش سن گله های مرغ مادر، تولک بری گله های بالای ۷۶ هفته و واردات تخم مرغ نطفه دار اجرا شده است.

حدود ۱۱ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است

وی با بیان این که در ۵ ماه گذشته حدود ۱۱ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به احساس نیاز بازار به جوجه ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، برای واردات ۹۵ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ریزی کرده ایم و پیش بینی می کنیم طی شهریور و مهرماه، ۳۰ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شود تا بازار به وضعیت تعادل برسد.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که اولین محموله تخم مرغ نطفه دار ، پایان هفته جاری وارد کشور خواهد شد، گفت: به صورت هفتگی بین ۳ تا ۵ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور می شود که نویدبخش افزایش تولید مرغ در ماه های آتی خواهد بود.

ملک نیا ادامه داد: در حال حاضر، قیمت جوجه یک روزه روند کاهشی داشته و به زودی قیمت گوشت مرغ به تعادل خواهد رسید و پیش بینی می کنیم با توجه به واردات و افزایش تولید، در مهرماه قیمت گوشت مرغ روند کاهشی داشته باشد.

وی در رابطه با واردات گوشت مرغ، عنوان کرد: مصوبه واردات گوشت مرغ سال گذشته ابلاغ شد و در حال حاضر، وضعیت ذخایر استراتژیک مطلوب است بنابراین در صورت بروز مشکل و یا نیاز، گوشت مرغ به بازار عرضه خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا