کد خبر: 30010178952
روزنامهصنعت و معدن

تاکید رئیس سازمان توسعه تجارت بر تولید صادرات‌محور

زینب غضنفری

معاون وزیر و‌‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر تولید صادرات‌محور تصریح کرد که اگر تولید برای صادرات باشد، بازار داخل کمتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تلاش کردیم در حوزه‌هایی که مزیت داریم، رویکرد صادرات محور داشته باشیم و به این شکل نباشد که صرفا مازاد مصرف صادر شود.

علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۴۸۰میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲.۳میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد بیش از  ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها لحاظ شود‌، امسال ۵/۶میلیارد دلار صادرات این بخش را خواهیم داشت.

او با اشاره به فعال شدن کریدورهای تجاری از جمله کریدور شمال/جنوب و‌ شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی گفت: به واسطه فعال شدن این کریدورها و‌ ایجاد فرصت‌های تجارت خارجی، در آمد کشور از این بخش در سال گذشته ۲.۵برابر شد که لازم است، همچنان افزایش یابد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برخی محصولات در داخل کشور بازار ندارد؛ اما در کشورهای دیگر کالای استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: از همین رو تلاش کردیم تغییر رویکرد داشته باشیم و زنجیره‌های تامین و تولید برای صادرات تکمیل شود.

پیمان‌پاک با اشاره به توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و‌ تکمیل زنجیره ارزش گفت: در این زمینه تلاش کردیم با تغییر ادبیات صادراتی‌ به بازارهای هدف نفوذ کنیم و در تجارت با کشورها، با استفاده از فرصت  پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های B2C ارتباط با شبکه‌های توزیع و خرده‌فروشی‌ها که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند، سود صادرات را بیشتر کنیم.

او با تاکید بر کنسرسیوم‌سازی و همکاری با آی تی سی با توجه به این رویکرد گفت: تغییر جهت‌دهی تولید به سمت تولید صادرات‌محور با حمایت‌های دولتی، آینده پژوهی و تحقیقات و تحلیل بازار با همراهی بخش‌های مختلف تولیدی در این زمینه دنبال می‌شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به استفاده از فرصت‌های تجاری در کشورهای اطراف گفت: در حوزه اوراسیا، با حمایت نهادهای بالادستی برای ایجاد جهش صادراتی اقدامات مناسبی طی ماه‌های گذشته صورت گرفت.

پیمان‌پاک افزود: در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با توجه به فضای سیاسی خوبی که ایجاد شده، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات فراهم است. در حوزه کشورهای آفریقا نیز فرصت‌های تجاری زیادی وجود داشت که مغفول واقع شده بود و تلاش کردیم با فعال کردن اداره کل آفریقا، برنامه‌ریزی جامعی برای جهش صادراتی داشته باشیم.

او با اشاره به رشد صادرات به بازار کشورهای همسایه، از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و‌ رشد۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه و با توجه به فرصت‌های جدید صادراتی ایجاد شده بر اساس تغییرات و بحران‌های جهانی و رشد صادرات به بازارهای جدید،از رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی،رشد ۱۵۰صادرات به غنا و رشد ۵۰۰درصدی صادرات به آفریقای جنوبی خبر داد.

معاون وزیر صمت با تاکید بر استفاده از شیوه‌های نوآورانه در تجارت خارجی‌گفت: توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی، توسعه صنایع خلاق، استفاده از سامانه‌های B2B و‌ فعالیت در حوزه رمزارز و متاورس و گذار از  تجارت سنتی به تجارت مدرن در این مسیر دنبال می‌شود.

پیمان‌پاک با توجه به سیاست‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان گفت: تلاش داریم، در سال ۱۴۰۱ مشوق‌های صادراتی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا