کد خبر: 02040034079
صنعت و معدن

تاکید روسای سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند بر توسعه همکاری‌ها در بخش علوم‌زمین

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نشست سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند به‌منظور توسعه و ادامه همکاری‌های دوجانبه در بخش علوم‌زمین و معدن پیش از ظهر امروز به صورت وبینار در محل این سازمان آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی شرکت در وبینار مشترک سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند را به عنوان یک افتخار بزرگ یاد کرد و گفت: از رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین آقای Tiilikainen مدیرکل برجسته سازمان زمین‌شناسی فنلاند GTK و وزیر پیشین محیط‌زیست، انرژی و مسکن کشور فنلاند تشکر می‌کنم.
خانم فروزنده ودیعتی همچنین ضمن تقدیر از زحمات آقای آقای کیجونور وانتو سفیر فنلاند در تهران گفت: گسترش و تقویت همکاری دو جانبه با فنلاند در همه زمینه‌ها هدف دولت جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی ایران دارای سوابق ارزشمند، تخصص و کارهای برجسته منحصر به فرد در غرب آسیا است، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی فنلاند نیز یک مرکز با ویژگی‌های خوب در اروپا در ارزیابی و استفاده پایدار از منابع زمین‌شناسی است.

خانم ودیعتی با تاکید بر این‌که محیط‌های ساخته شده و طبیعی ما می‌توانند کیفیت زندگی ما را ارتقا داده یا تخریب کنند، گفت: از تخصص زمین‌شناسی می‌توان برای مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی مربوط به توسعه پایدار، اقتصاد بازیافت، آب سالم، و انرژی پاک، تغییرات اقلیمی و حوادث طبیعی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌هایی مانند مدیریت پایگاه داده‌ها، مدیریت منابع آب به ویژه مدیریت آب‌های زیرزمینی، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی، ژئوفیزیک و توسعه خدمات دیجیتال فرصتی برای هر دو طرف برای کشف راه‎های جدید همکاری است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی ضمن اشاره به همکاری آموزشی و تبادل علمی بین ایران و فنلاند در غرب آسیا و زمین‌شناسی خاورمیانه گفت: برای توسعه هر چه بیشتر، راه‌حل‌های جدید برای فرآوری موادمعدنی، پسماند و آب و افزایش دانش ما در مورد چرخه‌های زندگی به همان اندازه مهم هستند.

ودیعتی با بیان این‌که با توجه به پدیده خشکسالی در منطقه ما ایجاد زمینه همکاری در موضوعات مدیریت منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: ایران و فنلاند هر دو دارای تجربه‌های طولانی در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی هستند که برهمین اساس می‌توان از این تجربیات استفاده کرد.

در ادامه معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس این سازمان در این نشست ضمن تشکر از زحمات خانم فروزنده ودیعتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی و آقای کیجونور وانتو سفیر فنلاند در تهران جهت پایه‌ریزی مقدمات این وبینار گفت: امیدواریم در جلسه امروز بتوانیم با شناسایی درست از توانمندی‌ها و نیازهای هر دو سازمان، آینده همکاری‌های علمی با یکدیگر را برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر علیرضا شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال ۱۹۵۹ میلادی و حدود ۶۲ سال پیش تاسیس شد و افزود: این سازمان در طول این سالیان وظیفه تولید و اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف در کل کشور را به عهده داشته است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس زمین‌شناسی و اکتشافی، شناسایی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی و اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی، مسئولیت تولید نقشه‌های خاورمیانه در لایه‌های گوناگون (به عنوان مسئول cgmw) برگزاری ۳۹ گردهمایی تخصصی ملی و بین‌المللی علوم زمین در کشور از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به ویژه ایران خاطرنشان کرد: کشور من با مشکلاتی از قبیل تامین آب شرب کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و زمین‌لغزش در برخی نقاط و فرونشست و ریزگردها مواجه شده است.

شهیدی ابراز امیدواری کرد: با همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه میان سازمان‌های زمین‌شناسی بتوانیم بر پاره‌ای از این مشکلات چیره شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا