کد خبر: 08040189056
بازارروزنامه

تب تند افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار

بازار لوازم خانگی در این سال‌ها دستخوش رکود و افزایش قیمت‌های متعدد شده است، این رکود نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع فروشنده و خریدار، بازاری که هر روز کم رونق‌تر از قبل خواهد شد و فعالان در این حوزه متضرر.

وقتی برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنی، از دیدن قیمت‌ها دچار حیرت می‌شوی، کیفیت لوازم خانگی چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما به جای افزایش کیفیت در این حوزه شاهد افزایش قیمت به‌صورت نجومی هستیم.

افراد بنا بر ضرورت اقدام به خرید لوازم خانگی می‌کنند، می‌توان گفت نوعروسان امروز تنها خریداران لوازم خانگی در بازار هستند و تنها به خرید چند قلم کالای ضروی اکتفا می‌کنند، اما برای همان چند قلم کالای ضروری باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند.

یکی از گلایه‌های خریداران بازار لوازم خانگی نبود تنوع در این حوزه است، قطعا ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور این مسئله را تشدید کرده و خریداران و فروشندگان نیز با چالش‌های متعدد روبرو هستند.

پس از اعلام رسمی افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی، بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان کالاهای که در انبارهای خود دپو کرده بودند را با قیمت جدید به بازار عرضه کردند که این مسئله قطعا تخلف است، اما باید دید نظارتی بر این مسئله صورت خواهد گرفت.

افزایش ۱۰ میلیونی قیمت یک یخچال و فریرز در کمتر از ۱۰ روز

امیری یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا با گلایه از افزایش شدید قیمت لوازم خانگی در بازار، اظهار کرد: در سال‌های اخیر قیمت لوازم خانگی به شدت افزایش پیدا کرده است و این مسئله خانواده‌ها را برای خرید لوازم مورد نیاز با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: باتوجه به خرابی یخچال و فریرز، ۱۰ روز گذشته برای خرید یک دستگاه یخچال و فریزر به بازار مراجعه کردم، قیمت این کالا ۲۶ میلیون تومان بود، اما برای اینکه هزینه خرید را تامین کنم، پس از مراجعه مجدد قیمت همان کالا از سوی فروشنده ۳۵ میلیون تومان عنوان شد.

این بانوی شهرکردی بیان کرد: فروشنده بلافاصله پس از اعلام افزایش قیمت، اقدام به افزایش قیمت کالایی که با قیمت قبل تهیه کرده بود، کرد، آیا این کار تخلف نیست؟ نباید نظارتی بر بازار صورت بگیرد؟ این افزایش قیمت با چه مجوزی انجام شده است.

خرید جهیزیه بسیاری از خانواده‌ها را دچار چالش کرده است

آقای صمدی یکی از شهروندان شهرکردی، اظهار کرد: برای خرید جهیزیه دخترم با چالش مواجه شده‌ام، قیمت لوازم خانگی کمرشکن است.

وی افزود: افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی به‌صورت هفتگی اتفاق می‌افتد، برای مثال برای خرید به بازار مراجعه می‌کنی، پس از اطلاع از قیمت، چند روزی زمان نیاز داری تا هزینه را تامین کنی، اما وقتی برای خرید مراجعه می‌کنیم، شاهد افزایش همان کالا در عرض یک هفته هستی.

صمدی گفت: خرید جهیزیه بسیاری از خانواده‌ها را دچار چالش کرده است، وقتی جوانان برای ازدواج ترغیب می‌شوند، باید حداقل شرایط نیز فراهم شود.

افزایش شدید قیمت لوازم خانگی از سال گذشته موجب کاهش تقاضا شده است

جمشید کلاهی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرکرد با اشاره به افزایش چند باره قیمت لوزام خانگی، اظهار کرد: افزایش شدید قیمت لوازم خانگی از سال گذشته موجب کاهش تقاضا شده است و این کاهش در چند مرحله تشدید شد.

وی با بیان اینکه آخرین افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی در اواخر خردادماه سال‌جاری اتفاق افتاد، گفت: علاوه بر افزایش قیمت در این حوزه با کمبود کالا نیز مواجه هستیم، باتوجه به ممنوعیت ورود لوزام خانگی از خارج از کشور، تولیدکنندگان داخلی نیز کالا را به وفور در بازار عرضه نمی‌کنند.

کلاهی افزود: عموما تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی نمایندگی فروش ندارد و اصناف نیز باید این کالاها را با قیمت آزاد از بازار تهیه کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرکرد در ادامه با بیان اینکه اگر افزایش قیمت لوازم خانگی و کاهش تقاضا وجود داشته باشد، بسیاری از اصناف این حوزه به تعطیلی کشانده می‌شوند، توضیح داد: در حال حاضر خرید لوازم خانگی در حد ضرورت و برای جهیزیه است، گاهی افراد نیز در صورت خراب شدن لوازم خانگی بالاجبار اقدام به خرید می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر حداقل قیمت یک عدد یخچال و فریزر در بازار شهرکرد ۳۰ میلیون تومان، اجاق گاز ۱۴ میلیون تومان، ماشین لباس شویی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان و ظرفشویی ۱۶ میلیون تومان است.

در حال حاضر قیمت پنج قلم کالا توسط تنظیم بازار قیمت‌گذاری می‌شود

غلامرضا قائدامینی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش قیمت پنج قلم کالا در حوزه لوازم خانگی در کشور، اظهار کرد: طبق مصوبه سازمان حمایت قیمت انواع تلویزیون ۱۶ درصد و قیمت یخچال، فریزر و یخچال- فریزر ۱۰ درصد افزایش داشته است، مابقی کالاها هیچ گونه افزایش قیمتی نباید  داشته باشند، اما در مجموع افزایش قیمت مابقی کالاها در اختیار تولیدکنندگان است و نیازی به مجوز سازمان حمایت ندارد.

وی افزود: کالاهای تولید قبل باید با قیمت قبل به‌فروش برسد، بر روی لوازم خانگی قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده درج شده است و مخدوش کردن قیمت توسط فروشنده تخلف است.

قائدامینی با تاکید بر اینکه افراد کالایی را که قیمت آن مخدوش شده است، نخرند، گفت: شهروندان تخلفات در حوزه گرانفروشی در لوازم خانگی را با شماره ۱۲۴ گزارش دهند، همچنین گشت‌های ویژه نیز بر این حوزه نظارت دارند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی، توضیح داد: افزایش هزینه‌های تولید، افزایش دستمزد کارگران، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و مواداولیه از دلایل این افزایش قیمت است، در حال حاضر قیمت پنج قلم کالا توسط تنظیم بازار قیمت‌گذاری می‌شود و مابقی در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا