کد خبر: 070302128554
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تجارت ترجیحی و آزاد با وجود تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست

تحریم‌ها مانعی جدی در مسیر تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. تا زمانی که برگشت ارز به‌راحتی اتفاق نیفتد، می‌توانیم حجم تجارت بالایی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشیم.

به گزارش بازار، صدرالدین نیاورانی رئیس‌کل گمرک ایران از هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دوساله برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبر داده است؛ نکته‌ای که صدرالدین نیاورانی، عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار درباره آن می‌گوید: اگرچه تنوع بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بسیار بالاست ولی تحریم‌ها مانعی جدی در مسیر تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. تا زمانی که برگشت ارز به‌راحتی اتفاق نیفتد، می‌توانیم حجم تجارت بالایی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشیم.

نیاورانی ادامه می‌دهد: تجارت جاده دوطرفه است، تاجر باید بتواند در زمان واردات و صادرات بدون هیچ نگرانی‌ای ارز خود را به کشور برگرداند و تا موقعی که این مشکل حل نشود، مشکلات کماکان پابرجاست.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار تصریح می‌کند: تجارت ایران با موانع جدی‌ای روبروست؛ یکی از این موانع این است که ما نمی‌توانیم فروش خود را به پول رسمی کشورها انجام دهیم و باید این مشکل حل شود.

او تأکید می‌کند: برخی از تجارت آزاد و تجارت ترجیحی می‌گویند اما به این نکته توجه ندارند که پیش‌نیاز تجارت آزاد و ترجیحی، بازگشت ارز حاصل از صادرات است ولی ما به دلیل تحریم، با اکثر کشورهای دنیا مراوده بانکی و مالی نداریم. در واقع باید به تاکید گفت که تجارت ترجیحی و آزاد با وجود تحریم‌ها ممکن نیست.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار ادامه می‌دهد: در کنار مسئله تحریم‌ها ما با برخی از شرکای تجاری خود مشکلات دیگری داریم؛ مثلاً روسیه یکی از شرکای تجاری ماست.

اگرچه ما در روسیه چند صراف داریم که جابه‌جایی پول از طریق آن ممکن است ولی همچنان تعرفه، عوارض گمرکی و مالیات بالای روسیه بر محصولات ایرانی مانعی جدید رد مسیر صادرات ایران به روسیه است. درحالی‌که رقبای ما مانند ترکیه شرایط بسیار مناسبی در بازار روسیه دارند.

به‌گفته نیاورانی وزارت امور خارجه و دولت باید برای حل مشکل تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا، کشورهای عضوی سی. آ. اس کار جدی بکند وگرنه این بازارها ابدی نیستند.

الان تعرفه ایران به واردات کالای روسی به ایران ۵ درصد است ولی در روسیه وضعیت این عدد بسیار بالاتر است.

او تأکید می‌کند: برخی می‌گویند که صادرات از مسیرهای غیرمستقیم به روسیه مانع اصلی در مسیر جارت است ولی من معتقدم باید همه مشکلات را به هم دید؛ ما صادرات مستقیم از بندر انزلی به بندر آستارا خان راداریم ولی واقعاً مالیات، عوارض گمرکی و تعرفه روس‌ها بر کالای ایرانی بالاست و لازم است دولت‌ها در سطوح بالاتری این مسئله را حل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا