کد خبر: 020303160441
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تجارت خارجی کشور به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسید

بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی کشور در ۳۲ ماه خدمت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسید.

(از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۳) نزدیک ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه ابتدای کار دولت دوازدهم (یعنی از شهریور ۱۳۹۶ تا پایان فروردین ۱۳۹۹) از نظر ارزش ۱۷/۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار گمرک، واردات کشور در طول ۲ سال و ۸ ماه (شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳) دولت سیزدهم بیش از ۱۰۴ تن کالا به ارزش بیش از ۱۶۴ میلیارد دلار ثبت شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه دولت دوازدهم (شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ۱۳۹۹) از نظر وزن ۱۵/۱۷ درصد و از نظر ارزش ۳۶/۳۶ افزایش داشته است.

در مجموع میزان تجارت خارجی کشورمان در طول ریاست جمهوری آیت الله رئیسی به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است.

آنچه آمار گمرک نشان می‌دهد، صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۴۸ میلیارد دلار و واردات هم با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال قبلش، به بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسید.

همچنین صادرات کالا‌های غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۱، ۵۳ میلیارد دلار بوده که نزدیک ۱۰ درصد نسبت به سال قبلش افزایش داشته است. واردات کشور هم در این سال با افزایش ۱۳ درصدی، ۵۹ میلیارد دلار ثبت شد.

در سال گذشته صادرات کشور با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی حدود ۸۷ میلیارد دلار بوده، که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۸ درصدی داشته است. واردات کالا از کشورمان نیز در سال ۱۴۰۲، با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبلش به بیش از ۶۶ میلیارد دلار رسید.

منبع: گمرک

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا