کد خبر: 25050196607
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانی

تجارت کشور باید از زیر سلطه دلار خارج شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اعمال نفوذ و قدرت بالای دلار در تجارت جهانی و تبعات نامطلوب آن بر مراودات تجاری کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به نقطه مطلوب باید وابستگی مبادلات تجاری خود به دلار را بتدریج از بین ببرد و سهم این ارز را سبد ارزی خود بیشتر کاهش دهد.

محمدحسین ضیایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه تحریم یکی از مهمترین ابزارها برای اعمال قدرت و یا تثبیت آن از سوی ابرقدرت‌هاست، افزود: گرچه تحریم یک واژه نامانوس در اقتصاد نیست اما در دهه‌های گذشته که جنگ نظامی هزینه‌های بالایی را به کشورهای ابرقدرت تحمیل کرده، تحریم به عنوان یک ابزار مهم برای سلطه آنان بر کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به سلطه دلار بر بازار جهانی، آن را مهمترین دلیل گسترش و تعمیق تسلط ایالات متحده بر بازارهای اقتصادی و اعمال تحریم بر دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: در این سال‌ها آمریکا به پشتوانه دلار توانسته دایره اثرگذاری خود را در اقتصاد جهانی به حدی افزایش دهد که عملاً حتی اقتصاد اروپا را هم تحت تاثیر قرار دهد.

مطالب پیشنهادی

ضیایی ادامه داد: به همین دلیل کشورها تلاش دارند تجارت خود را خارج از ارز دلاری و با ارزهای توافقی انجام دهند؛ این مهم البته در صادرات و واردات با کشورهای همسایه کارآیی بیشتری دارد و می‌تواند تا حد زیادی از تاثیر دلار بر اقتصاد طرفین بکاهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: برخی کشورهای مکمل نیز با ارزشیابی محصولات، نوعی مبادله کالا به کالا اما با شیوه‌های نوین را در دستورکار خود قرار داده‌اند تا تبادل پول را به حداقل برسانند و از این طریق اقتصاد خود را از اعمال نفوذ دلار مصون نگه دارند.

ضیایی با اشاره به اولین ثبت سفارش کشور با ارز دیجیتال به ارزش ۱۰ میلیون دلار، تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم که در سال‌های اخیر ایجاد شده، استفاده از ارزهای دیجیتال است.

این نوع تجارت به راحتی می‌تواند فراتر از تمام قوانین بانک جهانی و در دایره‌ای خارج از دلار، صادرات و واردات را تسریع و عملاً تاثیر تحریم‌های آمریکا را حداقلی کند. شاید به همین دلیل است که خزانه‌داری آمریکا همچنان سیاست شفاف و مشخصی درباره این نوع ارز اتخاذ نکرده است.

وی ادامه داد: حذف دلار به معنای حذف ارز واسط است به این معنا که وقتی ارز واسط، دلار یا یورو شد، همان اتفاقی که برای دلار افتاد، برای یورو هم ممکن است، رخ دهد و اتحادیه اروپا مبادلات یورویی را محدود کند.

مهم این است که برای حل ریشه‌ای مشکل، باید پیمان‌های پولی دوجانبه بین بانک‌های مرکزی کشورها منعقد و در مبادلات، از ارزهای یکدیگر استفاده شود.

ضیایی گفت: در ابتدای سال جاری نیز معاون بانک مرکزی گفته بود که تهران می‌خواهد تجارت با روسیه را با ارزهای ملی دو کشور(روبل و تومان) انجام دهد که در آن صورت موانع تجاری رفع خواهد شد و مبادلات تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا