کد خبر: 240302129930
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تجارت ۲۰ میلیاردی با ونزوئلا دور از دسترس نیست

فیروزی از سازمان توسعه تجارت گفت: حجم روابط تجاری ایران و ونزوئلا ۱۲۰ میلیون دلار بوده و قرار است در فاز اول به ۱۰ و در فاز دوم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

در میز اقتصاد امروز موضوع ابعاد و اهمیت روابط با کشور‌های آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفت و رضوانی زاده رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ونزوئلا، فیروزی مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای لاتین سازمان توسعه تجارت و حجت سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: جزئیات اسناد امضا شده چیست و چه سهمی از تجارت در آمریکای لاتین داریم؟

فیروزی: با توجه به سیاست‌های کلی، ارتقا روابط به ویژه در آمریکای لاتین در اولویت برنامه قرار گرفته است. به دلیل محدودیت‌هایی که هم در ایران و هم در آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا وجود دارد، بخشی از تجارت در آمار رسمی لحاظ نمی‌شود و این برای محافظت از تجارتی است که با آن کشور‌ها داریم. در سال ۱۴۰۱ حجم روابط تجاری ما با کشور ونزوئلا ۵ برابر شد و از ۲۲ میلیون دلار به ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است.

این تجارت با احتساب نفت و میعانات و آمار‌های غیر رسمی نزدیک ۴ میلیارد دلار است.

هدف ما این است با افزایش شناخت تجار ما از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار ونزوئلا زمینه افزایش روابط تجاری را فراهم کنیم و این مسئله دور از دسترس نیست.

سوال: تجارت ما با ونزوئلا به چه میزان رشد خواهد کرد؟

سلطانی: در سفر رئیس جمهور ۲۵ سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رسید که نوید بخش فاز جدید در روابط بین دو کشور است. هدف گذاری ما در یکی دو سال آینده رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار و در فاز دوم به ۲۰ میلیارد دلار است. برخی قرارداد‌ها مدت‌ها قبل آغاز شده بودند و طی قرداد‌ها اجرا خواهند شد.

سوال: علت پایین بودن روابط در وضعیت فعلی چیست؟

رضوانی: در دو سال گذشته با توجه به تغییراتی که در اقتصاد ونزوئلا رخ داده موجب شده که توجه جامعه جهانی اقتصاد به ونزوئلا بیشتر شود. این شرایط مطلوب نسبت به سال‌های قبل، موجب شده دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به این کشور داشته باشد.

بخش خصوصی منتظر است بحث تجارت آزاد بین ایران و ونزوئلا که روی آن توافق شده اجرا شود.

بخش خصوصی انتظار دارد مطالبه‌ای که بخش اقتصاد ونزوئلا دارد با تضمین سرمایه گذاری از سوی بانک‌ها و دولت از طرف بخش خصوصی عملیاتی شود. در بحث حمل و نقل هر سه ماه کشتی ایران و ونزوئلا در تردد است، اما رقبای ما حداقل هفت روز یکبار این تردد را انجام می‌دهند و این فاصله زمانی برای ما اصلا بازه زمانی منطقی نیست.

سوال: نظر شما چیست؟

فیروزی: این موضوع نکته درستی است، اما باید توجه داشت که ما از چه نقطه‌ای به شرایط فعلی رسیده ایم. در گذشته این تردد‌های کشتی بین ایران و ونزوئلا در فواصل طولانی و نامنظم اتفاق می‌افتاد. حدود یک ماه آینده کشتی بعدی به سمت ونزوئلا حرکت خواهد کرد. کاهش این زمان به افزایش ثبت درخواست‌های بخش خصوصی برای تجارت بستگی دارد.

سوال: برنامه‌ای در خصوص تضامین برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است؟

سلطانی: توافقنامه همکاری ما در بحث تعرفه در سال ۲۰۰۵ امضا شده و چند سال اجرا شد، اما به دلایلی از هر دو طرف معلق باقی ماند. در این سفر احیای این تعرفه‌های ترجیحی و آزاد مذاکره شده و بتوانیم در ۴۵ روز آینده به یک نقطه مشترک در بحث تعرفه‌ها برسیم. موضوع حمل و نقل مطالبه به حقی است و صادرکننده باید بداند که چه زمانی می‌تواند صادرات انجام دهد.

سوال: ابزار‌ها سازمان توسعه تجارت برای بازاریابی چیست؟

فیروزی: دو ابزار مکمل برای شناخت بازار و کمک به فعالان حوزه تجارت داریم که یک مورد بحث رایزنان تجاری است که هنوز در سه کشور ذکر شده آمریکای لاتین نداریم.

در دولت سیزدهم یکی از سیاست‌ها در سازمان توسعه تجارت، افزایش رایزنان تجاری در کشور‌های حدف بوده است. برای سه کشور کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا نیز در دستور کار قرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا