کد خبر: 200802142778
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تجارت ۳ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه

یورو استات اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۳ میلیارد یورو رسیده است.

به گزارش تسنیم، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا را در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی ۳ میلیارد و ۷ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه نخست امسال با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۳۷ میلیون یورو اعلام شده بود.

اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال ۵۳۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۷ درصدی داشته است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۳۰ میلیون یورو اعلام شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۸ ماه نخست امسال نیز کاهش ۸ درصدی داشته و به ۲ میلیارد و ۴۷۷ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در مدت مشابه سال قبل ۲ میلیارد و ۷۰۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

رشد ۱۵ درصدی واردات آلمان از ایران در اوت ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش آلمان نخستین شریک تجاری بزرگ ایران در اتحادیه اروپا طی ۸ ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده است. مبادلات تجاری آلمان با ایران در این دوره با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹۲۱ میلیون یورو رسیده است.

آلمان در مدت مشابه سال قبل ۱ میلیارد و ۱۸۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

صادرات آلمان به ایران در ۸ ماهه نخست سال قبل ۱ میلیارد یورو گزارش شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۷۵۴ میلیون یورو کاهش یافته است. واردات آلمان از ایران نیز از ۱۸۷ میلیون یورو به ۱۶۷ میلیون یورو کاهش یافته است.

با این حال در هشتمین ماه سال جاری میلادی اگرچه صادرات آلمان به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۲ درصدی داشته و به ۹۲ میلیون یورو رسیده اما واردات این کشور از ایران با رشد ۱۵ درصدی مواجه شده و به ۲۲ میلیون یورو رسیده است.

آلمان در اوت سال قبل ۱۳۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا