کد خبر: 300302130425
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران و هند

سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت: کل مبادلات تجاری هند با ایران در سه ماهه نخست امسال  میلادی  ۵۱۰ میلیون دلار است.

ضیغمی سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت: رویکرد دولت توسعه روابط با کشورهای همسو به ویژه کشورهای همسایه و بخصوص روابط تجاری است.

او گفت: هند یکی از اولویت های اصلی در روابط توسعه تجارت با ایران خواهد بود.

ضیغمی گفت: رویکرد سازمان توسعه تجارت  افزایش کالاهای صادراتی و خدمات فنی و مهندسی بوده‌ است به طوری که کشور هند برای ایران جایگاه مهمی دارد.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت: تجارت ما با کشور هند مطلوب بوده است  ولی با تحریم ها این تجارت کاهش پیدا کرد ولی سال گذشته تجارت ما به ۵ میلیارد دلار رسید.

او گفت: کل مبادلات تجاری هند با ایران در سه ماهه نخست امسال  میلادی  ۵۱۰ میلیون دلار است،همچنین فرآورده‌های نفتی، میوه و مواد اولیه تولید رنگ سه قلم صادراتی کشورمان به هند بود. برنج، میوه و چای نیز بیشترین کالاهای وارداتی ایران از هند بود.

ضیغمی گفت: با وجود پتانسیل‌های بالای دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری لازم است تجار ایرانی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های این بازار آشنا شوند و برگزاری همایش ها می‌تواند به شناساندن این بازار کمک زیادی کند.

او گفت: تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان ۱۸۸ میلیون دلار به نفع هند بوده است.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت: ایران طی ماه‌های اخیر با گلایه از تراز منفی بالای تجاری با هند خواستار کاهش این رقم و متوازن‌تر شدن تجارت میان دو کشور شده است که کاهش ۲۹ درصدی صادرات هند به ایران در چهار ماهه ۲۰۲۳ در همین راستا بوده است.

به گفته او،تجار ایرانی برای دو تا سه ماه آینده صادرات خشکبار از ایران را  برای کشور هند تسهیل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا