کد خبر: 15010176212
جهانروزنامه

تجدیدنظر ساعت‎ سازان سوئیسی در تأمین مواد اولیه از روسیه

ساعت‎ سازان سوئیسی مجبور شدند در تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از روسیه تجدید نظر کنند.

اولین فلز گران بهای وارداتی از روسیه طلاست. پس از آن پلاتین و به دنبال آن الماس قابل نصب و قابل به کارگیری ست.

در فروشگاه ‎های ساعت‎سازی ژنو الماس ‎ها همچنان می‎ درخشند. اما جنگ روسیه و اوکراین و تبعات تحریمی آن می‎توانند تأثیر مستقیم بر ادامه این درخشش ‎ها داشته باشند.

چراکه روسیه از مهمترین تأمین‎ کنندگان طلا، الماس و فلزات گران بها محسوب می‎ شود.

بر اساس اطلاعات وزارت خزانه ‎داری آمریکا شرکت معدنی« آلروزا» که از اولین روز حمله در ۲۴ فوریه(۵ اسفند۱۴۰۰) در فهرست تحریم‎ها قرارگرفت؛ به تنهایی ظرفیت استخراج ۹۰درصد الماس خام در روسیه که معادل رقم ۲۸ درصد این ماده گرانبها در سطح جهان است را به خود اختصاص داده است.

«ژان دانیِل پاش» رئیس اتحادیه ساعت‎سازان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه این نکته را یاد آورشد:« صنعت ساعت‎ سازی در مقایسه با سایر صنایع در سال ۲۰۲۱(۱۳۹۹) کمتر در معرض آسیب‎های ناشی از مخاطرات تأمین مواد اولیه قرار گرفت.

اما در حال حاضر ماجرا به شکل دیگری در حال رخداد است. اگرچه هنوز قضاوت درباره میزان تأثیر این موارد بر صنعت ساعت‎ سازی سوئیس زود است. چراکه در حال حاضر می‎ توان از مواد اولیه ذخیره در انبارها استفاده کرد تا بعد متناسب با روند تحولات درگیری‎ ها ببینیم چه می‎شود.»

از سوی دیگر « ریچمونت» غول لوکس سوئیس در اقدامی پیشقدمانه روز چهارشنبه اعلام کرد تمام زیر مجموعه‎ های او تأمین الماس از روسیه را متوقف کرده ‎اند. او صاحب جواهر فروشی‎ های «وان کلیف وآرپِل، ارپل» همچنین هشت نشان مطرح ساعت «پرِستیژ» از جمله «پیاژه و آی دبلیو سی»  است.

در زمینه تأمین طلا دغدغه کمتری وجود دارد. مدیر ریچمونت دراین خصوص توضیح داد:« حدود ده سالی است که «ریچمونت» یک چرخه بازیابی طلا  به راه انداخته است و طلاهای استفاده شده صنعتی و الکترونیکی را برای استفاده در ساعت‎ سازی بازیابی  می‎ کند.

همچنین در مورد پالادیوم این گروه برای غلبه برتحریم‎ها به ویژه برای تولید حلقه‎ ها و انگشترهای نامزدی از پالادیوم ‎های بازیافتی استفاده می‎کند.

مدیر نشان« پَتِک فیلیپ» یکی از برجسته‎ترین نشان‎ه ای ساعت‎ سازی سوئیس در این خصوص روی استفاده از ذخایر غنی موجود خود برای پشت سر گذاشتن دوران طوفان حساب کرده است. نشان « اِچ موزِر» نیز که مختص مجموعه داران ثروتمند است چنین سیاستی را اتخاذ کرده است.

این نشان سالانه دوهزار ساعت تولید می ‎کند. «ادوارد مِلان» مدیرآن می‎ گوید:« من ازقبل مواد اولیه مورد نیازبرای ساخت ساعت در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) را تأمین کرده ‎ام. بحران در تأمین مواد اولیه طبیعتا بر افزایش قیمت‎ها مؤثر است.

اما در سایر بخش ‎های اقتصاد لوکس انواع گوناگون راه حل برای غلبه برتورم ناشی از افزایش قیمت‎ ها وجود دارد.»

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا