کد خبر: 241201124423
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی نظارت استاندارد در آذربایجان غربی

مدیر کل استاندارد آذربایجان غربی اعلام کرد که در سال جاری با تلاش همه حوزه‌های فعال در این بخش بویژه در حوزه نظارت بر بخش‌های مختلف، تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم که امیدواریم این روند روز به روز تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، نظارت مبتنی بر استاندارد در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و تداوم روند توسعه‌ای شاخص‌های مختلف به شمار می‌رود که در صورت عمل به نقش اصلی این بخش، می‌توان مسیرهای بهبود اوضاع را با سرعت بیشتری طی کرد.

در کنار توجه به موضوع استاندارد به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه، ایجاد امنیت روانی برای مردم و استفاده کنندگان از کالا و خدمات می‌تواند یکی از موثرترین و خوشایندترین کارکردهای استاندارد در ابعاد مختلف در جامعه امروز باشد.

اداره کل استاندارد آذربایجان غربی با نگاه رو به توسعه و رو به پیشرفت خود، در سال جاری اقدامات گسترده‌ای را برای اجرای وظایف محوله در حوزه‌های مختلف انجام داده که می‌تواند در ایجاد روند رو به رشد توسعه‌ای استان که مدنظر دولت سیزدهم است، بسیار اثرگذار باشد.

وحید موسی پور، مدیر کل استاندارد آذربایجان غربی برای تشریح این فعالیت‌ها، پاسخگوی سوالات ایرنا بود تا نسبت به تنویر افکار عمومی و تبیین وظایف استاندارد اقدام کرده باشد.

ایرنا: مردم بیشتر استاندارد را در کالاهای مصرفی از جمله کالاهای خوراکی می‌دانند ولی سطح فعالیت این نهاد بسیار گسترده تر است، در خصوص وظایف و ماموریت‌ها توضیح دهید؟

موسی پور: این نهاد در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش کالا، خدمات، صادرات و واردات، آزمون‌هایی در خصوص میزان سنجش درست ابزار توزین و تولید محصولات فعال است.

از جمله اقداماتی که در طول سال به صورت مستمر انجام می‌شود می‌توان به نمونه برداری از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه، آزمون نمونه تولیدی و طاها، بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه، بازدید از واحدهای خدماتی اشاره کرد.

صدور و تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی، ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی، آزمون انگ فلزات گرانبها، صدور گواهینامه ایمنی آسانسور، آزمون باسکول‌های توزین وسایل نقلیه چرخدار جاده‌ای، آزمون وسایل توزین و سنجش سبک، آزمون نازل جایگاه عرضه سوخت، آزمون نازل‌های سی ان جی، بازرسی فنی شهر بازی‌ها، بازرسی فنی از صنایع انرژی بر، از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

البته در کنار آموزش‌های صورت گرفته برای مدیران کنترل کیفیت و کارکنان اداره کل و کارشناسان استاندارد، تدوین استانداردهای ملی، مشارکت در فعالیت‌های استانداردسازی بین‌المللی، بازنگری استاندارد ملی، صدور گواهی انطباق صادراتی و وارداتی از دیگر اقداماتی است که در طول سال از سوی این نهاد انجام می‌شود و نشان می‌دهد که گستردگی زیادی در فعالیت‌ها دارد.

امسال خوشبختانه میزان تحقق برنامه ریزی‌های ابتدای سال در بسیاری از بخش‌های زیرمجموعه فعالیتی استاندارد آذربایجان غربی بیش از ۱۰۰ درصد بود که نشان دهنده تلاش همه کارکنان و نهادهای همکار است.

تحقق ۱۴۱ درصد بازرسی از واحدهای تولیدی، ۱۰۵ درصدی بازدید از واحدهای عرضه، ۱۵۱ درصدی صدور علامت استاندارد، ۱۴۲ درصدی آزمون انگ فلزات گرانبها، ۱۲۳ درصدی آزمون نازل‌های جایگاه عرضه سوخت و ۱۰۱ درصدی بازدید از شهربازی‌ها از جمله مهمترین مواردی است که امسال در قالب فعالیت انجام شده است.

ایرنا: یکی از کارهایی که اشاره کردید، صدور گواهی انطباق صادراتی و وارداتی است، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید؟

موسی پور: اداره کل استاندارد آذربایجان غربی در راستای نظارت بر اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی بر اقلام مشمول مقررات استاندارد اجباری نظارت کرده و در صورت انطباق کالاها با استانداردهای ملی، برای آنها مجوز صادرات و واردات صادر می‌کند.

امسال هم نظیر سال‌های گذشته این امر در دستور کار قرار گرفته و بیش از هشت هزار و ۸۰۰ گواهی صادر شده است که از مجموع گواهی‌های صادر شده، هفت هزار و ۵۵۴ گواهی مربوط به ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی و یک هزار و ۳۲۲ گواهی نیز از نوع ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی بوده است.

البته باید توجه داشت که کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نا مرغوب خارجی است و با دقت صورت می‌گیرد.

ایرنا: یکی دیگر از اقداماتی که در اداره کل استاندارد انجام می‌شود، موضوع صدور، تمدید، تعلیق و حتی ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد است؛ در این باره چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

موسی پور: امسال در مجموع ۶۵۹ مورد صدور، تعلیق، تمدید و ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد برای محصولات تولیدی در این استان داشته‌ایم.

اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد نشانه استاندارد بودن و استمرار انطباق مشخصات کالا با استاندارد ملی است از ابتدای سال جاری بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۲۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد این مدت در این استان صادر و ۲۶۷ مورد نیز تمدید و ۱۷۲ مورد تعلیق و یا ابطال شده است.

مشاهده پروانه استاندارد همراه با کد ده رقمی درج شده بر روی محصولات، سلامت کالا را برای مصرف کننده تضمین می‌کند.

صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد از جمله تکالیف قانونی برای حصول اطمینان از رعایت الزامات استاندارد، استمرار کنترل کیفیت محصولات در واحدهای تولیدی تحت پوشش استان و ترغیب این واحدها به ارتقای کیفیت محصولات تولید شده بر اساس معیارهای سازمان ملی استاندارد است.

البته باید توجه داشت که پیگیری نکردن واحد تولیدی برای تمدید پروانه، تعطیلی، غیرفعال بودن واحدها و رعایت نکردن استانداردهای اجباری تولیدات و خدمات ارائه شده از جمله عوامل تعلیق و ابطال این پروانه‌ها به شمار می‌رود، واحدهای تولیدی که پروانه آنها تعلیق شده حداکثر سه ماه فرصت دارند که نسبت به رفع نواقص و احراز شرایط استاندارد اقدام و در غیر این صورت پروانه آنها ابطال می‌شود.

ایرنا: یکی از مهمترین کارهای حوزه استاندارد، بازرسی از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه اقلام تولید شده است، بفرمایید که در این باره چه اقداماتی در سال جاری صورت گرفته است؟

موسی پور: از ابتدای سال جاری تاکنون بازرسان استاندارد آذربایجان غربی، نزدیک به ۱۶ هزار مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، مراکز عرضه و مراکز خدماتی انجام داده‌اند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ بازرسی از مراکز عرضه و خدماتی و نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ بازرسی از واحدهای تولیدی تحت پوشش استان بوده است.

در همین مدت همچنین بیش از سه هزار مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی و ۶۵۷ مورد نمونه برداری از سطح بازار و مراکز عرضه انجام شد.

در این بازرسی‌ها کارشناسان اداره کل و کارشناسان شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده، به واحدهای صنفی مراجعه و کالاهای مشمول استاندارد اجباری فاقد علامت استاندارد یا فاقد کد ۱۰ رقمی و یا مشکوک به جعل علامت استاندارد را شناسایی، توقیف و جمع آوری می‌کنند و در صورت لزوم طبق مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، برخورد قانونی انجام می‌شود.

ایرنا: انجام آزمون‌های مختلف در خصوص وسایل توزین و همچنین خدماتی نظیر نظارت بر نازل‌های سوخت از جمله کارهایی است که استاندارد در استان و کشور به آن اهتمام دارد؛ در این باره امسال چه کارهایی صورت گرفته است؟

موسی پور: امسال در حوزه آزمون انگ فلزات گرانبها که اقدامی بسیار مهم در خصوص میزان توزین درست این فلزات است و به صورت مستقیم با احقاق حقوق مردم سر و کار دارد، ۸۵ مورد آزمون صورت گرفت و نتایج آن در اختیار صاحبان مراکز عرضه قرار داده شد ضمن اینکه در سال جاری ۷۳۰ مورد آزمون باسکول، سه هزار و ۱۰۰ مورد آزمون وسایل توزین سبک، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مورد آزمون نازل‌های عرضه سوخت و سی ان جی در استان انجام شده است.

در کنار این موارد اقداماتی در بازرسی از شهربازی‌ها و صنایع انرژی بر داشتیم که به ترتیب ۵۷۸ و ۳۳ مورد بازدید صورت گرفت و هر کدام از آنها ۱۰۱ و ۱۲۲ درصد میزان پیش‌بینی شده بود.

یکی از دیگر اقداماتی که استاندارد به صورت مستمر انجام می‌دهد صدور گواهینامه ایمنی آسانسور است که با توجه به درگیر بودن با جان و سلامت مردم، اهمیت بسیاری برای ما دارد.

کارشناسان و بازرسان استاندارد در صورت وجود کوچکترین موردی در بازدید از آسانشورها، از صدور این گواهینامه خودداری می‌کنند تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود، در این خصوص امسال ۸۹۹ مورد گواهی صادر شده که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

ایرنا؛ سخن آخر با شهروندان

موسی پور: ما در اداره کل استاندارد آذربایجان غربی خواهان اطلاع رسانی مناسب در خصوص استانداردها هستیم و به همین دلیل سامانه‌ای نیز طراحی شده تا شهروندان بتوانند برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات از آن استفاده کنند.

مردم می‌توانند کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد روی محصول خریداری شده را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و با دریافت پاسخ از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا