کد خبر: 050303160608
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

تحقق سخنان مؤکد رئیس‌جمهوری شهید در گروه فولاد مبارکه با ثبت رکوردهای متعدد تولید

کارکنان فولاد مبارکه ۷ مهرماه سال ۱۴۰۲ را هرگز فراموش نخواهند کرد؛ روزی که رئیس محترم جمهوری به فولاد مبارکه آمد و ضمن افتتاح پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی، به گرمی دست کارکنان را فشرد و در بیاناتی با صلابت از تولید به این شرح حمایت کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که دشمن شاد شود؛ ما حتماً تولید کشور را ارتقا خواهیم داد و رشد تولید را در کشور به آنجا خواهیم رساند که مردم آرامش پیدا کنند و شما پیش روی خودتان کارنامه درخشان صنعت فولاد را ببینید.»

از آن پس و تا به امروز، در سالی که رهبر فرزانه انقلاب آن را «رشد تولید با مشارکت مردم» نام نهادند، شاهد کسب رکوردهای متعدد در نواحی مختلف فولاد مبارکه بوده‌ایم؛ رکوردهایی که در پایان اردیبهشت‌ماه، با وجود اندوه فراوان ناشی از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، به ثبت رسید و صنعت فولاد کشور را گامی دیگر به قله‌ها نزدیک‌تر کرد.

به گزارش خبرنگار فولاد، کارکنان جهادگر و ولایت‌مدار گروه فولاد مبارکه در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری در نواحی آهن‌سازی، فولادسازی، نورد گرم، فولاد سبا و شرکت‌های فولاد سفیددشت و ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، با ثبت رکوردهای جدید بر خواسته‌های رئیس‌جمهوری شهید در حوزه ارتقای تولید و جلوگیری از شاد شدن دشمن جامه عمل پوشاند.

مشروح این افتخارات به این شرح است:

ثبت دومین رکورد ماهانه تولید ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۳

داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه:

در تداوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و افزایش بهره‌وری، همکاران ناحیه آهن‌سازی در اردیبهشت‌ماه نیز موفق شدند با تولید ۸۲۸ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی به رکورد جدیدی دست یابند. رکوردی که نسبت به رکورد قبلی که در فروردین‌ماه سال جاری به میزان ۸۱۸ هزار و ۶۰۰ تن به دست آمده بود، حدود ۱۰ هزار تن افزایش داشت. گفتنی است که مجموع تولید آهن اسفنجی در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۱ هزار و ۲۲۶ تن، رشد چشمگیری داشته است.

کسب دومین رکورد ماهانه در این ناحیه دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مشارکت همه واحدهای ناحیه ازجمله واحد گندله‌سازی که با تمرکز بر ارتقای کیفیت گندله تولیدی به بهبود عملکرد کمّی و کیفی مدول‌های احیا منجر شده است؛ تلاش همکاران واحد انباشت و برداشت در ارسال به‌موقع مواد به واحدهای تولیدی و تداوم تولید؛ بالا بودن انگیزه کارکنان به‌عنوان مؤثرترین عامل در پیشبرد اهداف سازمان (عاملی که توجه به آن از ضروریات نگرش مدیریت در راهبری است)؛ مراقبت بیشتر از تجهیزات و کنترل دقیق‌تر پارامترهای فرایند و واکنش سریع به مغایرت‌های تحمیلی به فرایند که در تحقق اهداف تولید بسیار مؤثر است؛ مراقبت‌های تعمیراتی و تأمین به‌موقع قطعات یدکی و انجام به‌موقع و باکیفیت تعمیرات دوره‌ای؛ همسویی تمام کارکنان، اعم از امانی و پیمانی و پشتیبانی واحدهای سرویس‌دهنده در افزایش آماده‌به‌کاری واحدهای تولیدی و تحقق اهداف سازمان.

کسب رکورد جدید را به مدیریت و کارکنان شرکت تبریک می‌گویم و از خداوند متعال موفقیت روزافزون همراه با سلامتی را برای همکاران پرتلاش و پرتوان خواهانم.

محمدرضا فتحی، مدیر واحد احیا مستقیم شماره ۱:

در دومین ماه سال و در راستای تحقق اهداف سازمان، همکاران شاغل در واحد احیا مستقیم، با تلاش خستگی‌ناپذیر و به‌کارگیری حداکثری ظرفیت تولید، موفق به ثبت رکورد تولید ماهانه به میزان ۵۲۸ هزار و ۴۷۰ تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم شماره ۱ و مجموع ۸۲۸ هزار و ۵۰۰ تن در واحدهای احیا مستقیم و ارسال یک‌میلیون و ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی به ناحیه فولادسازی شدند که در نوع خود رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

رکورد جدید با فراهم بودن شرایط و پارامترهای تأثیرگذار در تولید اعم از آب، برق و گاز و همچنین کاهش زمان تعمیرات ماهانه و بهینه‌سازی فرایندها و استفاده حداکثری از شرایط پشتیبانی و بهره‌وری نیروی انسانی و زمان، حاصل شد.

هم‌زمان با انجام فعالیت‌های فوق، توجه به مسائل ایمنی و محیط‌زیست و همچنین سلامت کارکنان و تجهیزات و از طرفی حمایت مدیریت عالی شرکت در جهت رفع مشکلات و تسهیل شرایط، نقش بسزایی در کسب رکورد جدید داشت.

امیرحسین قندی، سرپرست تولید مدول‌های A,B:

با یاری پروردگار متعال و تلاش مضاعف کارکنان سخت‌کوش تولید و تعمیرات واحد احیا مستقیم شماره ۱، این رکورد در پایان اردیبهشت‌ماه محقق شد. ضمن قدردانی از واحدهای پشتیبانی و تأمین‌کننده، به‌کارگیری دانش و تجربیات کارکنان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند شرکت و کنترل بهینه فرایند تولید آهن اسفنجی و همچنین افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات در واحد احیا مستقیم از عوامل مؤثر در دست‌یابی به بیشترین میزان تولید آهن اسفنجی با کیفیت مرغوب در طول یک ماه در شرکت فولاد مبارکه است.

محسن پژمان‌نیا، سرپرست تولید مدول‌های C,D:

کارکنان پرتلاش ناحیه آهن‌سازی با توجه به سیاست کلی سازمان در راستای تولید حداکثری در ادامه رکوردشکنی ماه گذشته، در اردیبهشت‌ماه نیز با حفظ روحیه جهادی و تلاش مضاعف موفق به ثبت یک رکورد ارزشمند جدید شدند. ان‌شاءالله این موفقیت‌ها باعث می‌شود در ماه‌های آینده نیز حداکثر میزان تولید ممکن به همراه کیفیت مورد انتظار حاصل شود.

فرزان نوروزی، سرپرست تولید مدول‌های E,F:

کسب رکورد تولید واحد احیا مستقیم حاصل تلاش شبانه‌روزی کارکنان بهره‌بردار ناحیه آهن‌سازی و حمایت واحدهای پشتیبانی است. این مهم با برنامه‌ریزی و مدیریت تولید جهت کاهش توقفات اضطراری حاصل گردید. امید است شاهد موفقیت‌های روزافزون صنعت فولاد در مجتمع فولاد مبارکه باشیم.

علی‌اکبر بهزادی‌مهر، سرپرست تولید جابه‌جایی مواد و بریکت‌سازی احیا مستقیم شماره ۱:

رکوردشکنی‌های پیاپی همکاران در واحد احیا مستقیم نشان‌دهنده تلاشی همگانی و نماد بارز خواستن و توانستن است که در تک‌تک کارکنان دیده می‌شود. تلاش مداوم همکاران حمل مواد و بریکت‌سازی با ارسال ۳۴ هزار تن آهن اسفنجی روزانه و رکورد ارسال ماهانه یک‌میلیون و ۳۰ هزار تن به ناحیه فولادسازی قابل‌تقدیر است.

جعفر محمدی سیاهبومی، سرپرست تعمیرات مکانیک احیا مستقیم شماره ۱:

دست‌یابی به رکورد تولید با تحلیل دقیق فرایند تولید، شناسایی نقاط قابل‌بهبود و ارتقای تجهیزات در کنار مشارکت کارکنان تولید و تعمیرات و واحدهای پشتیبانی در ارائه ایده‌های جدید و افزایش بهره‌وری و تلاش برای حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات محقق می‌شود. در نتیجه این اقدامات، بهره‌وری بیشتر، کاهش هدررفت‌ها و افزایش کیفیت و تولید بهینه را شاهد بودیم.

حمید علیان، سرپرست تعمیرات برق و ابزار دقیق احیا مستقیم شماره ۱:

همکاران شاغل در تیم‌های برق و ابزار دقیق نیز همپای سایر کارکنان ناحیه برای کسب این رکوردها تلاش کردند. گروه تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد احیا مستقیم همواره با تلاشی مضاعف سعی در سرویس نگه داشتن خطوط تولید نموده به‌نحوی‌که با هوشیاری مداوم تیم تعمیرات برق و ابزاردقیق و کارشناسان مربوطه در اسرع وقت مشکلات فنی برطرف و از توقفات ناخواسته جلوگیری شد.

یوسف مهاجری، مدیر واحد احیا مستقیم شماره ۲:

به لطف خداوند متعال و حمایت‌های بی‌دریغ معاونان و مدیران در بخش تولید و در سایر بخش‌ها و همچنین تعهد، تخصص و درایت همکاران در ناحیه آهن‌سازی واحد شهید خرازی و تأمین به‌موقع مواد اولیه، انرژی و قطعات یدکی و انجام تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی تجهیزات واحد و رفع مشکلات گلوگاهی برای بار دوم در سال ۱۴۰۳ که مزین به نام «جهش تولید» است، موفق به تولید باکیفیت آهن اسفنجی به مقدار بیش از ۳۰۰ هزار تن در ماه شدیم و توانستیم در کسب رکورد غرورآفرین ۸۲۸ هزار و ۵۰۰ تن تولید مجموع آهن اسفنجی در ناحیه آهن‌سازی ایفای نقش کنیم.

جواد عسکری، سرپرست تولید واحد احیا مستقیم شماره ۲:

در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» صنعتگران واحد احیا مستقیم شماره ۲ توانستند با حفظ کیفیت، ۳۰۰ هزار و ۹۵ تن آهن اسفنجی تولید کنند. این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه متوسط شاخص متالیزاسیون ۹۳.۷ درصد و دامنه متالیزاسیون ۸۱.۶ بود که با توجه به نرخ تولید، کیفیت بسیار مطلوبی است. این موفقیت با کمک و همدلی و اصلاحات انجام‌شده توسط کارکنان واحد شهید خرازی به دست آمده است.

ثبت رکورد تولید ۸۲۴ هزار و ۴۰۰ تن فولاد خام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳

با تولید ۸۲۴ هزار و ۴۰۰ تن فولاد خام در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، دومین رکورد ماهانه این ناحیه به ثبت رسید.

در پی کسب این موفقیت همکاران این ناحیه نیز در این باره چنین گفتند:

رضا جهانشاهی، رئیس دفتر فنی نسوز:

در دومین ماه سال جهش تولید، تلاشگران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، در ادامه حماسه‌آفرینی‌های خود، موفق به کسب رکوردی ارزشمند در تولید فولاد شدند و توانستند برگ زرین دیگری به دفتر همدلی‌ها و رشادت‌های این ناحیه بیفزایند.

همکاران پرتلاش ما در واحدهای گروه فنی، اجرای تعمیرات نسوز و سرویس پاتیل، همانند قبل، پشتیبانی حداکثری از تولید، آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش توقفات ناشی از نسوز را هدف‌گذاری کردند و شرایط دست‌یابی به این رکورد را با این اقدامات تسهیل نمودند: تدارک مواد نسوز کیفی و اجرای تعمیرات نسوز در شرایط سرد و گرم در کوره‌های قوس الکتریکی، پاتیل‌های مذاب، واحدگاززدایی، تاندیش‌های ریخته‌گری؛ تدوین و بازنگری دستورالعمل‌ها، گردشکارها و کلیه مستندات فنی موردنیاز؛ انجام بازرسی‌های مستمر از تجهیزات نسوزکاری‌شده و در حال بهره‌برداری.

دانیال نظری، رئیس تولید واحد متالورژی ثانویه:

به لطف خداوند متعال، بار دیگر تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان زحمت‌کش ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به بار نشست و پس از کسب رکورد تولید در فروردین‌ماه، رکورد اردیبهشت‌ماه نیز با پشتکار، نظم، انسجام و فداکاری تک‌تک همکاران حاصل شد. در این مسیر، واحد متالورژی ثانویه نیز هم‌راستا با اهداف ناحیه با تمامی توان مسئولیت و نقش کلیدی خود را ایفا کرد و ضمن کسب رکورد آماده‌سازی ۳۸ ذوب در دو شیفت توسط کوره پاتیلی شماره ۵ سهم بزرگی در این دستاورد داشت.

مصطفی حقانی، رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌های سقفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

یک بار دیگر در سال جهش تولید، پولادمردان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با استعانت از خداوند متعال و با ارائه کار تیمی و هماهنگ توانستند در راستای خلق آینده‌ای بهتر برای جامعه، رکورد تولید تختال فروردین سال جاری را با تولید بیش از ۸۲۴ هزار تن تختال و با بهبود کلیه پارامترهای کمّی و کیفی ارتقا دهند. در کسب این موفقیت، تک‌تک کارکنان ناحیه ازجمله همکاران تیم راهبری، تعمیرات و نگهداری جرثقیل‌های سقفی و ترانسفرکارهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری نقش بسزایی داشتند.

نورالدین رئیس‌زاده، رئیس حمل مواد:

بار دیگر همت و پشتکار و همدلی کارکنان واحد حمل مواد فولادسازی به کسب رکورد جدید منجر شد. در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ثبت رکورد ارسال یک‌میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۹۷ تن مواد شامل یک‌میلیون و ۷۳ هزار و ۱۳۵ تن آهن اسفنجی و ۴۰ هزار و ۵۲۵ تن آهک، ۳۲ هزار و ۵۳۷ تن دولومیت و ارسال ۳۷ هزار و ۸۶۷ تن آهن اسفنجی در یک روز برگ زرین دیگری بر کارنامه پرافتخار واحد حمل مواد فولادسازی افزود.

امیرحسین مرادی، رئیس تولید کوره‌های قوس الکتریکی:

کسب رکورد تولید اردیبهشت‌ماه که با رعایت ملاحظات ایمنی متجلی شد، مرهون تلاش جمعی کارکنان غیور ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همکاری شایسته عزیزان ناحیه آهن‌سازی است. امیدواریم بتوانیم در ادامه نیز با استمرار تولید حداکثری، منظم و باکیفیت در این ناحیه، گام‌های بلندتری در مسیر افزایش سودآوری شرکت فولاد مبارکه برداریم.

محمدعلی رحیمی، رئیس تعمیرات مدول A ریخته‌گری مداوم:

آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش توقفات تعمیراتی، شرط لازم جهت تولید پایدار محصول و تحقق رکورد کمّی و کیفی در ماه است؛ بنابراین همکاران ما در تعمیرات ریخته‌گری با همکاری دفتر فنی تعمیرات، نقاط ضعف ماشین‌ها را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها برنامه‌های تعمیراتی مشخصی را در زمستان گذشته اجرا کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: تعمیرات اساسی ماشین ۳؛ سرویس اساسی اسیلاتورهای قالب ماشین ۲؛ الاینمنت و تنظیم دقیق گپ غلتک‌ها در همه ماشین‌ها؛ اصلاح میزهای شیفتینگ برش؛ شناسایی و تعویض غلتک‌های مستعد خرابی؛ تعمیر و اصلاح شبکه پایپینگ ماشین‌ها؛ سرویس اساسی سیستم‌های خنک‌کاری و روان‌کاری.

اقدامات فوق و پایش مستمر هشدارهای خرابی و رسیدگی سریع کلیه تیم‌ها در جهت رفع اصولی آن‌ها در ماه گذشته به جهش تولید ۲۴ هزار تنی و کاهش عیوب ۲.۶ درصدی تختال نسبت به اردیبهشت سال گذشته منجر شد.

رضا ترک علی عسکری، رئیس تعمیرات جنبی ریخته‌گری مداوم:

تداوم کسب رکوردهای ارزنده و جهش تولید در ماه‌ها و سال‌های متمادی از انجام اقدامات هدفمند و ارتقای روحیه خودباوری نزد کارکنان مجموعه بزرگ فولاد مبارکه حکایت دارد.

ایجاد شور و انگیزه و تعریف فعل خواستن و توانستن و اعتماد به توانمندی همکاران از سوی مدیریت سرآغاز شروع این مسیر درخشان بوده است. برنامه‌ریزی، آماده‌سازی‌های دقیق و تلاش‌های مجدانه و نگاه‌های فراواحدی همکاران منتج به کسب این نتایج درخشان شده است.

واحد سرویس‌های جنبی ریخته‌گری نیز همچون سایر بخش‌ها، طی یک برنامه‌ریزی منسجم، ضمن شناسایی نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی، در توقفات بلندمدت زمستان اقدام به رفع موارد و آماده‌سازی ماشین‌های ریخته‌گری نمود تا بیشترین میزان آماده‌به‌کاری برای تولیدات فروردین و اردیبهشت‌ماه را محقق سازد. همچنین با تلاش و مجاهدت وصف‌ناشدنی همکاران سخت‌کوش تولید، تعمیرات، واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران محترم، با بیشترین چابکی ممکن، حداقل توقفات و حداکثر بهره‌وری، مشکلات و موانع رفع شد و ماشین‌های ریخته‌گری با بیشترین میزان آماده‌به‌کاری در خدمت تولید حداکثری قرار گرفتند.

ثبت دومین رکورد تولید ماهانه کلاف گرم در ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه

با تلاش همکاران ناحیه نورد گرم، رکورد تولید ۵۱۵ هزار و ۱۰۰ تن کلاف گرم در اردیبهشت‌ماه به‌عنوان دومین رکورد ماهانه این ناحیه به ثبت رسید.

علی حاجیان‌نژاد، مدیریت ناحیه نورد گرم:

کارکنان پرتلاش و زحمتکش ناحیه نورد گرم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ موفق شدند برای دومین ماه متوالی با برنامه‌ریزی دقیق، کاهش قابل‌ملاحظه توقفات و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، رکورد تولید کلاف گرم را به عدد ۵۱۵ هزار و ۱۰۰ تن ارتقا دهند. گفتنی است رکورد قبلی تولید در فروردین‌ماه سال جاری و به میزان ۵۱۳ هزار و ۱۱۲ تن به ثبت رسیده بود.

انگیزه کارکنان ماهر و متعهد به اهداف سازمانی ازجمله دلایل کلیدی ثبت رکوردهای غرورآفرین در سال جاری است. سرمایه‌های انسانی ناحیه نورد گرم همواره در سال‌های گذشته بهترین عملکرد را داشته و با توجه به اهمیت افزایش کمیت تولید به کاهش ضایعات، بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری نیز اهتمام ورزیده‌اند.

کلاف گرم ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه همواره نیاز صنایع مختلف کشور را برطرف کرده و در خطوط نورد سرد کشور، صنایع ساختمانی، صنایع نفت و گاز، صنایع ماشین‌سازی، صنایع خودروسازی و صنایع لوله و پروفیل کاربرد دارد. باعث افتخار است که با افزایش تولید در دو ماه اخیر توانسته‌ایم در زمان کمتری پاسخ‌گوی نیازهای اساسی صنایع بزرگ کشور باشیم و گام بزرگی در راستای تحقق اهداف کلیدی فولاد مبارکه برداریم.

ضمن عرض تبریک و سپاسگزاری از همه کارکنان ناحیه نورد گرم و دست‌اندرکاران تولید که باعث خلق حماسه‌ای نو در ثبت رکورد تولید کلاف گرم شدند، وظیفه خود می‌دانم از پشتیبانی و حمایت‌های مدیریت عالی و همه مدیران شرکت فولاد مبارکه قدردانی نمایم.

مسعود نصیری، مدیر خط نورد گرم:

در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، همکاران سخت‌کوش ناحیه نورد گرم با عزمی راسخ و انگیزه‌ای ستودنی، جهت افزایش تولید و بهبود رکوردهای تولیدی اقدام کردند و همگام با سایر نواحی گروه فولاد مبارکه، با همدلی و تلاش مستمر، موفق به عبور از مرزهای تولید ماهانه کلاف گرم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گردیدند.

از مهم‌ترین عواملی که در کسب این موفقیت‌ها مؤثر بوده می‌توان به برنامه‌ریزی مناسب و دقیق تولید، انجام عملیات تعمیراتی با دقت حداکثری در حداقل زمان ممکن، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، پشتیبانی حداکثری و بسیار خوب واحدهای پشتیبانی تولید، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بهینه تعمیرات در شات‌دان‌های هفتگی و… اشاره کرد.

این موفقیت‌های غرورآفرین که نتیجه همت و تلاش جمعی همکاران در ناحیه نورد گرم اعم از امانی و پیمانکار است، در حالی محقق شد که همواره شاخص‌های ایمنی سرلوحه فعالیت‌های ناحیه نورد گرم بوده و کسب مقام برتر عملکرد ایمنی توسط ناحیه نورد گرم در سال‌های اخیر مصداق این امر است.

فرزاد فرهادی، رئیس گروه فنی ناحیه نورد گرم:

تلاشگران ناحیه نورد گرم، با رویکرد افزایش بهره‌وری و تولید کیفی حداکثری در راستای اهداف کلیدی شرکت فولاد مبارکه و کشور، سال ۱۴۰۳ را طوفانی آغاز کردند و در گام‌های نخست، موفق به کسب رکوردهای ماهانه تولید در فروردین و اردیبهشت‌ماه شدند. به یاری خداوند متعال این دستاوردهای ارزنده که همراه با تحقق شاخص‌های کیفی محصولات گرم در سال جاری محقق شده، مقدمه‌ای بر موفقیت‌های مستمر ناحیه نورد گرم خواهد بود.

خط تولید نورد گرم به دلیل تنوع ابعاد تولید (ضخامت و عرض) و امکان تولید گریدهای مختلف، از خطوط منحصربه‌فرد نورد گرم در کشور و منطقه است؛ به‌طوری‌که بیش از ۷۰ درصد کلاف گرم موردنیاز کشور در این خط تولید می‌گردد. تناژ تولید در خط نورد گرم، کاملاً به ترکیب ابعادی و گریدی برنامه‌ریزی تولید وابسته است و در سال‌های اخیر به دلیل گرایش سفارش‌های ورق‌های گرم فولادی به سمت ابعاد و گریدهای بحرانی، دست‌یابی به رکوردهای کمّی و کیفی تولید، بسیار سخت و حتی غیرممکن شده است. در این خصوص مشکلاتی نظیر به تعویق افتادن اجرای پروژه‌های توسعه خط نورد گرم به دلیل تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های انرژی و… مزید بر علت است. این خط با مدیریت فرایندهای تولید و تعمیرات و اقدامات کارشناسی مؤثر و کارکنان متعهد، چندین سال است که با حداکثر توان خود در راستای اهداف استراتژیک کشور حرکت کرده و نه‌تنها از ظرفیت‌های تولید نامی خود عبور کرده، بلکه در زمینه کیفیت محصولات نیز دستاوردهای بزرگی داشته است.

این موفقیت‌های غرورآفرین را که نتیجه همدلی و تلاش تمامی کارکنان ناحیه نورد گرم، برنامه‌ریزی دقیق تولید و تعمیرات و پشتیبانی مؤثر کلیه واحدهای پشتیبانی است به تمامی همکاران و ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه تبریک عرض می‌کنم.

مهرداد برهانی، رئیس کنترل پروسس ناحیه نورد گرم:

در ناحیه نورد گرم همیشه تلاش تمامی کارکنان بر این بوده است که با بیشترین بهره‌وری و با کمترین توقف و هزینه، به بیشترین میزان تولید دست یابیم. با توجه به تولید مداوم و ۲۴ساعته خط نورد گرم با حداکثر ظرفیت، گذر از مرز قبلی و رسیدن به رکوردهای جدید بسیار دور از دسترس است؛ اما با تلاش شبانه‌روزی و مداوم و همت همکاران تولید و تعمیرات، این امر تحقق یافت. امیدواریم همچنان بتوانیم برای این مرزوبوم و صنعت کشور قله‌های جدیدی از دانش و تولید را فتح کنیم.

نکته حائز اهمیت این است که خط تولید نورد گرم فولاد مبارکه یک خط تولید پیوسته است و هرگونه توقفی در هر قسمتی باعث توقف در کل پروسه تولید ورق گرم می‌شود. این امر اهمیت تولید پیوسته و مداوم برای رسیدن به میزان تولیدی بیشتر از تولیدهای قبلی را جلوه‌گر می‌سازد.

تلاش ستودنیِ مجموعه تیم کنترل پروسس با ایجاد آماده‌به‌کاری بالای سیستم‌های کامپیوتری کنترل پروسس در کنار همکاری سایر تیم‌های مکانیک، برق، هیدرولیک و ابزار دقیق باعث رسیدن به چنین تولید حداکثری گردید.

مهدی ملکزاده، رئیس کارگاه غلتک نورد گرم:

در سال جهش تولید، همکاران کارگاه غلتک نورد گرم به‌عنوان واحد پشتیبانی خط نورد گرم با آماده‌سازی، سنگ‌زنی و ارسال به‌موقع انواع غلتک‌های کاری و پشتیبان با کیفیت مطلوب و کمترین عیوب ممکن که حاصل حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات به‌خصوص دستگاه‌های سنگ‌زنی غلتک در بالاترین سطح خود است، نقش خود را در دست‌یابی به دومین رکورد پیاپی در سال جاری به بهترین وجه ایفا کردند.بدیهی است لازمه رسیدن به این میزان تولید، علاوه بر انجام به‌موقع کلیه فعالیت‌های فرایندی و حفظ آماده‌به‌کاری بالای تجهیزات مختلف، نیازمند وجود انگیزه مثال‌زدنی و روحیه بالای کار گروهی و تعهد سازمانی در بین تمامی کارکنان واحدهای مختلف ناحیه ازجمله کارگاه غلتک بوده است.

علی رادهوش، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد گرم:

ثبت دو رکورد تولید متوالی در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری نشان‌دهنده عزم و جدیت مدیریت و تمامی کارکنان ناحیه نورد گرم در راستای تحقق اهداف سال است. وظیفه اصلی همکاران در واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید ناحیه نورد گرم تأمین تختال مناسب از ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و برنامه‌ریزی دقیق خط نورد گرم در جهت تحقق برنامه جریان مواد در فولاد مبارکه و تحویل به‌موقع سفارش‌ها به مشتریان است. با تلاش این عزیزان در کنار سایر ارکان تولید و پشتیبانی ضمن تحقق ۹۹ درصدی برنامه جریان مواد، شاخص خوش‌قولی تولید سفارش‌های محصولات گرم در فروردین و اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۹۲ و ۹۶ درصد بود که مجموعاً نسبت به عملکرد سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته و شیرینی رکورد حاصل را دوچندان کرده است.

در این میان علاوه بر تلاش کارکنان ناحیه نورد گرم، زحمات سایر همکاران در واحدهای برنامه‌ریزی تولید بلند و میان‌مدت، برنامه‌ریزی تولید نواحی فولادسازی و نورد سرد و همچنین همکاران در مجموعه معاونت فروش و بازاریابی نیز در کسب موفقیت‌ها و ثبت رکوردها مؤثر بوده و هست.

محمد علیخانی، رئیس خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم:

در طول سالیان گذشته، ناحیه نورد گرم همواره با تکیه بر دانش و تجربه کارکنان وظیفه‌شناس خویش و با مدیریت بهینه زمان و منابع، رکوردهای متعددی در کمیت و کیفیت و ایمنی بر جای گذاشته است. در ماه گذشته نیز با مدنظر قرار دادن شعار سال جاری، عزم خود را جزم نمود و افتخاری دیگر به دفتر افتخاراتش افزود.

خطوط تکمیل نورد گرم که در امتداد خط نورد گرم قرار گرفته است، وظیفه دریافت کلاف‌ها و قرار دادن آن‌ها در نقاط مشخص در انبارها جهت آماده شدن جهت ارسال مستقیم به مشتریان، انجام عملیات تکمیلی نظیر اصلاح عیوب شکلی و ظاهری، رفع عیوب سطحی، تقسیم کلاف و یا تبدیل آن به ورق با طول‌های مشخص طبق سفارش مشتری در خطوط برش را بر عهده دارد. این مجموعه شامل خط انتقال کلاف از واحد ۵۱ به انبارها، انبارهای کلاف، خط برش سبک ۱ به همراه تمپر، خط برش سبک ۲، خط برش سنگین و خط اسکین است. پیوستگی این مجموعه با خط تولید کلاف نورد گرم مخصوصاً در قسمت انتقال کلاف (کانویر) باعث می‌شود بروز هرگونه اشکال در آن، میزان تولید کلاف را تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت نگهداری و آماده‌به‌کاری بالای این خط، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین جهت، به‌منظور دست‌یابی به رکورد تولید در نورد گرم، تمامی مجموعه‌های تولید، نگهداری و تعمیرات، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی همکاری شایان توجهی داشتند. این رکورد را که نتیجه تدبیر، برنامه‌ریزی، همدلی و هماهنگی بین تمامی واحدهای مرتبط با تولید بوده است به تمامی همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال توفیق روزافزون و شادی و آرامش همگان را خواهانم.

مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم:

با استعانت از درگاه خداوند متعال در سال جدید، همت والای همکاران در ناحیه نورد گرم، منجر به کسب رکوردهای تولید در ماه‌های ابتدایی سال گردید. این دستاوردهای ارزشمند هم‌زمان با حفظ اهداف کیفی، نشانگر هم‌راستایی اهداف تولید و کیفیت بوده که نتیجه همکاری صمیمانه و کار گروهی تمامی واحدها ازجمله کنترل کیفی نورد گرم است. بازرسی و کنترل دقیق و اعلام به‌موقع مشکل محصولات، آماده‌به‌کاری تجهیزات مؤثر بر کیفیت و همچنین نظارت و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از توقفات تجهیزاتی ازجمله عوامل مؤثر بر تحقق این مهم بوده است.

مهدی طالب، رئیس تعمیرات خط نورد گرم:

با توجه به اهمیت آماده‌به‌کاری کلیه تجهیزات خط نورد گرم برای دست‌یابی به رکورد تولید و با کیفیت مطلوب، کارکنان تعمیرات خط نورد گرم نیز هم‌راستا با دیگر قسمت‌ها با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دقیق جهت تعمیرات مناسب هفتگی و نگهداری تجهیزات در زمان نورد تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا دومین رکورد تولید سال جاری و بیشترین میزان تولید ورق گرم در تاریخ فولاد مبارکه را رقم بزنند.

عبدالله نصوحی، رئیس تعمیرات جرثقیل‌های سقفی ناحیه نورد گرم:

از مهم‌ترین عواملی که در کسب این موفقیت‌ها مؤثر بوده‌اند می‌توان به آماده‌به‌کاری بالای جرثقیل‌های سقفی ناحیه و کاهش توقفات اضطراری این تجهیزات در سرتاسر خط نورد گرم از انبار تختال و کوره‌های پیشگرم گرفته تا قسمت کلاف‌پیچ‌ها اشاره کرد.

به لطف پروردگار مهربان و در سایه همدلی، همت و تلاش بی‌وقفه کارکنان گرامی، دست‌یابی به دومین رکورد تولید در سال جاری محقق شد که قابل‌تقدیر است.

مرتضی رمضانی، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات نورد گرم:

رکورد تولید در خط نورد گرم حاصل تلاش، همدلی و کار تیمی همه همکاران و دیگر واحدهای جنبی به‌ویژه تعمیرات مرکزی و تعمیرگاه مرکزی بود. یکی از عوامل مهم دست‌یابی به این موفقیت، همکاری و کار تیمی در واحدهای برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات خط نورد گرم، در جهت کاهش زمان توقفات برنامه‌ریزی هفتگی و انجام به‌موقع تعمیرات بود؛ به‌طوری‌که با بهینه ساختن زمان‌های توقفات هفتگی در ماه‌های ابتدایی سال، این رکوردها حاصل شد.

ثبت رکورد ۱۴۴ هزار و ۹۱ تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم فولاد سبا

کارکنان واحد احیا مستقیم فولاد سبا نیز در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ موفق شدند به رکورد ماهانه جدیدی دست یابند.

فرهاد رجبی سیاهبومی، رئیس آهن‌سازی سبا:

هم‌زمان با بهار طبیعت در اردیبهشت‌ماه و با عنایت به نام‌گذاری سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در راستای تحقق اهداف سازمان با تلاش خستگی‌ناپذیر همکاران شاغل در قسمت آهن‌سازی مجتمع فولاد سبا و واحد احیا مستقیم، موفق به ثبت رکورد جدید ماهانه به میزان ۱۴۴ هزار و ۹۱ تن آهن اسفنجی شدیم.

آرش نوروزی، کارشناس تولید آهن‌سازی:

کنترل بهینه فرایند تولید، اعتقاد به تولید با حداکثر ظرفیت و چه‌بسا بالاتر و استفاده از دانش و تجربه کارکنان ازجمله عوامل مؤثر در دست‌یابی به بیشترین میزان تولید آهن اسفنجی با کیفیت مرغوب در اردیبهشت‌ماه سال جاری در فولاد سبا است.

رحیم ناصرنژاد، کارشناس دفتر فنی تولید:

تأمین کمیت و کیفیت موردنظر برای تولید فولاد خام در فولادسازی مهم‌ترین مأموریت ناحیه آهن‌سازی محسوب می‌شود و برای دست‌یابی به این مهم به کنترل تمام ورودی‌های موردنیاز تولید و آهن اسفنجی و رعایت دستورالعمل‌ها و… نیاز است.

مهدی نوروزی، کارشناس برق و ابزار دقیق:

با توجه به اهمیت تولید، گروه تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد احیا مستقیم، با تلاش مضاعف سعی در آماده‌به‌کاری خطوط تولید دارند؛ به‌نحوی‌که مشکلات فنی، بلافاصله رفع شود و از توقفات ناخواسته جلوگیری به عمل آمد.

سعید شیخ‌میر، فورمن تعمیرات:

دست‌یابی به این رکورد حاصل همت بلند کارکنان تولید و تعمیرات واحد احیا مستقیم است. همچنین جهت رسیدن به تولید حداکثری، لازم است تجهیزات با حداکثر ظرفیت آماده‌به‌کار و در مدار تولید باشند.

علی کریمیان ریزی، اپراتور اتاق کنترل:

تولید حداکثری، در فرایندی ایمن و بدون مخاطره، از اولویت‌های برنامه‌ریزی در راستای این رکورد ماهانه بوده است که خوشبختانه با همدلی حداکثری همکاران به ثبت این رکورد ارزشمند منجر شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا