کد خبر: 12050040461
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهدسته‌بندی نشدهروزنامه

تحلیل بانک مرکزی از تحولات پولی بهار ۱۴۰۰

براساس اعلام بانک مرکزی پایه پولی در خرداد ۱۴۰۰ به دلیل افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به دلیل آثار پولی خالص تفاوت نرخ خرید و فروش ارز غیر نرخ نامه‌ای افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی در گزارش خود به وضع پایه پولی در خرداد ۱۴۰۰ پرداخته است. براساس آن حجم نقدینگی برابر سه‌هزار و ۷۰۵هزار و ۴۰۰میلیارد تومان که در مقایسه با پایان سال گذشته ۶.۶درصد و در مقایسه با خرداد ۹۹ نیز ۳۹.۴درصد رشد داشته است.

براساس گزارش بانک مرکزی عامل اصلی رشد نقدینگی در پایان خرداد امسال نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشد ۹.۲درصدی پایه پولی بوده است.

مهمترین عامل رشد پایه پولی در پایان خردادماه ۱۴۰۰، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است که با ۶۳ هزار و ۳۰۰هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ در نتیجه استفاده از تنخواه‌گردان خزانه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و کاهش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی، سهمی فزاینده معادل ۱۳.۸واحد درصد در رشد پایه پولی داشته است.

دلیل اصلی افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در دوره مذکور نیز استفاده دولت از وجوه تنخواه گردان در مجموع به میزان ۵۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان است.

در خصوص تحولات مربوط به استفاده دولت از وجوه تنخواه‌گردان خزانه در سال جاری باید گفت که با توجه به رقم منابع بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ که در مجلس شورای اسلامی معادل یک هزار و ۳۷۳هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان بود و سقف اولیه تنخواه‌گردان خزانه به میزان ۳درصد بودجه عمومی یعنی  ۴۱ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان تعیین و تا ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ تمامی این مبلغ طی دو قسط در اختیار دولت قرار گرفت.

رشد ۱.۹درصدی دارایی خارجی بانک مرکزی

یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد پایه پولی در خرداد سال ۱۴۰۰، تحولات خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بوده است که با ۱.۹درصد افزایش معادل هشت‌هزار و ۷۲۰میلیارد تومان  در مقایسه با پایان سال قبل، سهمی فزاینده معادل ۱.۹واحد درصد در رشد پایه پولی داشته است.

دلیل اصلی افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، عمدتاً ناشی از آثار پولی خالص تفاوت نرخ خرید و فروش ارز غیر نرخ نامه‌ای بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا