کد خبر: 04020179476
بورس

تحلیل بورس؛ اهمیت ویژه‌ محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاخص

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که اگر بورس محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را حفظ کند کماکان در تعادل خواهد بود و می‌تواند اهداف بالاتری را دنبال کند.

به طورکلی شاخص کل و شاخص هم وزن به محدوده‌های معتبری رسیده‌اند و محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در شاخص کل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از دست رفتن آن شوک روانی زیادی به بازار وارد می‌کند.

اقتصادآنلاین؛ معاملات بورس در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت هفت هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۰۴هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن ۹۷۷واحد رشد داشت و شاخص فرابورس نیز ۱۶واحد افت کرد.

به طور کلی بیش از هشت میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۲۵۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

حسین مرید سادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: بورس امروز تقابل جذابی بین خریداران و فروشندگان در گروه‌های مختلف بورسی و فرابورسی بود.

می‌توان گفت از نظر تکنیکالی شاخص کل و شاخص هم وزن به محدوده‌های معتبری رسیده‌اند و محدوده یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد در شاخص کل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از دست رفتن آن شوک روانی زیادی به بازار وارد می‌کند.

وی افزود: به طورکلی در نمادهای پرتراکنش به جز نماد خگستر اغلب نمادها وضعیت خوبی نداشتند و در نمادهای پرتراکنش فرابورسی نیز وضعیت به همین ترتیب بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در واقع بورس امروز، روز پرعرضه‌ای را سپری کرد.

به طوری که از میان ۶۹۴نماد معاملاتی امروز ۱۴۵نماد با صف خرید معاملات خود را به پایان رساندند و در مقابل ۲۷نماد با صف فروش همراه شدند.

سرانه خرید بورس امروز حدود ۲۰میلیون تومان و سرانه فروش ۲۱.۷میلیون تومان بود.

وی بیان کرد: از میان نمادهای قابل معامله امروز حدود ۵۱درصد نمادها در بازه معاملاتی مثبت مورد معامله قرار گرفتند و به تبع سایر نمادها در بازه منفی معامله شدند.

در میان صنایع نیز گروه کاشی و سرامیک و برقی‌ها به نسبت سایر صنایع وضعیت بهتری داشتند و در طرف مقابل پالایشی‌ها و بانکی‌ها کماکان با فشار عرضه همراه شدند.

این کارشناس تشریح کرد: بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که ۸۹۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابجا شد، گروه «محصولات شیمیایی» با معاملات ۴۷۰میلیارد تومانی دوم شد و «فلزات اساسی» در جایگاه سوم قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس نیز در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «لاستیک و پلاستیک» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

مرید سادات در پایان خاطر نشان کرد: نکته مثبت در معاملات امروز خروج ۹۲میلیارد تومانی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت بود. ارزش و حجم معاملات نیز این نکته را یادآوری می‌کند که کماکان خریدار در بازار وجود دارد و تعادل بازار ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا