کد خبر: 141201123008
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

تحول در ایران خودرو با تولید موتورهای مدرن

زینب غضنفری

از دیرهنگام تا همیشه گروه صنعتی ایران خودرو تلاش و توجه ویژه‌ای بر موضوع بهبود کیفیت محصولات تولیدی صرف کرده و شواهد نشان می دهد که رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات تولیدی بیشتر شده؛ البته کماکان اجرای برنامه‌های بهبود کیفیت ادامه دارد و در ادامه خروجی بزرگترین کارخانه تولید خودرو خاورمیانه از کیفیت بین‌المللی برخوردار خواهد بود.

بر اساس نتایج ارزیابی فرآیندهای کیفی، در تمامی‌حوزه‌ها و سطوح فرآیندی شاهد ارتقا و تحول کیفیت محصولات هستیم و  در تمام شاخص‌ها تغییرات اساسی به چشم می‌آید که این موضوع نشان می‌دهد که ایران خودرو در مسیر درستی حرکت می‌کند.

یکی از مواردی که به عنوان نماد بی کیفیتی خودروهای ساخت داخل شناخته می‌شد، موتورهای قدیمی‌بود؛ از همین رو گروه صنعتی ایران خودرو برنامه ویژه‌ای برای بهبود پیشرانه‌ها و تولید موتورهای مدرن و پرقدرت به نگارش درآورد و اجرای آن را به سرعت در دستور کار قرار داد.

در همین راستا، موتورهای مدرن TU5 و EF7 به خط تولید ایران‌خودرو اضافه شدند و موتورهایی روی خودروها نصب شد که از تکنولوژی مدرن‌تر برخوردار هستند و قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قبلی دارند که همین مورد سبب استقابل بیشتر از خودروهای تولید ایران خودرو شده است.

لازم به ذکر است که موتور EF7 توربو به‌عنوان اولین پیشرانه توربوشارژ در محصولات داخلی قدم بزرگی به سمت تحول محسوب می‌شود.

البته گروه صنعتی ایران‌ خودرو به همین میزان اکتفا نکرده و دست به کار شده و اقدام به‌روزرسانی و ارتقاء موتورهای فعلی کرد تا همگام با فناوری‌های روز دنیا حرکت کند و ضمن افزایش رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان، توان رقابتی خود را در بازارهای خارجی نیز بالا ببرد.

در اولین گام، اقدام به ارتقاء موتور TU5 کرد و با ایجاد تغییراتی نظیر تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و پمپ روغن متغیر، این نسخه ارتقاء یافته را با نام TU5 پلاس روانه بازار کرد و در محصولاتی همچون تارا و رانا پلاس نصب و به بازار عرضه کرد. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یک تکنولوژی به روز است که در همه پیشرانه‌های روز دنیا استفاده می‌شود.

تغییرات ایجاد شده موجب شده تا میزان دوام موتورهای TU5 بیشتر شود و در کنار آن، میزان سوخت مصرفی نیز کاهش یابد و در بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام مثبت صورت گرفته است.

به ‌عنوان ‌مثال، مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس با موتور TU5 پلاس نسبت به نسخه معمولی نزدیک به نیم لیتر در هر صد کیلومتر کمتر شده است. علاوه بر این، خروجی این موتور از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار قدرت و از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده و به این ترتیب، خود را به تراز جهانی نزدیک کرده و به نوعی می‌توان گفت که هم‌سطح موتورهایی است که با همین حجم توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان تولید می‌شود.

دستاورد دیگر ایران‌خودرو در حوزه افزایش کیفیت موتور، ارتقاء پیشرانه EFP به EF7 توربو است که چندی پیش برای اولین بار در تولیدات جدید دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفت.

در مدل جدید EF7 توربو شاهد تغییرات در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… هستیم و علاوه بر این، به سیستم دوگانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است.

این موتور ۱.۷ لیتری حدود ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به سری قبل خود ۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. با تغییرات صورت گرفته EF7 توربو لقب قوی‌ترین پیشرانه داخلی را به نام خود کرده است.

با افزایش خروجی موتورها تا ۱۰ درصد کاهش در مصرف سوخت و ایجاد آلایندگی صورت گرفته و همین موارد، عمر و دوام موتور را بالا برده است. مصرف سوخت ترکیبی موتور EFP در دنا پلاس به‌صورت ترکیبی به ۶.۸ لیتر رسیده که حدود یک لیتر از نسخه قبلی آن کمتر است.

نکته مهم دیگر این است که پیشرانه جدید ایران‌خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است که این مورد نیز به نوبه خود سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی هوا می‌شود و عمر موتورهایی که از بنزین‌های یورو ۵ استفاده می‌کنند بیشتر از موارد دیگر است.

علاوه بر این دو موتور، ایران‌خودرو پیشرانه XU7 که از جمله موتورهای پراستفاده است را نیز ارتقاء داده و در حال حاضر بر روی ماشین‌های پژو پارس و آریسان ۲ موتور XU7 پلاس نصب می‌شود.

این موتور تغییراتی را در میل بادامک، میل‌لنگ، سر سیلندر، شاتون‌ها، ورودی هوا و سیستم خنک‌کننده تجربه کرده و مشکل اصلی آن یعنی واشر زدن برطرف شده است.

عملکرد ایران ‌خودرو صرفاً محدود به ارتقاء و بهسازی موتورهای قدیمی ‌نیست و برنامه تولید موتورهای جدید و مدرن را نیز در دستور کار خود دارد. این برنامه‌ها شامل توسعه خانواده‌ای از موتورهای سه سیلندر با حجم‌های ۱ لیتری و ۱.۳ لیتری در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو می‌شود که از تکنولوژی‌های روز مثل تزریق مستقیم سوخت یا GDI بهره می‌برند و قابلیت کار با سوخت گاز را هم دارند.

توسعه این پیشرانه را می‌توان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشورمان دانست زیرا خانواده موتورهای سه سیلندر ایران‌خودرو که مصرف سوخت و آلایندگی به‌مراتب کمتری دارند، قرار است به‌تدریج جایگزین موتورهای چهار سیلندر قدیمی ‌این شرکت شوند.

در خاتمه باید اذعان کرد که در صورتی که برنامه افزایش کیفیت در گروه صنعتی ایران خودرو به طور دقیق و کامل اجرا شود، یک اقدام انقلابی و کم سابقه خواهد بود و می‌تواند در مدتی بسیار کوتاه نگاه‌های بسیاری را به جاده مخصوص بکشاند و آبی پوشان با تولید موتورهای جدید مصرف سوخت را در کشور کاهش خواهند داد و از سوی دیگر از میزان مواد آلاینده هوا نیز تا حدودی کاسته خواهد شد و مردم نیز خودروهایی با بازدهی و قدرت و کیفیت بالاتر خریداری خواهند کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا