کد خبر: 230403166130
اقتصادروزنامهسلامت و رفاه

تخصیص ارزترجیحی برای ۶ گروه کالای سلامت محور

بر اساس «فهرست دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳» ۶ گروه کالای سلامت محور که در هیات دولت به تصویب رسیده است، امسال می توانند از یارانه ارزی استفاده کنند.

عصراقتصاد: طبق این جدول که به استناد بند (الف) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) به تصویب رسیده است، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه قطعات ساخت قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات و ملزومات پزشکی با مصرف خانگی پوست مو و زیبایی و دندانپزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال جاری هستند.

همچنین تجهیزات پزشکی مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران، شیر خشک رگولار رژیمی فرآورده های متابولیک غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها و نیز ملزومات دارویی شامل محلول چشمی اچ پی ام سی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها نیز می توانند ارز ترجیحی برای واردات دریافت کنند.

اقلامی که تا پیش از این تصویب نامه مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و حسب مورد با تأیید وزارت جهاد کشاورزی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده اند نیز در صورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند مشمول دریافت ارز ترجیحی هستند؛ این حکم در خصوص اقلام سلامت محور در سقف باقیمانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جانبه سال ۱۴۰۲ بابت تأمین ارز اقلام سلامت محور است.

این مصوبه اردیبهشت ماه امسال با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

در بند (الف) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به دولت اجازه داده شده است که تا سقف ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برای ورادات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی هزینه کند.

پیشتر سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سال گذشته واردات محصولات سلامت ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری داشت، گفته بود: در صدد هستیم سیاست ارزی را در حوزه محصولات سلامت محور از پرداخت ارز ترجیحی به یارانه تغییر دهیم و به دنبال حذف ارز حمایتی نیستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا