کد خبر: 150601100050
اقتصادتولید و بازرگانی

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۹ میلیون تن کالا در بندرامام

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از تخلیه و بارگیری بیش از ۱۹ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با تسهیل و تسریع فرآیند خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) در ۵ ماه نخست امسال، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش کالا خارج و به مبادی مصرف ارسال شده است.

ایسنا/خوزستان بهروز آقایی در گفت و گو با ایسنا، با تشریح عملکرد ۵ ماهه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: با پذیرش ۶۷۴ فروند شناور در بندرامام خمینی(ره) تا پایان مردادماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۹ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری شده است.

وی افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ترانزیت خارجی ۱۰۷ درصد، ترانشیپ کالا ۷۰ درصد و کابوتاژ ۳۰ درصد رشد داشته که نشان دهنده تلاش مضاعف نیروهای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان و بخش خصوصی فعال در این حوزه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر ضرورت پایداری زنجیره امنیت غذایی کشور عنوان کرد: با تسهیل و تسریع فرآیند خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) در ۵ ماه نخست امسال، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش کالا خارج و به مبادی مصرف ارسال شده است.

آقایی ادامه داد: در این زمینه با ایجاد تعامل با ارگان‌های ذیربط و اتخاذ راهکارهای مشترک با هدف تسهیل و تسریع انتقال کالاهای اساسی موفق به کاهش مدت ماندگاری کامیون در بندر از ۱۵ ساعت به ۸ ساعت شده‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید و تسهیل فرآیندهای جذب کالا و کشتی افزود: با توجه به همجواری با صنایع نفتی، پتروشیمی و همچنین وجود بازار اقلیم کردستان عراق در پس‌کرانه منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره)، تخلیه و بارگیری عملیات نفتی در ۵ ماهه نخست امسال در این مجتمع بندری از رشد ۸۰ درصدی برخوردار بوده و این امر نشان دهنده ارتقاء توان فنی سایت‌های نفتی و بهبود شاخص‌های عملیاتی در پایانه‌های اختصاصی فرآورده‌های نفتی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: با توجه به تنوع سبد کالایی در این مجتمع بندری در ۵ ماه نخست امسال موفق به تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ نوع فرآورده نفتی مختلف سبک و سنگین و بعضا خطرناک بدون هیچ حادثه عملیاتی شده‌ایم که بیانگر توجه به شاخص‌های ایمنی و امنیت کالا در کنار افزایش میزان جریان ورود و خروج کالا به بندر است.

آقایی عنوان کرد: در حوزه مواد شیمیایی ضمن ایجاد تعامل و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با صنایع پتروشیمی همجوار شاهد افزایش تعامل و جذب صاحبان کالای جدید بوده‌ایم و این مساله موجب شده مجتمع بندری امام خمینی (ره) رشد ۱۹درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کند.

وی در پایان با اشاره به قابلیت‌های عملیاتی و تجهیزاتی بندرامام خمینی (ره) گفت: این بندر با برخورداری از اسکله‌هایی با آبخور مناسب، تجهیزات دریایی و بندری پرقدرت و آماده به کار توان ارایه خدمات شبانه‌ روزی به شناورها و صاحبان کالا را دارد و در آینده نزدیک با توجه به اتخاذ سیاست‌های لازم این توان بهبود خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا