کد خبر: 18050195395
جهانروزنامه

تداوم تنزل اقتصاد اروپا

ترجمه: سلیم حیدری

آژانس مودیز چشم اندازی “منفی” را برای اقتصاد ایتالیا، جمهوری چک و اسلواکی پیش بینی می‌کند.

آژانس رتبه‌بندی مودیز روز جمعه چشم‌انداز خود را درباره اقتصاد ایتالیا، جمهوری چک و اسلواکی از «پایدار» به «منفی» تغییر داد و چالش‌های عرضه انرژی و وابستگی کشورها به گاز روسیه را از دلایل کاهش رتبه‌بندی دانست.

مودیز گفت: “محرک اصلی پیش‌بینی‌های کاهش رشد تولید ناخالص داخلی برای جمهوری چک، افزایش هزینه‌های انرژی و عدم اطمینان عرضه انرژی از روسیه است که بر سرمایه‌گذاری‌های تجاری تأثیر می‌گذارد.

بالاتر از تورم قیمت مصرف‌کننده که در ابتدا انتظار می‌رفت که مصرف خصوصی را تضعیف کند، اصطکاک‌های مداوم زنجیره تأمین جهانی و تضعیف مداوم چشم انداز رشد در شرکای تجاری اصلی جمهوری چک، به ویژه کشور آلمان، دلایل اصلی این اتفاق است.”

این آژانس با توضیح اینکه وضعیت در اسلواکی می تواند حتی وخیم تر باشد بیان نمود، این کشور محصور در خشکی تمام نفت و ۷۵ درصد گاز خود را از روسیه وارد می کند.

اقتصاد اسلواکی که بخش تولیدی بزرگی را در خود جای داده است (۲۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ در مقابل ۱۷.۵ درصد در منطقه یورو)، به ویژه در معرض اختلالات شدید عرضه انرژی قرار دارد: در چند ماه گذشته قطع ناگهانی تحویل گاز روسیه که وقوع آن نسبت به گذشته افزایش یافته است. می تواند منجر به جیره بندی انرژی شود.

این آژانس می‌گوید که این امر می‌تواند منجر به توقف تولیدات صنعتی و افزایش خطر رکود اقتصادی شود.

ایتالیا، اگرچه به اندازه دو کشور دیگر به انرژی روسیه وابسته نیست، اما در صورت توقف واردات گاز از روسیه این کشور نیز متضرر خواهد شد.

دلیل این اتفاق این است که تقریباً ۵۰ درصد برق این کشور از گاز تولید می شود و این یعنی «تأثیر آن بر اقتصاد می تواند گسترده‌تر احساس شود.»

ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای آسیب‌پذیر اروپایی  در موقعیت بهتری قرار گرفته است. این موقعیت بهتر به لطف پایانه‌های LNG و خطوط لوله آن به شمال آفریقا، شمال اروپا و آسیای مرکزی است که به ایتالیا اجازه می‌دهد از منابع تامین گاز جایگزین استفاده کند.

مودیز پیش‌بینی می‌کند که خطرات اقتصادی ناشی از اختلال، استفاده برای تولید برق و خانوارها منجر به افزایش قیمت‌های داخلی انرژی، دامن زدن به تورم و ایجاد شوک اعتماد قابل توجهی می‌شود.

مودیز می‌گوید تحولات سیاسی در این کشور، از جمله سقوط دولت ماریو دراگی در اوایل ماه جاری و انتخابات آتی در سپتامبر، «بی‌اطمینانی سیاسی را افزایش می‌دهد» و می‌تواند بر اجرای اصلاحات ساختاری لازم تأثیر بگذارد که بر اقتصاد نیز تأثیر خواهد گذاشت.

در اوایل این هفته، شورای اتحادیه اروپا طرحی را برای مبارزه با بحران در حال ظهور انرژی از طریق کاهش مصرف گاز در سراسر بلوک به میزان ۱۵ درصد طی ماه های آینده تصویب کرد.

این طرح برای کمک به ایجاد ذخیره گازی قبل از فصل گرما در میان کاهش تحویل گاز از روسیه طراحی شده است. حامیان این اقدام معتقدند که این طرح به کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک می کند تا با قطع کامل احتمالی واردات انرژی روسیه کنار بیایند.

جریان گاز روسیه به این بلوک ماه هاست که کاهش یافته است. ترانزیت گاز از طریق اوکراین در ماه مه ۶۰ درصد کاهش یافت، زیرا کی‌یف یکی از دو ایستگاه ترانزیتی را که گاز از روسیه به اتحادیه اروپا ارسال می‌شد مسدود کرد.

این در حالیست که گازپروم  به دلیل تحریم ها و جلوگیری کانادا از بازگرداندن یک توربین حیاتی به شرکت پس از تعمیر و نگهداری، چندین بار مجبور به کاهش ظرفیت پمپاژ خط لوله نورد استریم شد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا