کد خبر: 2408996361
تولید و بازرگانیروزنامه

تداوم کمبود روغن جامد در بازار ؛ وعده توزیع از هفته آینده

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید این صنف حاضر به کاهش سود خود از ۳ به ۱ درصد است

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ادامه کمبود روغن جامد در بازار خبر داد و اعلام کردبخش از مشکلات تامین کالاهای اساسی مربوط به ارز ترجیحی می‌شود که موجب ایجاد رقابت ناسالم در بازار شده است.

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین شرایط تامین کالای اساسی در بازار گفت: هیچ کمبودی در کالای اساسی در بازار نداریم و به هر میزان که مصرف‌کنندگان تقاضا داشته باشند در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

او تنها کالایی که عرضه و تقاضای آن با یکدیگر همخوانی ندارد را روغن نباتی جامد عنوان کرد.

حسنی تاکید کرد: در حال حاضر روغن جامد حلبی ۴.۵ و ۱۶ کیلوگرمی با کاهش عرضه روبه‌رو شده است.

به گفته حسنی؛ ۲۵ درصد از مصرف کنندگان طالب روغن جامد هستند که بخشی از آن را صنایع غذایی تشکیل می‌دهند.

وی یکی از دلایل ایجاد کمبود مقطعی در بازار برخی از اقلام غذایی را مربوط به سیاست تخصیص ارز ترجیحی به واردات آن‌ها دانست و گفت: پرداخت ارز ترجیحی رقابت ناسالم در بازار ایجاد کرده است.

حسنی افزود: پرداخت ارز ترجیحی همچنین موجب شده در شرایطی که بانک مرکزی توان تامین آن را نداشته باشد بازار در بلاتکلیفی بماند که نتیجه آن وقفه در تامین و عرضه کالا و شوک قیمتی است.

وی مدعی شد؛ اگر ارز ترجیحی از کالای اساسی حذف و بازار از شرایط بلاتکلفی خارج و رقابت سالم و بدون رانت ایجاد شود، تجار مواد غذایی توانایی آن را دارند که نیاز کشور تا ۵ سال آینده را تامین کنند.
حسنی ادامه داد: همچنین در صورت ایجاد شرایط ذکر شده، تجار مواد غذایی می‌توانند این قول را بدهند که میزان سود دریافتی خود را از ۳ درصد به ۱ درصد کاهش دهند تا اقلام اساسی با قیمت کمتری به دست مردم برسد.

 حل مشکلات روغن جامد تا پایان هفته بعد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از تداوم تأمین مایحتاج عمومی مردم بدون هیچ گونه مشکلی خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، عباس قبادی، در بازدید میدانی از یکی از میادین میوه و تره بار شهر تهران پای صحبت فروشندگان و مردم قرار گرفت.
وی در این بازدید به مردم امیدواری داد که با توجه به مکفی بودن ذخایر کالاهای استراتژیک کشور تأمین مایحتاج عمومی آنها بدون هیچ گونه مشکلی تداوم دارد و هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند.
در این بازدید تعدادی از مردم و فروشندگان از زحمات مجموعه وزارت صمت در تأمین کالاهای اساسی به خصوص در این شرایط حساس کنونی و تحریم های ظالمانه دشمنان تقدیر و تشکر کردند.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص روغن نیز بیان کرد: روغن خوراکی مایع سفره مردم به وفور در همه جا یافت می شود و مشکلات روغن جامد نیز تا پایان هفته بعد حل می شود.
قبادی با اعلام اینکه روغن خام به اندازه مکفی به کارخانجات داده شده است، گفت: موجودی روغن خام کشور خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تخم مرغ، مرغ و گوشت در میادین میوه و تره بار به قیمت مصوب عرضه می شود، اضافه کرد: اگر در نقطه ای از شهر گران فروشی مشاهده شود قطعاً برخورد خواهد شد.

 آغاز روند توزیع روغن جامد خوراکی

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از صدور حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت خبر داد.
به گزارش ایلنا از وزارت صمت، عباس قبادی گفت: حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت به بازرگانی داخلی ارسال شده و فعالان صنف و صنعت می‌توانند از روز یکشنبه روغن مورد نیاز خود را تأمین کنند.
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه روغن مایع خوراکی به وفور در دسترس مردم قرار گرفته است، افزود : همچنین روند توزیع روغن جامد خوراکی نیز آغاز شده و به تدریج فراوانی آن در بازار احساس خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا