کد خبر: 210601100857
اخبار شرکت هابانک و بیمهروزنامه

ترازوی درآمدی بانک ملت سنگین‌تر شد

یکی از مطرح‌ترین بانک‌های کشور، بانک ملت است که عملیات بانکداری در مقایسه با سایر بانک‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

این بانک اکنون با سرمایه ۲۶۲ هزار میلیارد ریالی، فعالیت می‌کند و در نظر دارد مبلغ سرمایه اسمی‌ خود را به ۴۷۲ هزار میلیارد ریال از محل جذاب سود انباشته افزایش دهد. به این ترتیب، بانک ملت از نظر میزان سرمایه، به بانک اول کشور تبدیل می‌شود و رتبه اول را از آن خود خواهد کرد.

از سوی دیگر، به منظور اینکه افزایش سرمایه مذکور از محل سود انباشته (سهام جایزه) می‌باشد، برای سهامداران جذابیت بالایی دارد و می‌تواند موجبات رشد قیمت سهام این بانک را فراهم آورد.

همانطور که در ابتدا عنوان شد عملکرد بانکداری بانک ملت در وضعیت مطلوبی قرار دارد و تراز درآمدی آن برخلاف بسیاری از بانک‌های دیگر، مثبت است.

گزارش‌های ماهانه منتشر شده نشان می‌دهد که طی عملکرد ۵ ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۱، بالغ بر ۳۱۶ هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی شناسایی شده که نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته به مراتب بهتر است؛ در همین مدت از سال ۱۴۰۰ مبلغ درآمد تسهیلات اعطایی در حدود ۲۱۳ هزار میلیارد ریال بود.

شایان ذکر است که درآمدهای محقق شده ۵ ماهه امسال معادل نیمی‌از کل درآمدهای ۱۲ ماهه سال گذشته است. بنابراین، باید منتظر درج ارقامی ‌تازه در مقابل سرفصل درآمدهای بانک ملت در پایان سال باشیم.

در طرف دیگر، مبلغ سود سپرده‌ها در مدت مذکور از سال جاری معادل ۱۸۹ هزار میلیارد ریال و در مدت مشابه سال قبل، ۱۳۳ هزار میلیارد ریال بود.

به عبارت بهتر، تراز درآمدی بانک در ۵ ماهه سال جاری معادل ۱۲۷ هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی که این رقم در ۵ ماهه سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد ریال بود. بنابراین، در مدت سپری شده از سال ۱۴۰۱ تراز درآمدی حدود ۵۹ درصدی داشته است که عملکرد جالب توجهی است.

در نمودار زیر، تراز درآمدی بانک ملت در دوره‌های اخیر به نمایش درآمده که روند صعودی آن و فاصله گرفتن درآمدها از هزینه‌های عملیاتی بانک به خوبی قابل مشاهده است.

در کنار آن، بانک ملت تاکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نیز از سایر محل‌ها کسب درآمد کرده که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. در مجموع، عملکرد ۵ ماهه ۱۴۰۱ بانک منجر به شناسایی ۴۴۰ هزار میلیارد ریال درآمد شده که بیش از نصف کل درآمد دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ است.

به این ترتیب، چنین نتیجه‌گیری می‌شود که عملیات بانکداری بانک ملت شرایط مطلوبی دارد و با توجه به حجم سنگین دارایی‌ها و مطالبات قابل توجهی که از سایر بانک‌ها و موسسات مالی و دولتی دارد، به عنوان پدر بانک‌های کشور می‌توان معرفی کرد و با تداوم روند کنونی، باید منتظر جهش قابل توجه سودآوری این بانک مطرح باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا