کد خبر: 240703176259
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهجوابیه گمرک به مطلب عصر اقتصاد؛

تراز تجاری کشور با احتساب نفت مثبت ۱۷ میلیارد دلار شد

تراز تجاری کشور در شش ماهه اول امسال با احتساب صادرات نفتی و غیر نفتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی مثبت ۱۷ میلیارد دلار شد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در جوابیه به مطلب عصر اقتصاد با ارائه توضیحاتی میزان صادرات نفتی در شش ماهه اول را ۲۳.۲ میلیارد دلار اعلام کرد که حسب قانون مطبوعات متن کامل جوابیه به شرح ذیل منتشر می شود:

در خصوص مطلب مندرج در روزنامه عصر اقتصاد با عنوان «کسری تجاری نصف کل صادرات شد» به استحضار می رساند: براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۶ ماهه سال جاری صادرات غیر نفتی به میزان ۷۰ میلیون تن و به ارزش ۸‏/۲۵ میلیارد دلار بوده است که به لحاظ وزن ۵‏/۳ درصد و به لحاظ ارزش ۵‏/۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین علاوه بر این، در ۶ ماهه سال جاری، ۲‏/۲۳ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی نیز صادر شده که در مجموع صادرات کشور را در ۶ ماهه امسال به ۶‏/۴۹ میلیارد دلار رسانده و این در حالی است که در این صورت با احتساب ۵‏/۲ میلیارد دلار واردات شمش طلا، واردات کشور به رقم ۶‏/۳۲ میلیارد دلار رسید که در مجموع تراز تجاری کشور ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است.

شایان ذکر است، بر اساس بند «خ» ماده ۳ قانون امور گمرکی، انتشار رسمی آمار صادرات و واردات بر عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

توضیحات روزنامه عصراقتصاد

ضمن تقدیر و تشکر از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی و روابط عمومی وزارت امور دارایی و اقتصاد در دقت نظر و حساسیت نسبت به تولید محتوای رسانه ها و آمار و ارقام مربوط به شاخص های کلان لازم به توضیح است که در مطلب مذکور به تناقض آمارهای صادرات و واردات پرداخته شده است. آنچنان که سخنان دیروز محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران در بیستمین نشست هیأت نمایندگان دور دهم اتاق بازرگانی تهران نیز تایید کننده کسری تراز تجاری بدون احتساب نفت ۷ میلیارد دلار اشاره شده است.

با این حال ضمن پوزش از خوانندگان به این وسیله نویسندگان روزنامه بر خود لازم می دانند که اعلام کنند، تیتر گزارش مذکور به استناد سخنان مسئولی در خانه صنعت و معدن و بازه زمانی تابستان تنظیم شده و از آن مهمتر «کسری تجاری نصف کل صادرات غیر نفتی بوده است» که به اشتباه با تیتر «کسری تجاری نصف کل صادرات شد» منتشر شده است.

با این حال بر اساس اعلام اخرین امار از سوی رئیس کل گمرک در روز گذشته و در بازه زمانی اول سال تا ۲۰ مهر ماه، کسری تجاری بیش از ۲۷ درصد کل صادرات غیر نفتی است که نشان از بهبود تراز منفی تجاری بدون احتساب نفت دارد و می تواند خبری خوب برای بهبود شرایط اقتصادی کشور به شمار آید به ویژه آنکه تراز تجاری با احتساب صادرات نفتی و غیر نفتی و خدمات مثبت ۱۷ میلیارد دلار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا