کد خبر: 160502134737
اقتصادجهانروزنامهکشاورزی

ترکیه به دنبال بازگرداندن قرارداد غلات است

ترجمه: سلیم حیدری

رسانه های محلی گزارش می دهند که آنکارا از هیچ جایگزینی برای کریدور دریای سیاه به منظور حمل غلات حمایت نمی کند.

روزنامه صباح روز یکشنبه به نقل از منابع دولتی گزارش داد که ترکیه به دنبال بازگرداندن قرارداد غلات دریای سیاه به شکل اصلی آن است و از پیشنهادهای جایگزین برای صادرات محصولات کشاورزی حمایت نخواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، آنکارا در حال مذاکرات دیپلماتیک با نمایندگان سازمان ملل، روسیه و اوکراین است و در تلاش برای بازگرداندن این کریدور بشردوستانه است که صادرات غلات اوکراینی را تا پایان قرارداد در ماه گذشته تسهیل می کرد.

ترکیه همچنین از کار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در مورد ابتکار غلات دریای سیاه حمایت می کند. JCC که در ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) در استانبول تأسیس شد، قبل از اینکه مسکو تصمیم بگیرد این توافق را پس از ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۲) تمدید نکند، متشکل از نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل بود.

روسیه گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نتوانسته اند بخشی از توافق را حفظ کنند و اجازه صادرات محصولات غذایی و کودهای شیمیایی را به روسیه بدهند.

بر اساس گزارش رسانه ها، آنکارا به دنبال از سرگیری قرارداد غلات به شکل قبلی خود است، زیرا این امر به دستیابی به هدف اصلی این توافق که محدود کردن تنش ها در حوزه دریای سیاه بود کمک می کند.

خبرگزاری روسی تاس پیشتر گزارش داده بود که دورنمای واقعی از سرگیری معامله غلات وجود دارد. منابعی در دولت ترکیه به رسانه ها گفتند که کریدور حمل و نقل دریای سیاه نسبت به سایر گزینه ها برای صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی ارزان تر است.

اوایل هفته جاری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود تلفنی گفتگو کرد. دو رهبر پیش از دیدار احتمالی به توافق رسیدند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا