کد خبر: 171101119868
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگ

فوری/ ترکیه همچنان روی مدار لرزه/ وقوع مجدد یک زلزله ۷.۸ ریشتری

زمین لرزه جدیدی به بزرگی ۷.۸ ریشتر ساعت ۱:۳۰ ظهر امروز (دوشنبه) مناطق مرکزی ترکیه را لرزاند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، گفته می شود این زمین لرزه در دمشق و لاذقیه سوریه و اربیل و بغداد عراق هم احساس شده است.

پایگاه خبری آر تی نیوز اعلام کرد: این زمین لرزه همچنین یک پس لرزه ۶ ریشتری داشته و بنابر اعلام مرکز زمین شناسی جمهوری آذربایجان، پس‌لرزه‌های این زمین لرزه ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

هنوز گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی ناشی از وقوع این زمین لرزه جدید منتشر نشده است.

تعطیلی سراسری سوپرلیگ و تمام ورزش‌ها در ترکیه

وزیر ورزش ترکیه اعلام کرد: تمام سازمان‌های ورزشی این کشور و تمام مسابقات ورزشی به حالت تعلیق درآمده‌اند تا ظرفیت ورزش ترکیه در اختیار کمک به زلزله‌زدگان قرار بگیرد و به این ترتیب بازیهای سوپرلیگ نیز تعطیل خواهند شد.

اردوغان: در زلزله امروز فعلا ۹۱۲ نفر کشته شدند

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه زلزله امروز بزرگترین فاجعه در این کشور از سال ۱۹۳۹ میلادی است، گفت در این بلای طبیعی تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر کشته و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ تن مجروح شدند.

خطر وقوع سونامی در سواحل دریای مدیترانه

در پی وقوع زلزله سنگین در ترکیه و سوریه احتمال وقوع سونامی در سواحل دریای مدیترانه وجود دارد.دستگاه دفاع شهری ایتالیا اعلام کرد که خطر وقوع سونامی در جنوب کشور در پی وقوع زلزله امروز صبح در ترکیه و سوریه وجود دارد. این دستگاه چند ساعت بعد پایان خطر احتمال وقوع سونامی را اعلام کرد.

نجات یک کودک از زیر آوار زمین‌لرزه در ترکیه

رسانه‌ها می‌گویند یک دختربچه در شهر «دیاربکر» ترکیه پس از اینکه هفت ساعت در زیر آوار بود، توسط نیروهای امدادی نجات پیدا کرد.

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

زلزله ترکیه منجر به خسارا بافت تاریخی شد، به گونه‌ای که در پی این زلزلع قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) فرو ریخت.

خسارت زلزله ترکیه به میراث جهانی یونسکو در سوریه

زلزله شدید ۷.۴ ریشتری در ترکیه به «قلعه حلب»، کاخ قرون سطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد.

«همام سعد»، یکی از مقامات ارشد اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه در این باره گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر شکاف در ارگ حلب دریافت کرده‌ایم و تیمی از متخصصان را برای بازرسی محل و ارزیابی خسارات اعزام کردیم.»

روزنامه دیلی صباح نیز از تخریب قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) در ترکیه خبر داده است که بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپه»، نابود شد و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخته است.

همچنین گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

ترکیه دارhی ۱۹ و سوریه دارای ۶ محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان “قهرمان‌مرعش” در ترکیه بوده است.

شهرهایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

پروازهای ترکیش ایرلاین به مقصد ترکیه لغو شد

شرکت هواپیمایی ملی ترکیه ۱۷۰ پرواز خود را به دلیل آب و هوای نامناسب لغو کرد. یحیی اوستون، معاون ارشد روابط رسانه‌ای ترکیش ایرلاینز، در توییتر اعلام کرد که این لغو مطابق با تصمیم محدودیت اتخاذ شده توسط کمیته اضطراری هواشناسی (MADKOM) انجام شده است.

وی افزود: در مجموع ۱۵۲ پرواز به مقصد یا از فرودگاه استانبول و ۱۸ پرواز به مقصد یا از فرودگاه صبیحه گوکچن لغو شد.

جزئیات جدید زلزله ترکیه

لحظه ریزش ساختمان در پی وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری شهر آدانا ترکیه را ببینید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا