کد خبر: 01060197812
انرژیجهانروزنامه

ترکیه واردات نفت روسیه را دو برابر کرد

ترجمه: سلیم حیدری

رویترز روز دوشنبه به نقل از داده های Refinitiv Eikon گزارش داد که ترکیه واردات نفت از روسیه را تا ماه اوت (مرداد) امسال به طور میانگین به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در این گزارش تاکید شده است که پالایشگاه‌های توپراس و استار ترکیه به میزان قابل توجهی مصرف نفت روسیه، هر دو نوع اورال و نور سیبری را افزایش دادند و در عین حال خرید نفت از دریای شمال، عراق و غرب آفریقا را کاهش دادند.

داده‌های Refinitiv نشان می‌دهد که پالایشگاه STAR از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ (دی ماه تا مرداد ماه) به طور میانگین حدود ۹۰ هزار بشکه در روز نفت از روسیه خریداری کرده است، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۸۰۰۰ بشکه در روز بوده است.

بر اساس این داده ها، طبق گزارش ها، توپراس به طور متوسط حدود ۱۱۱۰۰۰ بشکه در روز نفت روسیه را در این دوره خریداری کرده است که از رقم ۸ ماهه سال گذشته که تنها ۴۵۰۰۰ بشکه در روز بود، بیشتر است.

یک تاجر در بازار نفت مدیترانه به رویترز گفت: “انتخاب پالایشگاه های ترکیه واضح بود، زیرا آنها محدودیتی برای خرید نفت روسیه ندارند. وی افزود که حاشیه خوب پالایش نفت اورال از سود پالایشگاه های ترکیه حمایت می کند.”

در این ماه، مسکو و آنکارا برای تقویت همکاری های اقتصادی در تجارت، حمل و نقل، کشاورزی، مالی، گردشگری و ساخت و ساز توافق کردند. این کشورها قصد دارند تجارت دوجانبه را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند و در پروژه های انرژی همکاری کنند. آنها همچنین توافق کردند که ترکیه بخشی از واردات گاز خود از روسیه را به روبل پرداخت کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا