کد خبر: 300701105346
روزنامهشرکت ها

تزیین خیابان‌های ایران در گرو حذف شبکه دلالی از بازار خودرو

زینب غضنفری

تحقیقات حاکی از آن است که ۹۰ درصد از تصمیم‌گیری برای خرید از سوی مشتریان تنها بر اساس رنگ صورت می‌گیرد. بنابراین، به منظور موفقیت کسب و کار و بالا رفتن تیراژ فروش توجه به تنوع رنگ در محصولات شرکت‌های تولیدی امری واجب و حیاتی است؛ موضوعی که در خصوص شرکت‌های تولیدکننده خودرو در ایران چندان به چشم نمی‌آید و مغفول مانده است.

حتما حین قدم زدن در خیابان با انبوهی از خودروها با رنگ سفید به چشم‌تان خورده است و حتی برای گردشگران خارجی نیز دلیل انتخاب رنگ‌های خنثی جای سوال است! این در حالی است که خودروسازان دنیا تولیدات خود را با رنگ‌های متفاوت و خاص عرضه می‌کنند و همه گونه سلیقه‌ای را جذب خود می‌کنند.

در وهله اول تصور اغلب مردم این است که به جهت کاهش هزینه‌ها، این خودروسازان هستند که اقدام به عرضه محصولات به رنگ‌های ساده و خنثی می‌کنند اما؛ در واقع، قابلیت انتخاب رنگ دلخواه خریداران در زمان ثبت سفارش وجود دارد و حال چرا با این وجود، رنگ سفید خیابان‌ها را پوشانده جای تامل و بررسی دارد!

حرف آخر را ابتدا می‌زنیم و باید گفت حتی در حوزه رنگ خودرو نیز پای سیاست‌گذاری اشتباه و دلالان در میان است.

تورم شدید حاکم بر اقتصاد و مدیریت اشتباه و فضاسازی برای دلالی عامل اصلی تمایل مشتریان به خرید خودروهای با رنگ‌های خنثی است.

در اقتصاد تورمی‌ایران، خودرو به جای کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و حتی کسانی که خودرو را به قصد استفاده از آن خریداری می‌کنند، به روزهایی فکر می‌کنند که ممکن است نیاز به فروش آن پیدا کنند و در آن زمان، فروش به قیمت بالا و در زمان کم، اهمیت پیدا می‌کند. به همین منظور، حین خرید خودرو جملاتی نظیر «این رنگ سریع به پول تبدیل می‌شود» و یا «فلان رنگ خوش فروش نیست» به کرات شنیده می‌شود و خریداران به سراغ رنگ‌هایی نظیر سفید می‌روند که به هنگام فروش یا تعمیرات کمترین افت ارزش را پیدا کند.

در دهه ۸۰ که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته بود، شرکت ایران خودرو محصولات خود را در هشت رنگ متفاوت عرضه می‌کرد که با اقبال مناسب همراه بود اما؛ در تنگناهای اقتصادی، مردم در حین خرید بیش از سلیقه به فکر کاهش میزان زیان یا افزایش سود در زمان فروش هستند.

فروش نامناسب خودروهای رنگی موضوعی است که در بازار ثانویه و دلالی شکل گرفته و ترس از رنگ‌های شاد توسط دلالان در ذهن مصرف‌کنندگان کاشته شده و صاحبان خودرو را از داشتن محصول خوش رنگ و جذاب باز داشته است.

نگرانی خریداران خودرو از کاهش ارزش سرمایه به جهت نگاه سرمایه‌ای به آن و همچنین نقش پررنگ شبکه دلالی سبب شده شاهد خیابان‌هایی بی‌روح و بی‌رنگ و لعاب باشیم و بازار خودرو هیچ جذابیت بصری نداشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود با تغییر شرایط اقتصادی در صورت توافق هسته‌ای، نگرش و تمایلات مشتریان تغییر کند و خیابان‌های ایران با خودروهای رنگی تزیین می‌شود. تنوع در رنگ خودرو از مواردی است باعث جذابیت هرچه بیشتر محصولات می‌شود. اهمیت موضوع رنگ در کشور ما به گونه ای است که در قیمت خودروها نیز تاثیرگذار است و مشتریان حاضرند برای داشتن یک رنگ هزینه بیشتری را پرداخت کنند. رنگ های خاص به دلیل استفاده از مواد خاص و گران قیمت، با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند.

گروه صنعتی ایران خودرو می‌تواند ۲۰ رنگ متنوع  تولید کند اگر  سفارشگذاری برای این گروه صنعتی فراهم شود، جعبه مداد رنگی ایران خودرو به وجود خواهد آمد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا