تشریح قراردادهای توسعه ای شرکت ملی نفت با میادین نفتی ایران

  کد خبر: 281202154597

گام دوم توسعه میدان نفتی آذر با امضای قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار از سوی شرکت ملی نفت ایران به یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی آذر (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه سروک‌آذر امضا شد.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی آذر را با شرکت مهندسی و توسعه سروک‌آذر امضا کرد. مدت قرارداد ۲۰ سال و میزان تولید برآوردی تجمعی اضافی نفت خام حدود ۱۷۷ میلیون بشکه است.

این طرح به‌منظور برداشت حداکثری از میدان مشترک آذر، تسریع در تکمیل فازهای توسعه میدان، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان ایلام در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار شامل حفاری ۱۹ حلقه چاه جدید (۱۸ حلقه چاه تولیدی و یک حلقه چاه تزریق پساب)، نصب پمپ‌های درون‌چاهی در چاه‌های تولیدی جدید، تعمیر ۱۹ حلقه چاه تولیدی و نصب پمپ درون‌چاهی، مین‌روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و پمپ‌های چندفازی و اجرای عملیات شکاف هیدرولیکی/ اسیدی است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان ایلام و کشور ایجاد کند.

از مزایای این طرح توسعه و افزایش برداشت از میدان مشترک نفتی آذر (مشترک با کشور عراق)، جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه از بخش غیردولتی، برآورد عواید ۷ میلیارد دلاری برای دولت با اجرای طرح و پس از کسر هزینه‌های نفتی و دستمزد پیمانکار، الزام پیمانکار در قرارداد به استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور است.

همچنین در عملیات حفاری، اجرایی و احداث تأسیسات روزمینی، از تمام ظرفیت‌های تأمین‌کنندگان دکل‌های حفاری، شرکت‌های ساخت و نصب (EPC)، سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات، همچنین شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی استفاده شده است

قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار با هدف برداشت حداکثری از این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد.

گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به‌عنوان قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد.

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری یال شمالی میدان نفتی مسجد سلیمان با هلدینگ انرژی گستر سینا پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور در دولت سیزدهم، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، نهایی و امضا شده است. مدت این قرارداد ۱۴ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

این قرارداد به‌منظور برداشت حداکثری از میدان نفتی مسجدسلیمان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان و همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۵۹.۹ میلیون دلار شامل حفاری ۱۵ حلقه چاه جدید (۱۳ حلقه چاه افقی تولیدی و ۲ حلقه چاه توصیفی – تولیدی)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن پنج چاه موجود، نصب ۷۰ دستگاه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان در طول دوره قرارداد، تعمیر و راه‌اندازی واحد بهره‌برداری موجود، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و

تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است. از مزایای این طرح می‌توان به جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان، برآورد عواید حدود ۱۳۵۰ میلیون دلاری در دوره قرارداد اشاره کرد.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا اسفندماه ۱۴۰۰ امضا و طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد، این قرارداد با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از این میدان نهایی شد.

قرارداد توسعه میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران

شرکت ملی نفت ایران طرح توسعه میدان‌های‎‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران را با امضای قراردادی به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار به دو شرکت ایرانی واگذار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان‌های‎‌ نفتی سومار، سامان،دلتوران بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت «ول سرویسز ایران» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد.

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران به‌منظور برداشت حداکثری از این سه میدان‌، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و امضا شد. مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۴۰.۴ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۴۵.۱ میلیون دلار شامل حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید شامل ۶ حلقه چاه تولیدی (دو حلقه چاه در سومار، سه حلقه چاه در سامان و یک حلقه چاه در دلاوران) و سه حلقه چاه توصیفی – تولیدی (هرکدام از میدان‌ها یک حلقه) و یک حلقه چاه توصیفی (در سومار)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن دو چاه موجود در سامان و دلاوران، نصب سه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان دلاوران، مین‌روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.

از مزایای این طرح می‌توان به مواردی از جمله جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، برآورد عواید ۱۶۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد و تأمین پایدار و مطمئن خوراک پالایشگاه کرمانشاه با نفت خام سبک و بازگرداندن شرایط عملیاتی به شرایط طراحی و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اشاره کرد.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه این سه میدان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ول‌سرویسز ایران و توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند ۱۶ فروردین‌ماه امسال امضا شد که طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد سرانجام قراردادی با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از مجموع هر سه میدان امضا شد.

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به‌منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۲.۵ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.

خروج از نسخه موبایل