کد خبر: 140901111608
جهانروزنامه

تشکیل صندوق حاکمیت اروپایی برای مقابله با یارانه های آمریکایی

«تیِری بروُتون» کمیسر بازار های داخلی اروپا خواهان تشکیل یک صندوق حاکمیت اروپایی برای مقابله با یارانه‌های آمریکایی در حمایت از صنعتگران این کشور شد.

سایر مقامات اتحادیه اروپا نیز خواستار بررسی راه های حمایت از سرمایه‌گذاران و صنایع اروپا در مقابل حمایت های یارانه‌ای آمریکا از صنایعش هستند.

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در سفر اخیرش به آمریکا نگرانی های جدی خود را از طرح حمایتی آمریکا به بایدن اعلام کرد و آن را موجب تضعیف بافت صنعت اروپا خواند.

طرح ۴۲۰ میلیارد دلاری بایدن تابستان گذشته به تصویب رسید و مهمترین طرح در چارچوب برنامه های اقلیمی وی محسوب می‌شود.

بر این اساس فعالیت های اقتصادی مستقر در آمریکا در زمینه‌های تولید خودروهای برقی، باتریهای با فناوریهای نوین، انرژیهای تجدیدپذیر و تولید هیدروژن حمایت می‌شوند.

«تیِری بروُتون» کمیسر بازارهای داخلی اروپا معتقد است طرح حمایتی آمریکا برهم زننده تعادل رقابتی در بازارهای اروپاست. به همین دلیل او قصد داردبا حضور در سازمان جهانی تجارت دلایل خود را در این موضوع بیان کند.

او همچنین اعلام کرد کارگروهی متشکل از نمایندگانی از اتحادیه اروپا و کاخ سفید برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

مکرون در سفراخیر خود به آمریکا  از همتای خود خواست تا مشکلات مربوط به صنایع اروپایی که با وضع یارانه های حمایتی به وجود می‌آیند حداکثر تا پایان سه ماهه اول سال آینده میلادی برطرف شوند. وی اتخاذ اینگونه تصمیمات از سوی آمریکا را بسیار «تهاجمی» خواند.

بایدن نیزضمن دفاع از کلیات این تصمیم وعده داد نواقص آن رفع شود. «تیِری بروُتون» کمیسربازارهای داخلی اروپا در این زمینه گفت: « پس از مذاکرات بسیاری که رئیس‌جمهور فرانسه دراین زمینه در آمریکا داشت من فکر می‌کنم موارد اختلافی بسرعت برطرف خواهد شد و به این موضوع بسیار امیدوارم. چه‌بسا ظرف چند روز آینده.»

وی همچنین بر ضرورت تقویت مزیتهای رقابتی و جذابتهای سرمایه‌گذاری با تمرکز بربخشهایی از فناوریهای راهبردی مرتبط با انرژی سبز از جمله انرژی خورشیدی، باد و شبکه‌های برق تأکید کرده و تدوین دستوالعمل های حساب شده و همه جانبه دراین موارد را بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی همچنین پیشنهاد می کند برا ی مقابله با بحران انرژی، رقابت با  آمریکا ومواجهه با سیاست اقتصادی چین یک صندوق حاکمیت اروپایی تشکیل شود.

البته برنامه‌های ملی هر کشور اروپایی به جای خود محفوظ خواهد ماند. از نظر وضعیت مالی صندوق وی باتوجه به موقعیت بدهیهای هرکشور رقم ۲درصد تولید ناخالص داخلی اروپا را معادل۳۵۰ میلیارد یورو پیشنهاد می‌کند.

خانم «اورسولا فوندرلِیِر» در سخنانی فراتردر کالج اروپا در بلژیک براین موضوع تأکید کرد: «اتحادیه اروپا باید برای برقراری تعادل مجدد در بازاری که به دلیل یارانه‌های گسترده دولت بایدن نظام رقابتی آن بهم ریخته است اقدامات مقتضی انجام دهد.»

وی درادامه افزود: «ما باید درمورد مهمترین مشکلات برنامه یارانه ای آمریکا با آنها تعامل کنیم.

همچنین ما باید قوانین خود را در سرمایه‌گذاری برای طرح های زیست محیطی در اروپا تسهیل ومنابع تأمین نیازهای مالی خود را مجددا ارزیابی کنیم.»

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا