کد خبر: 16080053566
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

تصویب برنامه زیرساختی بایدن همزمان با هشدارهای تشدید کسری بودجه

ترجمه: محمود نواب مطلق

به رغم مخالفت جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات به دلیل تقاضای اختصاص ۱۷۵۰ میلیارد دلاری به برنامه‌های اجتماعی و اقلیمی، کنگره آمریکا اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد دلار برای برنامه‌های زیرساختی مورد تقاضای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا در شامگاه پنجم نوامبر(۱۴آبان) این بودجه را برای سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده در برنامه‌های زیرساختی از جمله بازسازی جاده‌ها و پلها و افزایش پهنای باند اینترنت تصویب کرد.

دموکراتها ۲۱۸ رأی برای تصویب این برنامه نیاز داشتند که پس از مذاکرات فشرده توانستند با ۲۲۸ رأی موافق در مقابل۲۰۶ رأی مخالف آن به دست آورند. در نهایت، اختصاص ۱۲۰۰میلیارد دلار به برنامه‌های زیرساختی بایدن، با ۱۳ رأی جمهوری‌خواهان به تصویب رسید.

تصویب این بودجه منجر به ایجاد شکاف در حزب دموکرات شده است. جناح ترقی‌خواه این حزب در نظر داشت برنامه‌های وسیع دیگری در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی  به نام «قانون بازسازی بهتر« به ارزش ۱۷۵۰ میلیارد دلار به تصویب برساند.

از این رو شش نماینده دموکرات از جناح چپ حزب از دادن رأی موافق به برنامه‌های بایدن امتناع کردند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، قصد داشت هر دو برنامه دموکرات‌ها را به رأی بگذارد؛ اما به دلیل مخالفت جناح میانه‌روی حزب دموکرات با برنامه‌های قانون بازسازی بهتر به دلیل مشخص نبودن دقیق بودجه‌بندی آن، از این تصمیم منصرف شد.

مخالفان برنامه قانون بازسازی بهتر از دفتر بودجه‌بندی کنگره خواستند در خصوص بودجه مورد درخواست این  قانون بیشتر بررسی کند. به جز شش نماینده ترقی‌خواه حزب دموکرات که خواهان تصویب فوری قانون بازسازی بهتر بودند بقیه اعضای این حزب خواستار بررسی بیشتر آن در دفتر بودجه کنگره و طرح آن در مجلس در ۱۵ نوامبر (۲۴آبان) بودند.

جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها درباره میزان بودجه درخواستی برنامه های جو بایدن ابراز نگرانی کرده اند. دفتر بودجه کنگره در ماه فوریه(بهمن گذشته) باهشدار دربارهکسری بودجه اعلام کرده بود کسری بودجه به تدریج تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) کاهش خواهد یافت و به ۹۰۵ میلیارد دلار خواهد رسید اما مجددا تا سال ۲۰۳۱ (۱۴۱۰) افزایش می‌یابد به ۱۹۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در این تاریخ میزان بدهی به تولید ناخالص داخلی به بالاترین حد تاریخی خود یعنی۲/۱۰۷ درصد خواهد رسید. میزان کسری بودجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) برای دومین بار از جنگ جهانی دوم به بالاترین حد خود رسیده است.

میزان بدهی‌های این کشور به رقم ۲۸هزار میلیارد دلار رسیده است و قانونا نباید از این مقدار بیشتر شود. با فشار بانک مرکزی آمریکا، کنگره به دنبال سازوکار افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکاست. این سقف از سال ۱۹۶۰(۱۳۳۹) تا کنون ۸۰ بار تغییر کرده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا