کد خبر: 27040191856
جهان

تعدیل آمار تولید در چشم انداز ۲۰ ساله ایرباس و بوئینگ

ترجمه: محمود نواب مطلق

هدف شرکت بوئینگ آنست تا در سال ۲۰۴۱(۱۴۲۰) تمام سازندگان هواپیمای این شرکت در سراسر جهان ۴۷۰۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ تولید کنند. این رقم برای سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) ۲۵۹۰۰ فروند بوده است. همه‌گیری کرونا تمایل فزاینده برای مسافرت با هواپیما را کاهش نداده‌است.

شرکت بوئینگ در برآورد اعلامی خود روز یکشنبه ۱۷جولای(۲۶تیر)برای بیست سال آینده؛ افزایش ۸۲درصدی تولید هواپیماهای بوئینگ را درجهان  با رقم ۴۷۰۸۰  فروند هدفگذاری کرده است. این مطالب در آستانه افتتاح نمایشگاه هوانوردی «فارنبرو» در انگلستان از سوی شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام شد.

پیش‌بینی قبلی این شرکت رسیدن به تولید ۴۹۴۰۵ فروند هواپیما در سطح جهان تا سال ۲۰۴۰(۱۴۱۹) بود اما با توجه به تحقق رشد متوسط اقتصادی ۶/۲درصدی در جهان به جای ۷/۲ درصد تعداد تولید هواپیماهای هدفگذاری‌شده را نیز کاهش داده‌است. این بدان مفهوم است که نرخ تردد هوایی نیز به جای۴درصد به میزان ۸/۳ درصد محقق شده‌است.

درمقابل شرکت هواپیماسازی ایرباس ارقامی متفاوت در این خصوص اعلام کرده‌است. تولید ۴۶۹۳۰ فروند ایرباس تا سال ۲۰۴۰(۱۴۱۹). در حالیکه این رقم برا ی سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) تعداد ۲۲۸۸۰ فروند بوده‌است.

شرکت بوئینگ برآنست تا بیست سال آینده تعداد۴۲۷۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ  جدید در سراسر جهان تولید کند.(تعداد ۴۱۱۷۰ بدون در نظر گرفتن مقرهای تولید این هواپیما در روسیه است که به دلیل جنگ با اوکراین وضعیتی نامطمئن دارند). این میزان از رقم پیش بینی هایش در سال گذشته به تعداد ۹۰۰ فروند کمتر است.

«دارِن هالست» مدیر بازاریابی تجاری شرکت بوئینگ در مصاحبه با خبرنگاران گفت:«درسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) میزان تقاضا دیگر به عنوان یک مانع در مقابل بازار هوانوردی مطرح نیست چراکه مردم دوباره به مسافرتهای هوایی روی آورده‌اند. بلکه مسئله در حال حاضر میزان عرضه است که به دلیل مشکلات زنجیره تأمین و کمبود نیروی انسانی در این بخش دچار اختلال شده‌است.»

میزان ترددهای هوایی «تک راهرویی» که بیشتر برای فضاهای داخلی استفاده می‌شود در حال حاضر به ۹۸درصد سطح خود در قبل از همه گیری کرونا رسیده‌است. این میزان برای ترددهای هوایی بین المللی و هواپیماهای «پهن پیکر» به ۷۸درصد سطح خود در قبل از همه‌گیری کرونا است.

البته اقبال به پروازهای داخلی به عنوان مثال در حال حاضر در چین با اعمال محدودیتهای ناشی ازشیوع مجدد کرونا و در اروپا به دلیل نارسائیهای زنجیره تأمین کاهش یافته‌است. در مقابل افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی با سرعتی بیش از میزان پیش‌بینی شده رخداده است.رشد انفجاری بازار تجارت الکترونیک، اقبال به استفاده از هواپیماهای باربری را بسیار افزایش داده‌است.

از اینرو شرکت بوئینگ برای ناوگان باربری هوایی خود تا سال ۲۰۴‍۱(۱۴۲۰) رشدی معادل ۸۰ درصد پیش بینی می‌کند. «دارِن هالست» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود محدودیتهای ناشی از اجرای قوانین توسعه پایدار در زمینه‌های گوناگون از جمله افزایش قیمت سوختهای کربنی ویا وضع مالیاتهای جدید در استفاده از این قبیل سوختها می‌گوید:«هنوز نمی‌دانیم این اقدامات تا چه اندازه می‌توانند بر بازار هوانوردی ما مؤثر باشند.»

منبع: سایت خبری ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا