کد خبر: 051002147335
روزنامهسلامت و رفاه

تعرفه های پزشکی پاشنه آشیل حوزه درمان

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، پایین بودن تعرفه‌های پزشکی و تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت‌ آن به پاشنه آشیل حوزه درمان تبدیل شده که اگر اصلاح نشود دچار معضل می‌شویم.

به گزارش عصراقتصاد، آیین نکوداشت زنده یاد عباس شیبانی، بنیانگذار هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، روز سه شنبه همزمان با اولین سالگرد درگذشت وی، در مرکز همایش‌های بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد.

در این مراسم که روزگذشته در هتل قلب بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، وزیر بهداشت به همراه جمعی از مدیران حوزه سلامت و…، حضور داشتند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: یک جمله از رهبری درباره دکتر شیبانی که فرمودند ایشان مجاهدی خستگی ناپذیر بودند؛ جایگاه این بزرگوار را به خوبی نشان می‌دهد. همچنین، یکی از ویژگی‌های اخلاقی ایشان، مردمی بودن و ساده زیستی این بزرگوار بود.

وی افزود: یکی از کارهای بسیار ماندگار دکتر شیبانی، تشکیل هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هیأت امنا را به عنوان یک نهاد انقلابی می‌شناسیم که به عنوان بازوی کمکی وزارت بهداشت در تأمین نیازهای درمانی کشور اقدام می‌کند.

وی افزود: امروزه ما به عنوان یک ذخیره راهبردی به هیأت امنای صرفه جویی ارزی نگاه می‌کنیم که می‌تواند در مقابله با تحریم‌ها، به ما کمک کند.

عین اللهی گفت: در دوران کرونا، هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران توانست ۲۰۰ میلیون دوز واکسن وارد کند.

وی افزود: در دوران سخت کرونا، هیأت امنا به شکل کاملاً انقلابی، به تأمین تجهیزات و داروهای مورد نیاز کمک کند.

وزیر بهداشت گفت: هیأت امنا توانسته ۲۸۰ دستگاه سرمایه‌ای سنگین را در مناطق محروم کشور تأمین کند.

وی افزود: ما توانستیم ۲۰۰۰ دستگاه کاشت حلزون شنوایی را با کمک هیأت امنا تأمین کنیم و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار دهیم.

بیمه‌ها دست از بدحسابی بردارند

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این مراسم، با اشاره به پایین بودن تعرفه‌های پزشکی و تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت‌ آن، گفت: تعرفه به پاشنه آشیل ما تبدیل شده که اگر اصلاح نشود دچار معضل می‌شویم.

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در دو سال گذشته ۱۶ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است و این در حالی است که کل تخت‌های کشور از قبل و بعد از انقلاب ۱۶۰ هزار است و ۱۶ هزار یعنی ۱۰ درصد و در دو سال گذشته ۱۰ درصد به کل تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است و این درحالیست که ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی هزینه بالایی دارد و اگر هیئت امنای صرفه جویی ارزی نبود بعید بود بتوانیم به این چابکی خدمت رسانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ ترین نهاد حمایت کننده از تولیدات داخلی هیئت امنای صرفه جویی ارزی است، اظهار کرد: زمانی هم که خیرین سلامت می‌خواهند کمک کنند با شنیدن نام هیئت امنا خیال‌شان راحت است که کار درست پیش می‌رود. همچنین حدود ۲۰۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم.

وی افزود: در کرونای امیکرون با درگیری بالای کودکان مواجه شدیم و نیاز به picu داشتیم که با کمک هیئت امنا تعداد picu به دو برابر افزایش یافت.

به گفته وی، همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه پیشرفته پزشکی از طریق هیئت امنای صرفه جویی ارزی خریداری و توزیع شده است.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعرفه‌های پزشکی، اظهار کرد: نمی‌توان خدمتی در مرکز دولتی با مبلغ بسیار پایین انجام داد، ما حداقل باید در حد مصوبات شورای عالی بیمه تعرفه بدهیم که مراکز بزرگ پزشکی ما دچار مشکل نشوند. الان ویزیت یک متخصص قلب در یک مرکز فوق تخصصی مانند همین بیمارستان ۳۷ هزار تومان است که ۳۰ درصد این مبلغ هم برای بیمارستان است و با احتساب مالیات، ۲۰هزار و خورده‌ای به پزشک متخصص می‌رسد که آن هم با تاخیرهای چند ماهه بیمه‌ها روبرو است.

وی افزود: تعرفه به پاشنه آشیل ما تبدیل شده که اگر اصلاح نشود دچار معضل می‌شویم.

او تاکید کرد: پیشتر پول‌هایی از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها دست وزارت بهداشت بود که در اختیار بیماران خاص و کاهش فرانشیز و… قرار می‌گرفت که پارسال تمام این بودجه را به دارویاری دادند. از طرفی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ایجاد شد که دست بیمه است؛ بیمه هم نیازمند اسناد است و ممکن است مشکلاتی رخ دهد. خوب است که بیمه در این بخش حضور دارد اما ما هم باید پولی برای کمک کردن در مواقع خاص داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت اگر بودجه نداشته باشد چگونه می‌خواهد خدمت رسانی کند؟ امیدوارم بیمه‌ها هم دست از بدحسابی بردارند تا بیمارستان‌ها دچار مشکل نشوند.

حمایت هیأت امنای صرفه جویی ارزی از شرکت‌های دانش بنیان

سید حسین صفوی، رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، نیز در این مراسم در سخنانی به تشریح اهداف تشکیل هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران پرداخت و گفت: فراهم سازی زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور به منظور صرفه جویی ارزی در هزینه‌های درمانی، بی نیاز کردن کشور از اعزام بیماران به خارج از کشور و ایجاد هر گونه تسهیلات برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها، از جمله وظایف و اهداف هیأت امنا است.

وی افزود: این نهاد با نیت خیرخواهانه دکتر شیبانی، با هدف کاهش هزینه‌های اعزام بیماران به خارج از کشور، تشکیل شد.

صفوی ادامه داد: موضوع سلامت و امنیت، رابطه تنگاتنگی با همدیگر دارند و از همین رو، تلاش شده از طریق هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، سلامت مردم و بیماران را تأمین کنیم.

وی گفت: فراهم نمودن فناوری‌های دنیا در ایران، موجب شده پیچیده‌ترین اعمال جراحی و درمانی در کشور رقم بخورد.

صفوی افزود: در دو سال گذشته با حمایت وزارت بهداشت، تجهیز بیمارستان‌ها عمدتاً در مناطق محروم، با حمایت هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران صورت گرفته است.

وی گفت: خرید بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی از تولیدات داخلی، یکی دیگر از اهداف هیأت امنا در حمایت از صنعت تجهیزات پزشکی کشور است.

صفوی افزود: هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، آمادگی دارد از شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور حمایت کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا