کد خبر: 070502133959
انرژیروزنامه

تعریف ۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان برای پساب کشور

سخنگوی صنعت آب کشور از تعریف ۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان برای پساب کشور خبر داد. این طرح ها در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری تدوین و سرمایه گذاران در حال بررسی آنها هستند.

به گزارش عصراقتصاد، فیروز قاسم زاده روزگذشته در حاشیه بازدید از طرح های آب منطقه ای سمنان و در جمع خبرنگاران به میزبانی سالن جلسات این شرکت، پیرامون اختصاص آب و به خصوص پساب برای صنایع بیان کرد: برای تأمین آب نیاز است از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم چرا که ایران کشوری با اقلیم خشک است لذا در این مسیر استفاده از پساب و آب دریا در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه هر نوع تامین آب برای خودش مزیت ها و البته معایبی دارد، افزود: اجرای پروژه‌ پساب بسیار گران و مصارف آن نیز خاص است اما از آنجا که صنایع بیشترین مصرف‌کننده برای پساب هستند طرح های خوبی در این زمینه در سراسر کشور تعریف شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور از تعریف ۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان برای پساب کشور خبر داد و گفت: این طرح ها در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری تدوین و سرمایه گذاران در حال بررسی آنها هستند.

قاسم زاده با بیان اینکه حدود ۳۳۰ میلیون متر مکعب از پساب تولیدی کشور به استفاده صنایع اختصاص داده شده است گفت: حضور سرمایه‌گذاران در این بخش هزینه‌های عمومی دولت را کاهش داده است.

وی همچنین بیان کرد: ظرفیت خوبی در آبهای دریا وجود دارد که استفاده از آن نیز در دستور کار قرار گرفته و ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب پروژه‌های در این بخش در حال انجام است.

سخنگوی صنعت آب کشور درباره آب دریا هم گفت: انتقال چهار میلیارد متر مکعب آب از دریا به داخل کشور هدفگذاری شده و در این مسیر پنج طرح بزرگ تعریف و حتی سرمایه گذاران آن هم مشخص شده است.

اجرای ۲۵۰ طرح تامین و استحصال آب در کشور

همچنین قاسم‌زاده، با بیان اینکه وزات نیرو برای تأمین منابع آب در همه حوزه‌های مصرفی برنامه بسیار جدی دارد، خاطرنشان‌کرد: وزارت نیرو طرح‌های مختلف تامین و استحصال آب، تصفیه‌خانه‌های آب شرب و طرح‌های آبرسانی را در دست اجرا دارد و در زمینه طرح‌های تامین و استحصال ۲۵۰ طرح در کشور در حال انجام است که می‌توانند آب مطمئن در اختیار مردم قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه تامین پایدار آب شرب در برنامه وزارت نیرو است، افزود: این مهم با اجرای طرح‌ها تأمین آب پیگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیان‌ کرد: در حال حاضر طرح‌های اولویت‌دار یکی از موضوعاتی جدی است که در وزارت نیرو دنبال می‌شود و این طرح‌ها در بخش‌های مختلف شناسایی شدند.

قاسم‌زاده ادامه‌داد: ویژگی‌های مختلفی برای پروژه‌های تأمین آب و آب‌رسانی در کشور نظیر زمان خاتمه طرح‌ها و اهمیت طرح‌ها برای نقاط مصرف و نیز حساسیتی که در حوزه اجتماعی دارند (برای اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های حوزه آب در کشور) شناسایی شد.

وی گفت: هدف اصلی وزارت نیرو این است که با این پروژه‌ها در تامین کمّی و کیفی آب در سطح کشور ضریب اطمینان بسیار بالایی را داشته باشیم.

پیگیری برای اخذ اعتبارات جدید برای مهار آب‌های شیرین ورودی به خزر، خلیج‌فارس و عمان

از سوی دیگر قاسم‌زاده، درباره برنامه مهار آب‌های شیرین ورودی به دریا اظهار کرد: مهار آب‌های شیرین ورودی به دریا و جلوگیری از شوری آنها و نیز استفاده از آنها برای مصارف داخل کشور، یکی از دغدغه‌های مدیریت آب کشور بوده است.

وی افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده، حجم قابل توجهی از رواناب ناشی از بارندگی‌ها و سیلاب‌های تولیدی در شمال و جنوب کشور وارد دریا می‌شود و استحصال همین میزان آب از طریق آب شیرین‌کن‌های دریا هزینه‌های بسیار گزافی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نیرو مطالعات جامع آب‌های ورودی به دریا را در دستور کار قرار داده و نتایج این مطالعات در میزان آب ورودی به دریای‌ خزر، خلیج فارس و دریای عمان نهایی شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج این مطالعات و استخراج حجم روانآب مازاد بر ظرفیت سازه‌های فعلی و حق‌آب‌های زیست محیطی رودخانه و دریا، سازه‌های مختلفی نظیر مخازن ساحلی، سدهای لاستیکی، بندها و سدهای مخزنی پیشنهاد شده است که عملیات اجرایی آنها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در حوزه طرح‌های زودبازده و نیز اخذ ردیف‌های اعتباری جدید در حال پیگیری است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا