کد خبر: 29110069938
انرژیجهانروزنامه

تعطیلی بزرگترین نیروگاه ذغال سنگی تولید برق در استرالیا در سال ۲۰۲۵

ترجمه: محمود نواب مطلق

نیروگاه «اِرارینگ» که برحسب جدول زمان‎بندی علی‎ القاعده در سال ۲۰۳۲(۱۴۱۰)  قرار بود از رده خارج شود؛ به دلیل حمایت از تولید انرژی‎ های تجدیدپذیر هفت سال زودتر تعطیل می شود.

«فرانک کالابریا» مدیر این نیروگاه که در عین حال بزرگترین نیروگاه ذغال سنگی تولید برق استرالیاست روز پنجشنبه۱۷ فوریه(۲۸بهمن) گفت:«از آنجا که تولید انرژی‎های تجدیدپذیر ارزانتر است استمرار فعالیت این نیروگاه دیگرمقرون به صرفه نیست.»

استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ذغال سنگ در جهان است و درآمد شایان توجهی از صادرات این سوخت آلاینده به سایر کشورها کسب می‎ کند.

او خطاب به سرمایه گذاران تأکید کرد:« استفاده از سایر انرژی‎ های تجدیدپذیر مانند صفحات خورشیدی، توربین‎ های بادی و باتری‎ها برای تولید برق ارزانتر تمام می‎ شود.

به همین دلیل نیروگاه «اِرارینگ» که در حال حاضر فشارهای فزاینده‎ای متحمل می‎ شود در نیمه سال ۲۰۲۵(۱۴۰۳) پیش از موعد مقرر تعطیل می‎ شود.»

این نیروگاه که قرار بود در سال ۲۰۳۲(۱۴۱۰) از رده خارج شود چهار ژنراتور ذغال سنگی ۷۲۰ مگاواتی و یک ژنراتور دیزلی ۴۲ مگاواتی دارد. این نیروگاه یک چهارم برق مورد نیازمنطقه پرجمعیت «نووِل گالِ جنوبی» در استرالیا را تولید می‎ کند.

شرکت «اُریجین»  آخرین تولیدکننده استرالیایی انرژی است که از حیث زمانی تعطیلی نیروگاه‎های ذغال سنگی خود را اعلام می‎کند در حالیکه دولت محافظه‎کار استرالیا همچنان بر حمایت از برنامه‎های احیای نیروگاه‎های ذغال سنگی پافشاری می‎کند.

این شرکت در نظر دارد در یک عملیات  بازسازی مهم  به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار استرالیا(۱۰۹ میلیون یورو) این نیروگاه را به یک باتری بزرگ ۷۰۰ مگاواتی مجهز کند.

بنا به گفته مقامات سندیکاهای کارگری خانواده‎ های وابسته به فعالیت نیروگاه «اِرارینگ» از تعطیلی آن نگران هستند.

از سوی دیگر«آنگوس تِیلور» وزیر انرژی استرالیا که مدافع توسعه نیروگاه‎های ذغال سنگی است نیز تعطیلی زودهنگام این نیروگاه رادر شرایطی که می‎تواند منجر به افزایش قیمت برق شود بسیار« فاجعه بار» دانست.

او با تأکید بر این نکته که تعطیلی زودهنگام این نیروگاه؛ تولید برق مطمئن و با قیمت مناسب را تهدید می‎کند وعده داد نیروگاه جدید به بزرگی همین نیروگاه جایگزین شود. از سویی دیگر کارشناسان محیط زیست بر این باورند این قبیل اقدامات بسیار ضروری و اجتناب ناپذیرند.

«ریشی مِرزیان» کارشناس مسائل مربوط به انرژی و شرایط اقلیمی در اتاق فکر انستیتو استرالیا در این خصوص معتقد است:«مقامات استرالیایی به جای دادن وعده ‎های واهی و تولید «مرگ» باید به فکر هزاران کارگری باشند که در این رهگذر بیکار می‎ شوند.»

این درحالیست که « آریِل لیبمن» استاد دانشگاه « موناش» نیز معتقد است:« همه چیز برای گذر به دوران انرژی‎های پاک فراهم است. هرگونه افزایش قیمت ناشی از بسته شدن نیروگاه‎ های ذغال سنگی مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.»

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا