کد خبر: 041001114116
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانی

تعهد ارزی، چالش صادرکنندگان فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش گفت: یکی از چالش های صادرکنندگان فرش دستباف کشورمان تعهد ارزی است. ایجاد تعهدات ارزی موجب شده کشورهای رقیب بازارهای صادراتی را در اختیار بگیرند و این صنعت را دچار خدشه های جدی کنند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش، در نشست شورای گفت‌وگو در اتاق ایران، اظهار داشت: از آنجا که صنعت فرش از ابتدا با تحریم‌های مستقیم مواجه شده است، باید تسهیلات ویژه‌ای به آن اختصاص پیدا می‌کرد. فرش با معیشت حدود یک سوم مردم کشور در ارتباط بوده و فقط مساله ارز آوری آن مطرح نیست.

رافع افزود: یکی از چالش‌های صادرکنندگان فرش دستباف کشورمان تعهد ارزی است. ایجاد تعهدات ارزی موجب شده کشورهای رقیب بازارهای صادراتی را در اختیار بگیرند و این صنعت را دچار خدشه‌های جدی کنند.

وی گفت: خواسته اصلی تولیدکننده فرش معافیت صادرات فرش از تعهد ارزی است که با توجه به پیگیری‌هایی که تا به امروز انجام شده، بعید است تصمیم گیران کشور رویکرد خود را تغییر داده و با معافیت این محصول از تعهد ارزی موافقت کنند.

رئیس مرکز ملی فرش افزود: بتازگی پیشنهادی مطرح شده که بازگشت ارز توسط صادرکنندگان به ۳۶ ماه افزایش یابد.

این موضوع می تواند تا حدی مشکلات و چالش‌های صادر کنندگان فرش را کاهش دهد.

تولید فرش دستباف از ۶ میلیون مترمربع در سال به ۳ میلیون مترمربع کاهش یافته است.

صادرات این کالا از یک میلیارد دلار در سال به ۶۰ میلیون دلار رسیده است. ایران بعد از هند، پاکستان، ترکیه و مصر در جایگاه پنجم صادرات فرش دستباف قرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا