کد خبر: 190302129364
جهانروزنامه

تعهد هند برای مبارزه با آژانس های رتبه بندی دارای انگیزه های سیاسی

ترجمه: سلیم حیدری

یکی از مشاوران اصلی نخست وزیر مودی می گوید این ارزیابی ها تاثیر مستقیمی بر تجارت و سرمایه گذاری دارد.

به گفته مشاور ارشد نارندرا مودی، نخست وزیر هند و به نقل از رویترز، مقامات هندی از رتبه بندی کشورها (که توسط آژانس های جهانی که در راستای منافع گروه کوچکی که در حال اجرای برنامه های دنیای واقعی هستند)، عقب نشینی خواهند کرد.

این کشور جنوب آسیا در آخرین شاخص جهانی آزادی مطبوعات از افغانستان و پاکستان پایین‌تر است. این شاخص که هر ساله توسط گزارشگران بدون مرز منتشر می شود، تهدیدهای حقوقی و فیزیکی خبرنگاران را برای رتبه بندی سطح آزادی مطبوعات در ۱۸۰ کشور تجزیه و تحلیل می کند.

هند همچنین در شاخص آزادی آکادمیک که توسط مؤسسه Varieties of Democracy (V-Dem) سوئد رهبری می شود، پایین تر از پاکستان و بوتان قرار گرفته است.

به گفته Sanjeev Sanyal، یکی از اعضای شورای مشورتی اقتصادی مودی، شاخص‌ها توسط «گروه کوچکی از اتاق‌های فکر در اقیانوس اطلس شمالی» جمع‌آوری می‌ شود. این اتاق های فکر توسط چندین آژانس تأمین مالی می‌شوند و آنها «یک دستور کار را در دنیای واقعی پیش می‌برند». وی افزود: “دهلی نو شروع به طرح این موضوع در مجامع جهانی کرده است.”

وی در گفت و گو با این خبرگزاری گفت: “این فقط ساختن یک روایت به شیوه‌ای پراکنده نیست.” این روایات تأثیر مستقیم بر تجارت، سرمایه گذاری و سایر فعالیت ها دارد.

سانیال افزود که طی سال گذشته، مقامات هندی به اشکالاتی در روش های تدوین شاخص های جهانی که توسط مؤسسات بزرگی مانند بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) به کار گرفته شده، اشاره کرده اند.

سانیال گفت: “بانک جهانی در این بحث شرکت دارد زیرا این نظرات را از این اتاق‌های فکر می‌گیرد و با قرار دادن آن در چیزی به نام شاخص حاکمیت جهانی، به طور مؤثر آن را تقدیس می‌کند.”

این مقام ارشد افزود که این رتبه‌بندی‌ها از طریق هنجارهای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و رتبه‌بندی‌های حاکمیتی به سختی وارد تصمیم‌گیری می‌شوند. این در حالیست که بانک‌های توسعه چندجانبه وام‌های یارانه‌ای خود را به پروژه‌های مطابق با ESG ارائه می‌دهند.

این مقام ارشد افزود که این رتبه‌بندی‌ها به دلیل هنجارهای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و رتبه‌بندی‌های حاکمیتی به سختی وارد تصمیم‌گیری می‌شوند. این در حالیست که بانک‌های توسعه چندجانبه وام‌های یارانه‌ای خود را به پروژه‌های مطابق با ESG ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه دیگری نیز نگران این موضوع هستند، گفت: این یک نوع استعمار نو است و از وزارتخانه های ذیربط خواسته شده است تا معیارهایی ایجاد کنند و به طور مستمر با آژانس های رتبه بندی تعامل داشته باشند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا