کد خبر: 20060045771
آموزشروزنامه

تعیین شهریه مهدهای کودک بر اساس نرخ تورم

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نحوه تعیین شهریه مهدهای کودک، گفت که درباره شهریه‌ها فعلا امسال اعلام شده است بر اساس رشد نرخ تورم و با تأیید سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان در استان‌ها تعیین شود تا فعلا کار متوقف نشود ولی برای سال های بعد باید معیار مشخصی برای تعیین شهریه درنظر گرفته شود.

علیرضا حاجیان‌زاده رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با پایگاه خبری افق و اقتصاد در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سازمان، اظهار کرد: فعالیت‌هایمان را در چند عرصه پیش‌بینی کردیم؛ یک عرصه، خانواده‌ است که شاید مهم‌ترین عرصه ما باشد زیرا از آمار ۸ میلیونی کودکان، بیش از ۶ میلیون به مهد کودک نمی‌روند و ما هم اصراری نداریم به مهد بروند و خانواده بهترین مکان تربیت کودکان است و ما توانمندسازی خانواده‌ها را مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه عرصه دیگر مربیان هستند که قطعاً باید روی گزینش آنها دقت شود، افزود: در زمینه جذب و تربیت مربیان به دنبال آن هستیم که رشته‌های مربی کودک را در دانشگاه‌ها و حوزه سفارش دهیم و در حال طراحی آن هستیم؛ چراکه یک کار اساسی است که در درازمدت برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. در اساسنامه هم پیش‌بینی شده است که حوزه و دانشگاه باید به کمک این سازمان بیایند.

تدوین نظام‌نامه شایستگی و صلاحیت مربیان مهدهای کودک

 حاجیان‌زاده با اشاره به دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای مربیان، اضافه کرد: در حال تدوین نظام‌نامه شایستگی و صلاحیت برای مربیان هستیم یعنی باید مربی شایستگی‌های لازم را از جهت تربیتی و از نظر کار حرفه‌ای با کودک داشته باشد و باید این صلاحیت‌ها احراز شود.

وی تصریح کرد: در آینده هر فرد جدیدی که به عنوان مربی جذب می‌شود باید صلاحیتش احراز شود و دوره‌هایی را بگذراند و افرادی که اکنون مشغول هستند به تدریج در این پایش قرار می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عرصه سوم، استانداردهای مهدهای کودک‌ است، گفت: استاندارد مهدهای کودک از لحاظ ظاهری، ایمنی و استحکام ساختمان و فضای لازم است.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: فرقی که اکنون سازمان جدید با شرایط قبل خواهد کرد، این است که قبلاً تصور این بود که مهدکودک‌ها، مکان‌هایی برای نگهداری بچه‌ها هستند؛ در حالی که نیت نباید فقط نگهداری باشد و باید رویکردهای تربیتی و فرهنگی را رقم بزنیم.

وی افزود: این فرصت خوبی است که تربیت را از بدو تولد و حتی قبل از تولد شروع کنیم و منوط به یکی دو سال قبل از دبستان نشود؛ امید است آرزوی همیشگی نظام تعلیم و تربیت یعنی اینکه کار تربیت از اوان کودکی شروع شود را رقم بزنیم.

هنوز استانداردهای آموزش تولید نشده است

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره کلاس‌های مختلفی که هم‌اکنون در مهدهای کودک برگزار می‌شود مثل کلاس آواز و …، اظهار کرد: فعلا سازمان استانداردهای لازم را تولید نکرده است اما وقتی استانداردها تولید شود، حد و مرز مسائل تربیتی تعیین می‌شوند.

وی اضافه کرد: شرایط ایجاد نشاط و جذابیت‌های مختلف برای بچه‎ها باید در چارچوب نظام معیار دینی باشد که باید در کمیته‌های اندیشه‌ورز بررسی و ارائه شود و بعد از آن سیستم نظارتی بر حسن اجرای استانداردها و دستورالعمل‌ها نظارت می‌کند.

نحوه تعیین شهریه مهدهای کودک

حاجیان‌زاده درباره نرخ شهریه مهدهای کودک نیز گفت: درباره شهریه‌ها فعلا امسال اعلام کرده‌ایم بر اساس رشد نرخ تورم و با تأیید سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان در استان‌ها تعیین شود تا فعلا کار متوقف نشود ولی برای سال‎های بعد باید معیار مشخصی برای تعیین شهریه بگذاریم که هم بخش غیردولتی توان اداره کار را داشته باشد و هم امکان ثبت‌نام برای مردم باشد یعنی باید نرخ متعادلی تعیین شود.

وی درباره مهدهای کودک در مناطق محروم با بیان اینکه در این مناطق نمی‌توان مهدها را کاملاً غیردولتی اداره کرد، افزود: معتقدیم همه مردم باید امکان دسترسی به فعالیت‌های تربیتی اوان کودکی را داشته باشند و قطعا پیش‌بینی کرده‌ایم که در قانون بودجه لحاظ کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا