کد خبر: 03070047686
آموزشروزنامه

تعیین ۵ رتبه برای معلمان در اصلاحات کمیسیون آموزش بر لایحه رتبه‌ بندی

براساس آخرین نسخه‌ اصلاح شده لایحه‌ رتبه بندی، معلمان در پنج رتبه قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد- متن اصلاح شده لایحه نهایی رتبه بندی معلمان، دسته‌بندی‌ها را نشان می‌دهد که بر این اساس، معلمان در پنج رتبه قرار می گیرند که با  اسامی زیر مشخص شده‌اند:

معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد  و استاد معلم

ماده ۴ : رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک کارشناسی و بالاتر، معلم پایه است

ماده ۵ : فرایند رتبه‌بندی برای معلمانی که تا قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بودند ( همه معلمان شاغل کنونی ) بر اساس امتیازات ناشی از دوره‎های ضمن خدمت، شایستگی های عمومی و تخصصی، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی _تربیتی، سنوات تجربه معلمی و آخرین مدرک تحصیلی، در یکی از رتبه‌های پنج‎گانه این قانون تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد.

تبصره ۱ ماده ۵ : رتبه بندی شامل نیروهای آموزشی شاغل در پست اداری می‌شود.

ماده  ۶ : کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال توقف در رتبه قبلی و کسب امتیازات لازم بر اساس  آیین‎نامه اجرایی این قانون خواهد بود .

تبصره ۱ ماده ۶ : مدت توقف لازم برای معلمان شاغل در مدارس مناطق  محروم مرزی و عشایری حداقل چهار سال خواهد بود (به شرط حضور مداوم در ۴ سال  در منطقه محروم).

تبصره ۲ ماده ۶ : دوره توقف در هر رتبه برای نخبگان موضوع تبصره ۱ ماده ۶۵  و افرادی که در دوره توقف دارای شایستگی اقدامات و عملکرد برجسته باشند حداقل سه سال خواهد بود.

تبصره ۳ماده ۶: حداقل سابقه معلمی برای کسب رتبه معلم سرآمد، ۱۵  سال و استاد معلم ۲۱ سال خواهد بود.

ماده ۷ : مجموع حقوق و مزایای معلمان بارتبه های مندرج در این قانون نباید از ۸۰ درصد مجموع  حقوق و و فوق‎العاده‌های اعضای هیات علمی مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری (برای معلمان با مدرک کارشناسی و پایینتر مربی آموزشیار و برای معلمان با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر مربی) کمتر باشد و به ازای هر ارتقای رتبه که کسب نموده و یا می‌نمایند به ترتیب  ۲۵ درصد( معلم ارشد )، ۲۰ درصد ( معلم خبره)، ۱۵ درصد ( معلم سرآمد )، و ۱۰ درصد( استاد معلم )

 ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده شود.

تبصره ۱ماده ۷ : افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون همه‌ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‎العاده‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در احکام استخدامی معلمان به عنوان فوق‎العاده رتبه‎بندی لحاظ می‌شود و مشمول کسورات بازنشستگی می‌گردد.

تبصره ۲ ماده ۷ : دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برای سایر کارمندان دولت به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می‎باشد.

تبصره ۳ ماده ۷ : فوق‎العاده‎های موضوع این قانون از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در سقف منابع پیش‎بینی شده در بند (واو) تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی به صورت کامل اعمال خواهد شد.

ماده ۸: در راستای تحقق هدف عملیاتی شماره ۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تمام وقت شدن معلمان وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور موضوع ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در آیین‎نامه اجرایی این قانون اقدام کند.

ماده ۹: آیین‎نامه اجرایی قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات‌های ممیزه مرکزی استانی شهرستانی و منطقه شامل چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه‌بندی، شرایط کسب ارتقا، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق‎العاده رتبه‎بندی، حسب  امتیازات حاصله حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا