کد خبر: 06040034502
اقتصاداقتصاد کلان

تغییرات نرخ تورم ۵۰ ماهه کشور/ ۱۵ ماه زیر ۱۰ درصد

بررسی نرخ تورم دوازده ماهه کل کشور در ۵۰ ماه گذشته نشان دهنده ثبت فاصله تورمی ۳۵.۹ درصدی در دوره مورد بررسی است به نحوی که نرخ تورم در اردیبهشت ۹۶ به میزان ۷.۱ درصد و در خرداد ۱۴۰۰ نیز ۴۳ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ براساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، این در حالی است که از اردیبهشت ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم سالانه دوازده ماهه مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با ثبت نرخ ۷.۱ و بیشترین نرخ تورم سالانه دوازده ماهه متعلق به شهریورماه ۱۳۹۸ با ثبت نرخ ۴۲.۷ درصد بوده است. بنابراین نرخ تورم کل کشور در دوازده ماه منتهی به خردادماه سال جاری، بیشترین نرخ سالانه تورم در سال های اخیر است.

در این میان، با کاهش انتظارات تورمی از مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان تابستان سال گذشته، روند تورمی با افت همراه بود؛ به گونه ای که کمترین نرخ تورم سالانه کل کشور در این بازه زمانی متعلق به مردادماه ۱۳۹۹ با نرخ ۲۵.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم نقطه ای کل کشور در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۹۶ تا پایان خردادماه سال جاری، بیانگر روند صعودی از نرخ تک رقمی به محدوده ۵۰ درصد است. به گونه ای که کمترین نرخ تورم نقطه ای کل کشور (که بیانگر درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل است) در نخستین ماه سال ۱۳۹۷ با ثبت نرخ ۷ درصد و بیشترین نرخ نیز مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با ثبت رقم ۵۲.۱ درصد بوده است.

اما در ادامه شاهد روند صعودی نرخ تورم نقطه ای بودیم و به مرور نرخ تک رقمی به دو رقمی در خردادماه ۱۳۹۷ تبدیل شد. روندی صعودی که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ادامه داشت و سپس از خردادماه ۱۳۹۸ شاهد افت نرخ تورم نقطه ای تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ روند کاهشی را شاهد بودیم.

اما در ادامه تا خردادماه سال جاری، نرخ تورم نقطه ای کل کشور با نوسان افزایشی همراه بود و در نهایت در سه ماهه ابتدایی سال جاری نرخ تورم نقطه ای ماه های فروردین، اردیبهشت و خردادماه امسال، به ترتیب به ارقام ۴۹.۵، ۴۶.۹ و ۴۷.۶ درصد رسیده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا