کد خبر: 27010178173
انرژیجهانسیاست

تغییر مسیر صادرات گاز روسیه از اروپا به شرق

رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به اروپایی‌ها اعلام کرد که با وجود نیاز این قاره به گاز مسکو، روسیه منابع خود را به شرق صادر می‌کند.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که مسکو برای تغییر مسیر صادرات انرژی خود به سمت شرق تلاش خواهد کرد، زیرا اروپا تلاش می‌کند اتکای خود به مسکو را کاهش دهد.

وی افزود: کشورهای اروپایی نمی‌توانند به‌سرعت گاز روسیه را حذف کنند.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند و تحریم‌های غرب علیه این کشور به‌دلیل حمله نظامی مسکو به اوکراین، تأمین مالی و لجستیک قراردادهای موجود و صادرات انرژی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

در حالی که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم نفت و گاز روسیه است و کشورهای عضو این اتحادیه به‌دنبال تأمین منابع از کشورهای دیگر هستند، کرملین روابط نزدیک‌تری با چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان و سایر کشورهای آسیایی ایجاد کرده است.

پوتین گفت: شرکای به اصطلاح کشورهای غیردوست، خودشان تصدیق می‌کنند که نمی‌توانند بدون منابع انرژی روسیه – از جمله گاز طبیعی – سر کنند.

وی تصریح کرد: اکنون هیچ جایگزین منطقی (برای گاز روسیه) در اروپا وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین افزود: اروپا با گفت‌وگو درباره توقف واردات انرژی از روسیه، قیمت‌ها را بالا برده و بازار را بی‌ثبات کرده است.

پوتین گفت: روسیه که حدود یک‌دهم تولید جهانی نفت و حدود یک‌پنجم گاز جهان را در اختیار دارد، به زیرساخت‌های جدیدی برای تقویت عرضه انرژی به آسیا نیاز دارد.

وی به دولت دستور داد تا طرح توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین (و) آسیا و اقیانوسیه را تا یکم ژوئن ارائه کند.

روسیه در بحبوحه مشکلات پرداخت برای تجارت و کشتی‌ها، شاهد کاهش شدید تولید نفت، منبع اصلی درآمد این کشور، بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا