کد خبر: 090403164351
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

تفکیک پروانه مطب از طبابت برای تسهیل اشتغال پزشکان

در هشتاد و دومین جلسه هیات مقررات زدایی برای تسهیل اشتغال پزشکان جوان پروانه مطب از طبابت تفکیک شد.

عصراقتصاد: طبق اعلام در جلسه هشتاد و دوم هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب ‌و کار که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ برگزارشد، پروانه مطب از طبابت تفکیک شد.

براین اساس هیات با تسهیل اشتغال به طبابت و تفکیک آن از «پروانه تاسیس مطب» مندرج در فهرست مجوزهای مصوب شصت ‌و دومین نشست هیات مقررات‌زدایی به شماره ۸۰/۳۷۹۶۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ موافقت نمود. بدین ترتیب پزشکان و دندانپزشکانی که همه تعهدات قانونی خود را انجام داده‌اند، برای اشتغال به طبابت در مراکز درمانی دولتی و عمومی غیردولتی، نیازی به پروانه تاسیس مطب ندارند.

در اجرای بند ششم مصوبات جلسه نظارت ستادی رییس جمهور شهید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۳۰) دبیرخانه هیات موظف است با همکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، بسته سیاستی تسهیل اشتغال پزشکان جوان را به‌ویژه در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی از طریق اصلاح مقررات و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران، به جلسه بعدی هیات ارائه کند.

از تاریخ ابلاغ این مصوبه، وزارت بهداشت موظف است وضعیت شهرها از نظر «شاخص جمعیتی» را ماهانه به‌صورت شفاف اعلام کند و کاربرگ استعلام مربوطه را ظرف یک ماه به دبیرخانه هیات ارسال و امکان پاسخ غیرحضوری و برخط به این استعلام را طی سه ماه ایجاد نماید.

همچنین وزارت بهداشت موظف است امکان ارائه خدمت در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های ویژه دولتی دانشگاهی و عمومی غیردولتی را برای پزشکان در حال گذراندن تعهد در شهرستان محل تعهد و در خارج از ساعات موظفی مطابق تعرفه‌های مصوب هیات وزیران (طی دو ماه از ابلاغ این مصوبه) ایجاد نماید و گزارش آن را به دبیرخانه هیات ارائه کند.

اصلاح راهنمای دریافت پروانه اشتغال روانشناسی و مشاوره

در هشتاد و دومین جلسه هیات مقررات زدایی مقرر شد تا پروانه مشاوره روانشناسی از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شود و راهنمای دریافت این مجوز اصلاح شود.

به منظور اجرای حکم بند (پ) ماده ۱۳ قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت ها (ابلاغی ۱۴۰۳/۰۲/۱۷) پروانه اشتغال روانشناسی از تاریخ ابلاغ این مصوبه از طریق درگاه ملی مجوزها با این تغییر در شرایط، صادر می‌شود. بنا به درخواست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، شرط آزمون کتبی به شرایط صدور مجوز پروانه اشتغال روانشناسی افزوده می‌شود. همچنین سازمان مکلف است سالانه دو بار این آزمون را برگزار کند. معیار قبولی در این آزمون، کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمرات تراز یک درصد حائزان بالاترین امتیاز می‌باشد.

همچنین شرط تاییدیه سلامت روان از یکی از دارندگان پروانه مشاوره روانشناسی، جز شروط دریافت این مجوز خواهد بود. این دو شرط جایگزین شرط «تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای از سه عضو هیات علمی و مدرک دوره توانمندسازی مشاوره و مدرک دوره کارورزی مشاوره روانشناسی» می‌شود. همچنین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مکلف است، سامانه نظارت پسینی که در سال گذشته با همکاری دبیرخانه هیات طراحی نموده را طی یک هفته از ابلاغ این مصوبه عملیاتی نموده و در دسترس عموم قرار دهد تا دارندگان پروانه اشتغال روانشناسی و مشاوره، تحت نظارت کامل قرار گیرند.

با پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر اصلاح هزینه دریافت «پروانه اشتغال مشاوره روانشناسی» به شرح جدول ذیل موافقت می‌شود:

تصویب کاربرگ پروانه کسب «دفتر حق‌العمل کاری فروش آهن، فولاد و فلزات (غیر بورسی)»

در این جلسه پروانه کسب «دفتر حق‌العمل کاری فروش آهن، فولاد و فلزات (غیربورسی)» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به‌تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیات جز پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی، مکلف شد تا راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

دبیرخانه هیات‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور نیز مکلف شد، تا درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملا الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

تصویب کاربرگ پروانه فعالیت تشکل مردم نهاد

گفتنی است، در هشتادودومین جلسه هیات مقررات زدایی کاربرگ مجوز «فعالیت تشکل مردم نهاد» (برای آن دسته از سازمان‌های مردم نهادی که برای فعالیت‌های خود به حساب تجاری بانکی نیاز دارند)، متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به‌تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیات، جز پیوست لاینفک این مصوبه است).

براین اساس، دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی مکلف شد، راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

همچنین وزارت کشور مکلف شد، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملا الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

تصویب کاربرگ مجوز فعالیت «شرکت‌های ارایه دهنده خدمات لجستیکی (موسوم به آماد طرف سوم)» از دیگر مصوبات هشتادو دومین جلسه هیات مقررات زدایی بود.

در این جلسه، کاربرگ مجوز «شرکت‌های ارایه دهنده خدمات لجستیکی (موسوم به آماد طرف سوم)» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به‌تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیات جز پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی، مکلف شد، راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملا الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

تصویب دو کاربرگ پروانه کسب شهربازی و نصب تجهیزات تفریحی

گفتنی است؛ در این جلسه دو کاربرگ پروانه کسب «شهربازی» و «نصب تجهیزات تفریحی» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به‌تصویب رسید (شناسنامه این دو مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیات جز پیوست لاینفک این مصوبه است). پروانه کسب شهربازی (موضوع این مصوبه)، شامل مصادیقی که قانون خاص و یا مصوبه هیات وزیران دارند ( از جمله پارک‌های آبی مربوط به وزارت ورزش و جوانان، شهربازی در مناطق گردشگری) نمی‌شود.

دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی، مکلف شد راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

همچنین دبیرخانه هیات‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور مکلف شد درگاه تخصصی برای صدور این مجوزها را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملا الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

تصویب کاربرگ «پروانه فعالیت آزمایشگاه همکار موسسه تحقیقات خاک و آب در آنالیز مواد کودی»

گفتنی است؛ شناسنامه مجوز «پروانه فعالیت آزمایشگاه همکار موسسه تحقیقات خاک و آب در آنالیز مواد کودی» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به‌تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیات جز پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی، مکلف شد راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید. همچنین موسسه تحقیقات خاک و آب کشور مکلف شد درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملا الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

ادغام مجوزهای آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

همچنین در این جلسه با پیشنهاد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مبنی‌بر ادغام پروانه تأسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که در ۴ نوع الف، ب، ج و د صادر می‌شد (موضوع مصوبات پنجاه و نهمین نشست هیأت به شماره ۸۰/۳۱۶۷۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۴) موافقت می‌شود.

اصلاح کاربرگ خانه مسافر

در هشتاد و دومین جلسه هیات مقررات زدایی با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی‌بر تاییدمحور شدن مجوز خانه مسافر، کاربرگ دو مجوز «بهره‌برداری شش ماهه خانه مسافر» و «بهره‌برداری سه ساله خانه مسافر» (به شرح پیوست) تصویب شد. احراز برخی از شرایط متقاضی به‌وسیله بازدید نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای صدور مجوز بهره‌برداری شش ماهه، به تعهد متقاضی تغییر یافت. برای صدور مجوز بهره‌برداری شش ماهه خانه مسافر، بازدید (نظارت پیشینی) نماینده اداره اماکن فراجا الزامی است.

دبیرخانه هیات مکلف شد راهنمای دریافت اصلاح شده این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور در دسترس عموم قرار دهد. همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف شد درگاه تخصصی برای صدور این دو مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

حذف و ادغام مجوزهای سازمان برنامه و بودجه کشور

با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی‌بر حذف مجوز «تأییدیه عدم شمولیت مصادیق مؤسسات و شرکت‌های دولتی موضوع مواد ۳ و ۴ قانون محاسبات عمومی کشور» و ادغام مجوزهای «تأییدیه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بابت مجوزهای ساخت و ساز در حریم و خارج از حریم شهرها» و «تاییدیه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بابت واگذاری اراضی ملی و دولتی برای اجرای طرح‌های اقتصادی» و همچنین افزایش مدت زمان صدور مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری به شرح پیوست موافقت می‌شود.

امکان تخصیص کدکارگاهی برای نیروهای دورکار تولید محتوا

گفتنی است؛ در هشتادو دومین جلسه هیات مقررات زدایی سازمان تامین اجتماعی مکلف شد طی یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، امکان تخصیص کد کارگاهی را به فعالیت نیروهای دورکار تولید محتوا، فضاهای اشتراکی، مشاغل سیار و بی‌کانون، مشاغل خانگی و امثال آن، بر اساس شناسه یکتای صادره درگاه ملی مجوزها و به ازای کدملی فراهم و صادر نماید. بر این اساس، سازمان مذکور مکلف است به کلیه مجوزهای مشاغل خانگی، تحت هر عنوان بدون لحاظ نوع و زمینه فعالیت، کد کارگاهی تخصیص دهد.

اصلاح ضابطه مسئول فنی تولید در واحدهای دامی

در هشتاد و دومین جلسه هیات مقررات زدایی مقرر شد دستورالعمل به‌کارگیری مسئول فنی تولید واحدهای دامپروری و گلخانه، متناسب با میزان ظرفیت آن واحد (با همکاری دبیرخانه هیات)، طی یک ماه تسهیل و نسخه نهایی برای اعمال در درگاه ملی مجوزها به دبیرخانه هیات ارسال ‌شود.

به منظور تسهیل شرایط دامپروری‌ها، دستورالعمل مسئول فنی بهداشتی (دامپزشکی) این واحدها، متناسب با میزان ظرفیت آن واحد (با همکاری دبیرخانه هیأت)، طی یک ماه تسهیل و برای اعمال در درگاه ملی مجوزها به دبیرخانه هیأت ارسال ‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا