کد خبر: 06060198595
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

تلاش «ایلان ماسک» برای اتصال تلفن های هوشمند عادی «استارلینک»

ترجمه: محمود نواب مطلق

این بخش از خدمات که با همکاری گروه معظم مخابراتی «تی موبایل» انجام خواهد شد در مرحله اول صرفا به ارسال پیامک اختصاص دارد.

اولین اخبار از این نوع خدمات اینترنتی  در تلفنهای همراه هوشمند از محل پایگاه پرتاب «اِسپِیس ایکس» درمقابل نخستین نمونه موشک «استار شیپ»منتشر شد. بنابر گفته «ایلان ماسک» این موشک قادر است ماهواره‌های مورد نیاز این نوع خدمات را به فضا برده و در مدار قراردهد.

هدف آنست با برقراری ارتباطات اینترنتی بتوان از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه معمولی در هر نقطه از جهان مستقیما با ماهواره ها مرتبط شد و بدین ترتیب از خدمات آن چه دربرقراری تماس های تلفنی و چه در ارسال پیام در تمامی مناطقی که امکان استفاده ازفناوری شبکه‌ای وجود ندارد ازجمله کوههای بلند و دریاها استفاده کرد.

رئیس«استارلینک و تسلا» با همکاری«تی موبایل» بزرگترین اُپراتور مخابراتی جهان این خدمات را تا سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) در آمریکا عرضه خواهندکرد. به همین منظور نیاز است انواع جدیدی از ماهواره‌های تخصصی برای این نوع از خدمات به منظومه‌ «استارلینک» که هم اکنون با هزاران ماهواره‌ فعال است، اضافه شوند.

این ماهواره‌ها در آسمان همچون «برجهای سلولی مخابراتی» عمل کرده و قادرند با اکثر تلفن‌های همراه هوشمند«جی پنج» در پهنای باند رادیویی ۵/۲کیلوهرتز ارتباط برقرارکنند. البته انجام این کار چندان هم ساده نیست.

برجهای مخابراتی روی کره‌زمین مسافت حداکثر چند ده کیلومتری را پوشش می‌دهند درحالیکه این برجهای مخابراتی ماهواره‌ای در فاصله ۵۵۰ کیلومتری از زمین با سرعتی معادل ۲۷هزار کیلومتر در ساعت به دور کره زمین می‌چرخند و همه آن را پوشش می‌دهند. برای استفاده خدمات ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک» باید از آنتنهای ماهواره‌ای استفاده کرد.

 «ایلان ماسک» دراین مورد می‌گوید: «برای برقراری ارتباط گوشی‌های تلفن همراه هوشمند معمولی با این ماهواره‌ها درپی تولید آنتهای بزرگ و پیشرفته هستیم. او معتقد است نمونه اولیه این آنتن که ساخته‌شده هم اکنون نیز قادر است ارتباطات را برقرار کند؛ حتی اگر گوشی داخل جیب افراد باشد.

درعین حال رئیس گروه مخابراتی«تی موبایل» معتقد‌است اگر هوا صاف باشد برقراری ارتباط آسانتر خواهد بود. در اولین گام صرفا پیامک‌ها و پیام‌های چند رسانه‌ای از این طریق مبادله خواهند شد.

در گام های بعدی برقراری تماسهای تلفنی و ارسال داده‌ها نیز میسر خواهد شد. البته سرعت اینکار چندان بالا نیست زیرا پهنای باند مورد استفاده بین ۲ تا ۴ مگابایت بر ثانیه خواهد بود.

بنا به گفته «ایلان ماسک» بین هزار تا دوهزار تماس تلفنی همزمان و صدها هزار پیامک می توانند از این طریق مبادله شوند. ابتکار جدید وی با این نوع خدمات برخی شرکتهای ماهواره‌ای موجود رقابت خواهد کرد.

البته خدمات شرکتهای موجود ضعیف است و برای برخورداری از آنها خرید  دستگاه مخابراتی مخصوصی به قیمت ۳۰۰ تا هزار یورو الزامیست.

درحالیکه خدمات جدید«استارلینک» در برخی موارد به صورت بسته‌های رایگان شرکت «تی موبایل» و در برخی دیگر از موارد به صورت بسته‌های اقتصادی آن عرضه می‌شود.

بنا به گفته رئیس این شرکت مخابراتی تعرفه‌های ارسال پیامک از طریق «استارلینک» از سایر شرکتهای موجود ماهواره‌ای ارزانتر خواهد بود.

این تعرفه برای شرکت های ماهواره‌ای موجود ۵۰ یورو در ماه است؛ وی در جلسه اعلام خدمات نوین شرکتش با همکاری «استارلینک» تمامی اُپراتورهای مخابراتی جهان را به همکاری و اتصال شبکه‌های ماهواره‌ای به یکدیگر در جهان فراخواند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا