کد خبر: 210203158739
آموزشروزنامهجوابیه وزارت آموزش و پرورش به عصر اقتصاد

تلاش برای بهبود معیشت معلمان

معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در جوابیه ای درباره گزارشی با عنوان «معلم؛ رفوزه معیشت» به اقدامات مفید و مبسوط ان وزارتخانه در جهت بهبود معیشت معلمان اشاره کرده است کهحسب قانون مطبوعات و تعامل دو سویه این رسانه با دستگاه های دولتی عینا منتشر می گردد.

متن جوابیه به شرح زیر است:

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ باعنوان« معلم؛ رفوزه معیشت» پاسخ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش را به استحضارمی رساند:

رتبه بندی معلمان:

بهبود سطح کارآیی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت خدمات مدارس دولتی نیازمند بهبود سطح شایستگی های حرفه ای، تخصصی و عمومی معلمان است. در این راستا لازم است حاکمیت امکانات و ظرفیت های خود را به منظور بهبود سطح کارآیی و عملکرد معلمان به کار گیرد تا تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امکان پذیر شود. قانون رتبه بندی گامی در مسیر گسترش و تقویت شایستگی ها و توانمندی های معلم درفرایند یاددهی – یادگیری از گذر افزایش انگیزه و رضایت مندی معلمان استفاده از ابزار نظام پرداخت ها جهت تحقق افزایش کیفی فرایند تعلیم وتربیت به شمار می آید. درماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون یاد شده، مراحل استقرار و ارتقا تفکیک و برای هریک آیین نامه های اجرایی جداگانه پیش بینی شده است.

آیین نامه حاضر(مرحله ارتقا) در راستای ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان در مرحله استقرار، با بررسی مستندات و گزارش¬های مرتبط با موضوع و استفاده از نظرات نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مدیران سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی، دست اندرکاران پیاده سازی نظام رتبه بندی در آموزش و پرورش، اندیشمندان، خبرگان و کارشناسان آشنا به موضوع و نمایندگان معلمان، مدیران و ارزیابان در چارچوب قانون نظام رتبه بندی تدوین شده است. روشن است که اثربخشی آیین نامه حاضر برای ارزیابی فعالیت های آموزشی، تربیتی و حرفه ای معلم، بهبود عملکرد و سطح کارآیی نیروی انسانی در فرایند یاددهی – یادگیری در گروی عوامل متعددی از قبیل بازطراحی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان، تبیین مصادیق رفتاری، تدوین برنامه های بهبود سطح شایستگی ها و توانایی های شغلی معلمان است.

در خصوص نیرو های حق التدریس در آموزش و پرورش:

براساس ماده ٨ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس وآموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۱۵/۷/۱۳٨٨ وبه استنادماده ۵ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳٩۷ کل کشور، به کارگیری نیروی حق التدریس جدید ممنوع می باشد؛ لذا نیرو های موجود در آموزش و پرورش به جز افرادی که دارای آرای خاص مثل دیوان عدالت اداری بوده اند، تعیین تکلیف شده اند.

درخصوص وضعیت نیروهای به کارگیری شده در طرح خرید خدمات آموزشی:

با ابلاغ شیوه نامه اجرائی خرید خدمات آموزشی به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها به شماره ۴۲۱/۷۰۰ به تاریخ ۱٨/۱۱/۱۴۰۲ پس از اقدام وفق مقررات مندرج در شیوه نامه مذکور جهت انعقاد قراردادو نیز صدور ابلاغ نیروهای خرید خدمات آموزشی در زیرسامانه ذکرشده برابر سهمیه و اعتبار تخصیصی، حقوق این گروه از پرسنل پرداخت می شود.

برخی از اقدامات معیشتی و رفاهی فرهنگیان

-انعقاد تقاهم نامه اعتباری با بانک ملی ایران و اختصاص ۱۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد طی سال‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۳ که طی دو مرحله ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت توزیع بین فرهنگیان به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده و مقدمات جذب ۵۰ هزار میلیارد ریال برای سال ۱۴۰۳ در حال پیگیری است.

-انعقاد الحاقیه تفاهم نامه با بانک ملی ایران که بر اساس آن مقرر شد ۵/۲ درصد از حقوق واریزی پرسنل در بانک ملی ایران جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به فرهنگیان کشور جذب و در بین ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها توزیع شودکه مقدمات اجرای آن برای سال جاری در حال پیگیری است.

-صندوق وام ضروری با ۷۴۶ شعبه و سرمایه ۱۳۷ هزار میلیارد ریال مبلغ ۹۶ هزار میلیارد ریال وام با کارمزد یک درصد بین ۳۶۴،۱۷۱ نفر از اعضاء توزیع نموده است. میزان وام پرداختی ۳ برابر سرمایه اعضاء می‌باشد.

-از تیرماه سال ۱۴۰۱ قرارداد بیمه درمان تکمیلی به صورت بیمه‌گری منعقد و دو سوم مبلغ حق بیمه توسط دستگاه از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود که در طول دو قرارداد منعقده تعهدات و خدمات ارائه شده ارتقاء یافته و به جز دندانپزشکی و عینک سایر خدمات( جراحی، بستری، پاراکلینیکی، دارو، ویزیت، زایمان و نازایی و …) بدون سقف ارائه می‌شود.

-طرح اسکان با توجه به رسالت تأمین محل اسکان ارزان‌قیمت جهت سفرهای نوروز و تابستان فرهنگیان توسط وزارت متبوع و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اجرا می‌شود و توانسته رضایت نسبی همکاران فرهنگی را کسب نماید .

-در سال ۱۴۰۲ تعداد مراکز آموزشی – رفاهی به ۴۲۴ مرکز رسیده که ظرفیت این مراکز در بخش اسکان ۳۷۶۱ اتاق و ۲۱۶۲ سوئیت با ظرفیت ۱۷۹۶۲ تخت و در حوزه پشتیبانی از مجالس و برنامه‌های همکاران ۱۳۸ رستوران با گنجایش ۲۵۲۲۲ صندلی و ۱۴۰ تالار پذیرایی با گنجایش ۵۱۲۰۳ صندلی می‌باشد و در سال ۱۴۰۲ رشد ۶ درصدی داشته است و شامل باشگاه فرهنگیان، خانه‌معلم، مراکز اسکان بیماران صعب‌العلاج، باشگاه پیشکسوتان و … می‌باشد.

-اهتمام جهت ساخت حداقل۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن با استفاده از اراضی مازاد آموزش و پرورش و ظرفیت وزارت راه و شهرسازی با کمک صندوق ذخیره فرهنگیان

-بسترسازی جهت تسهیل فرآیند تأمین و توزیع کالاهای اساسی و لوازم خانگی بادوام بدون پیش‌پرداخت با اقساط متنوع متناسب با حقوق همکاران در قالب سامانه اتما- توانا کارت و لیرینگ فرهنگیان که با استقبال همراه بوده است.

-سقف خرید فرهنگیان از تعاونیها و سامانه های مجازی:۱۰۰ میلیون تومان ( زوجین فرهنگی ۲۰۰ میلیون)

توضیح عصر اقتصاد

نخست: ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده ای کاش درباره اعتراض معلمان به نحوه رتبه بندی و دلیل حجم بالای نارضایتی از این روش رتبه بندی توضیحات بیشتتری ارائه می دادند. بدیهی است این روزنامه آمادگی انتشار هر گونه توضیحات تکمیلی در این باره را اعلام می دارد.

دوم: تمامی اقدامات انجام شده و ارائه شده معطوف به رابطه معلمان با وزارت آموزش و پرورش است و آن وزارتخانه محترم است در حالی آن معاونت محترم به خوبی می دانند که حجم زیادی از بار آموزش بر دوش نیروهای انسانی است که در مدارس غیر انتفاعی مشغول به کار هستند.

سوم: روزنامه عصر اقتصاد نیک می داند که محدودیت بودجه ای در آن وزارتخانه معظم هر گونه مانوری را در خصوص ترمیم حقوق معلمان محدود می کند و لذا به رغم خدمات و برنامه های اجراشده و ارائه شده در جوابیه، عملا نافی مشکلات معیشتی معلمان و دو شغله شدن انها نبوده و نیست و لذا برای پرورش و آموزش نسل های اینده این مرز و بوم اگه چه هر اقدامی قابل تقدیر است اما بدون شک وضعیت موجود شایسته مربیان نسل آینده نبوده و نشان از ناکافی بودن اقدامت است!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا