کد خبر: 230801108412
اقتصادجهانروزنامه

تلاش ژاپن برای باقی ماندن در بازار نیمه هادیها

ترجمه: محمود نواب مطلق

دولت ژاپن تلاش می‌کند در مسابقه تولید نیمه هادیها و بقا در این بازار از رقبای تایوانی و کره‌جنوبی خود عقب نماند.

ژاپن که نگران وضعیت جغرافیای سیاسی منطقه در تایوان است درصدد تأمین امنیت تهیه مواداولیه مورد نیاز خود برآمده است. از اینرو دولت این کشور با همکاری هشت فعال صنعتی، شرکت «راپیدوس» را برای تولید نیمه‌ هادیها راه‌اندازی می‌کنند تا ظرف پنج سال آینده با تایوان و کره‌جنوبی دراین زمینه رقابت کنند.

این اقدام به عنوان آغاز عملیات «آخرین فرصت» در جنگ نیمه‌هادیها برای ژاپن عنوان شده‌است.

ژاپن روز جمعه ۱۱نوامبر (۲۰آبان) خبرایجاد یک شرکت ژاپنی را به عنوان «قهرمان ملی» برای رقابت با غولهای تایوانی و کره‌جنوبی درعرصه نیمه‌هادیها اعلام کرد. دولت این کشور و هشت فعال صنعتی که شرکت«راپیدوس» را راه‌اندازی می‌کنند امیدوارند بتوانند گوی سبقت را دراین میدان بربایند و به‌عنوان کشور پیشتاز در تولید نیمه‌هادیها ضامن تأمین مهمترین بخش از مواداولیه مورد نیاز خود به‌ویژه در شرایط حساس کنونی باشند.

درحال حاضر ژاپن تا حد زیادی به تایوان در زمینه نیمه‌هادیها با مخاطرات فراوان جغرافیای سیاسی وابسته است. تمرکز شرکت «راپیدوس» بر تولید نیمه‌هادیها برای صنعت حمل ونقل، شهرهای هوشمند و لوازم مورد نیاز هوش مصنوعی با تولید تراشه‌های حکاکی شده ۲ نانومتری از سال ۲۰۲۷ (۱۴۰۶) به بعد خواهد بود.

شرکت «تی اِس اِم سی» تولیدکننده اول جهانی در تایوان و شرکت «سامسونگ الکترونیک» در کره جنوبی تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) آغاز کرده‌اند و قصد دارند از سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) تراشه‌های ۲نانومتری تولید کنند.

هدف شرکت «راپیدوس» که گردانندگان آن از افراد باتجربه در صنایع الکترونیک ژاپن انتخاب شده‌اند آغاز عملیات پیشرفته ریخته گری دراین کشور ظرف پنج سال آینده عنوان شده‌است.

شرکت های مطرح ژاپنی درزمینه الکترونیک شامل «تویوتا، سونی، اِن ای سی و اِن تی تی» از جمله هشت شرکت فعال در راه‌اندازی شرکت «راپیدوس» هستند.

این شرکتها برای شروع سرمایه‌ای بالغ بر۳/۷ میلیارد یِن (۵۱میلیون یورو) به میدان می‌آورند. سپس کمکهای دولتی بالغ بر۷۰ میلیارد ین (۴۸۶میلیون یورو) به آن اضافه خواهد شد. ظرف ۱۰ سال آینده میزان سرمایه گذاری دراین شرکت بالغ بر ۵هزار میلیارد ین (۳۵میلیارد یورو) پیش‌بینی شده‌است.

به موازات این اقدامات دولت ژاپن تا قبل از پایان سال۲۰۲۲(دی۱۴۰۱) یک مرکز فناوری نیمه‌هادیهای پیشرفته را نیز ایجاد می‌کند.

در این مرکز فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه نیمه هادیهایی از نوع نسلهای آینده با همکاری شرکت های خارجی از جمله «آی بی اِم» آمریکا انجام خواهد شد.

«یاشیتوشی نیشی مورا» وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن دراین خصوص می‌گوید: «ما بدین ترتیب درپی تقویت صنعت نیمه‌هادیها در ژاپن و گسترش زمینه‌های رقابتی آن هستیم.»

این برای قدرت سوم اقتصاد جهان هدفی بلند پروازانه است. کشوری که صنعتگران آن تا آغاز قرن ۲۱میلادی همواره بازارها را در تصاحب خود داشته‌اند.

حاصل برنامه دولتی درزمینه تولید نیمه‌هادیها در سال۱۹۷۰ (۱۳۴۹) ایجاد شرکتهایی مطرح درعرصه رقابت جهانی نظیر «هیتاچی و اِن ای سی» بود. در پایان سال ۱۹۸۰(۱۳۵۹) شرکتهای ژاپنی بیش از نیمی از بازارهای جهان را در اختیار گرفتند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا