کد خبر: 15120073030
تولید و بازرگانیحقوقی و قضاییخدمات و توزیعروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

تنظیم پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

ناعمه شاهوردیلو

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد که پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آماده ارسال به دولت برای ارائه به مجلس است.

به گزارش عصر اقتصاد، مهدی نجف پور در نهمین همایش حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون نقش تشکل‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

او درباره سابقه برگزاری همایش حقوق مصرف‌کنندگان گفت: نهمین همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران هر ساله با فرا رسیدن ایام گرامی‌داشت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برگزار می‌شود و این گواهینامه بر اساس ضوابطی از جمله شاخص‌های قیمت، کیفیت کالا و خدمات، رضایتمندی مشتری، خدمات قبل و فروش، استاندارد‌ها و مجوز‌ها به تولیدکنندگان برگزیده، اعطا می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، استانداری، سازمان امور اقتصاد و دارایی، اداره کل جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی در کمیته فنی برای فرایند انتخاب برگزیدگان حضور دارند.

نجف پور با تاکید بر اینکه مصرف‌کننده با خرید خود کسب‌وکار کوچک را تبدیل به قوی‌ترین برند‌های دنیا می‌کند، اظهار کرد: جایگاه مصرف‌کننده در همه نظام بازار‌های توسعه‌یافته متفاوت از آن چیزی است که امروز در کشورمان شاهد آن هستیم.

به گفته او در نقطه مقابل مصرف‌کننده با روی برگرداندن از یک برند یا محصول به دلیل توجه نکردن تولیدکننده به سلایق و نیاز‌های مشتری با نقض حقوق مصرف‌کنندگان سقوط یک کسب و کار را رقم می‌زنند.

اظهارنظر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درباره حذف ارز ترجیحی

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همزمانی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف ارز ترجیحی را در ایام شب عید و ماه رمضان کج سلیقگی توصیف کرد و گفت: برای این ایام باید اقداماتی در نظر گرفته شود که مردم دچار کمبود و خسران در سبد معیشت نشوند.

نجف‌پور در این همایش با بیان اینکه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، کالاهای بیشتری را مشمول این مالیات کرده است، اظهار کرد: با اجرای این قانون به زودی شاهد  ۹ درصد افزایش قیمت به صورت خودکار هستیم که برای مصرف‌کننده و تولیدکننده مطلوب نیست.

او همچنین با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی برای حذف ارز ترجیحی، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم، حذف ارز ترجیحی خوب یا بد است؛ اما دولت هر چقدر هم اقدامات حمایتی در نظر بگیرد، حذف ارز دولتی و آزاد شدن قیمت‌ کالاهای اساسی بر زندگی مردم اثر خود را خواهد داشت.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تاکید بر لزوم اقدامات حمایتی در مقطع کنونی گفت: یک اقدام مثبت این بود، که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام اساسی یک سال به تعویق افتد، اما نیاز به اقدامات مشابه بیشتری است.

نجف‌پور، تاکید کرد که دستگاه‌های مسئول مثل شرکت پشتیبانی امور دام باید کمک کنند، اثرات منفی قوانین یاد شده کمتر شود.

او در ادامه با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده باعث شفافیت می‌شود، گفت: در همین راستا پویش «بدون قیمت نخریم» را راه‌اندازی کردیم، چرا که فروشندگان مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در پایان خواستار حمایت اهالی رسانه از این پویش شد.

نهمین همایش اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان استان با حضور محمود سیجانی، رئیس سازمان صمت استان تهران، حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، محمدی‌پور، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت و ‌دبیر اجرایی همایش با حضور افتخاری مهندس یداله صادقی، رئیس سابق سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دیروز در هتل اسپیناس برگزار شد.

بیش از ۲۰۰ شرکت برای این همایش ثبت نام کرده بودند که در مراسم دیروز ۵۱ شرکت از جمله؛ صنایع غذایی بیژن، فهاب بتن، آواژنگ، مهرسرمستان،  داروسازی حیان، آسفالت پارس دماوند، فرش ایرانیان، گاندوتجارت صاحب برند مکسیندر که برای ششمین سال موفق به دریافت این گواهینامه می‌شد و ….. تندیس دریافت کردند.

همچنین در بخشی از مراسم از یداله صادقی به پاس ۳۵ سال خدمات شایسته در سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران تقدیر به عمل آمد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا