کد خبر: 0710999834
اخبار شرکت ها

تنوع سبد محصولات پتروشیمی با اجرای ۳۰ طرح راهبردی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای پایداری این صنعت، گام چهارم تعریف شده که با توجه به خوراک‌های نفت و گاز و محصولات پایه و بررسی بازارهای داخلی و بین‌المللی، ۳۰ طرح راهبردی را تعریف کردیم که تنوع سبد محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایران‌پترونت، «بهزاد محمدی» امروز (یکشنبه) در نشستی خبری با تبریک روز صنعت پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت اول کشور روز به روز جایگاه خود را در اقتصاد کشور مستحکم می کند و این نشانه بی اثر بودن تحریم ها علیه این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماه اول سال ۹ طرح توسط رییس جمهوری بهره برداری شد، افزود: در حالی که رشد تقاضا برای نفت خام و فراورده های نفتی کمتر از یک درصد است، تقاضا در پتروشیمی به ۵ درصد می رسد.

محمدی تاکید کرد: منابع غنی نفت و گاز، نیاز متنوع صنایع پتروشیمی و بازارهای جذاب بین المللی ما را برای توسعه مجاب می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیون تن خوراک را از شرکت نفت و شرکت ملی گاز دریافت کردیم، گفت: این حجم از خوراک معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. تا سال ۱۴۰۴ این مصرف به ۲ میلیون بشکه در روز می رسد و تا سال ۱۴۰۶ عدد مصرف ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود که مصداق عینی گذر از خام فروشی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در پایان ۹۸ در کشور ۵۶ مجتمع پتروشیمی وجود داشت که در حال حاضر به ۶۴ مجتمع رسیده و تا پایان سال با طرح های جدید که به مدار می آیند به ۷۰ مجتمع افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از محصولات پتروشیمی در داخل مصرف شده و ۷۰ درصد صادر می شود، افزود: در بخش تنوع محصولات در حال حاضر ۹۰ محصول شامل ۱۸ نوع پلیمر در قالب ۳۳۳ گرید متنوع تولید می شود که این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ نوع محصول می رسد و در سال ۱۴۰۶ با اجرای طرح های در دست اجرا به ۱۲۴ نوع محصول دست پیدا می کنیم که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

محمدی تاکید کرد: در سال ۹۸ صنعت پتروشیمی ۸ میلیون تن محصول در داخل عرضه شده و ۱۵ هزار بنگاه متوسط و کوچک در اشتغال و رونق قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه با صادرات خوب درامد ارزی قابل توجهی کسب شده است، ادامه داد: در سال ۹۸ و ۹ ماه سال ۹۹ درامد فراتر از تعهد بانک مرکزی بوده و بیش از تعهد در سامانه نیما ارز عرصه کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در بخش توسعه تا پایان ۱۴۰۰ با اتمام طرح های جهش دوم به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا می‌کنیم و ۱۰۰ درصد برنامه ششم محقق می شود و درامد به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.
وی افزود: سال ۹۹ سال طلایی صنعت پتروشیمی است که ۱۷ طرح را برنامه ریزی کردیم و ۹ طرح بهره برداری شده است. با بهره برداری از این طرح ها، ۲۵ میلیون تن در یک سال به ظرفیت پتروشیمی اضافه می شود و به ظرفیت ۹۰ میلیون تن می رسیم.

محمدی با اشاره به اینکه در جهش سوم ۲۸ طرح فعال داریم، ادامه داد: با بهره برداری از آنها ظرفیت به ۱۳۳ میلیون تن افزایش پیدا می کند و درامد به ۳۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید و با تحقق طرح های جهش سوم رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه به جایگاه اول صعود خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای پایداری این صنعت گام چهارم تعریف شده که با توجه به خوراک های نفت و گاز و محصولات پایه و بررسی بازاهای داخلی و بین المللی، ۳۰ طرح راهبردی را تعریف کردیم که تنوع سبد محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می کند.

معاون وزیر نفت افزود: طرح های راهبردی در ۳ دسته شامل طرح های خوراک ترکیبی برای محصولات آروماتیک، طرح های تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی و سومین دسته از این طرح ها نیز طرح های پیشران با هدف تنوع در محصولات و قطع واردات و ایجاد اشتعال و آمایش سرزمینی در ۲۱ طرح تعریف کردیم و ظرفیت پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در گام چهارم توسعه پتروشیمی مجموعا ۳۰ طرح خواهیم داشت که ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت صنعت اضافه می کند.

محمدی افزود: حجم سرمایه گذاری با تحقق جهش دوم تولید به ۸۰ میلیارد دلار، با تکمیل جهش سوم به ۹۲ میلیارد دلار و در گام چهارم به ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.

به گفته محمدی، طرح های پیشران در ۴ زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارز، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین دستی، افزایش ارزش محصولات و آمایش سرزمینی تعریف شده است.

وی ادامه داد: برای بهبود اقتصاد طرح ها، مشوق هایی مانند تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارایه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت های مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون ۷ فرآیند بومی سازی شده است،  گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ فرآیند می رسد. همچنین در حوزه ایرانی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنعت به عنوان ماده حیاتی و گرانقیمت، ۲۰ نوع کاتالیست داخلی سازی شده و ۱۶ نوع تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی خواهد شد.

وی افزود: در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار نیاز کاتالیست ایران تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۰۰میلیون دلار از کاتالیست ها بومی سازی خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا