کد خبر: 12120072385
جهان

توافق روسیه و اوکراین برای کمک به خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی/پوتین: تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهیم

شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده اوکراینی –که امروز در بلاروس با هیئت روسی گفتگو کردند- اعلام کرد دو طرف بر سر ایجاد کریدورهای مشترک برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش تسنیم، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست که عملیات ویژه نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند.

برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌های مجمع عمومی نمی‌توانند اقدامات قهری علیه یک کشور را تجویز کنند. تعیین چنین اقداماتی تنها از اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

۱۴۱ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۵ کشور رای مخالف، ۳۵ کشور ممتنع دادند، فدراسیون روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی و اریتره مخالف این سند بودند و چین، هند، کوبا، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، قزاقستان، پاکستان، صربستان، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر به آن رای ممتنع دادند.

نویسندگان این قطعنامه علاوه بر محکومیت “عملیات نظامی روسیه در اوکراین”، تصمیم روسیه برای “افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای خود” را نیز محکوم کردند.

در متن این قطعنامه هیچ اشاره مستقیمی به اقدامات دولت اوکراین، وضعیت مردم دونباس و تجاوز نظامی ۸ ساله به دو منطقه خودمختار دونتسک و لوهانسک نشده است. همچنین اشاره‌ای به کودتای غیرقانونی اوکراین در سال ۲۰۱۴ نشده، در حالی که روسیه در تدوین تمامی این اسناد خواستار ذکر این نکات شده بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

توافق روسیه و اوکراین برای کمک به خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی

شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده اوکراینی –که امروز در بلاروس با هیئت روسی گفتگو کردند- اعلام کرد دو طرف بر سر ایجاد کریدورهای مشترک برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی به توافق رسیده‌اند.

پوتین: مزدوران و نئونازی‌های اوکراینی غیرنظامیان را گروگان گرفته‌اند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد مزدوران خارجی و نئونازی‌هایی که در کنار نیروهای اوکراینی با نظامیان روسیه می‌جنگند، غیرنظامیان از جمله دانشجویان خارجی را گروگان گرفته‌اند.

وی افزود: نیروهای روسیه کریدورهایی را برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین گشوده‌اند، اما نئونازی‌های اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

پوتین تأکید کرد: نیروهای نظامی ما در حال دفاع از وطنمان هستند و برای نابودی نئونازی‌ها تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهور اوکراین: به ما هواپیمای جنگنده بدهید

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی خواست اقدام به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین کنند یا تعدادی هواپیمای جنگنده در اختیار این کشور قرار دهند.

پنتاگون: روسیه ۴۸۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است

یک مقام ارشد پنتاگون مدعی شد روسیه از ابتدای عملیات نظامی خود در اوکراین تاکنون ۴۸۰ موشک به سمت اهداف مختلف در خاک اوکراین شلیک کرده است.

آغاز دور جدید مذاکرات روسیه-اوکراین در بلاروس

وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد هیئت‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین عصر پنج‌شنبه دور دوم گفتگوها را در شهر «برست» در نزدیکی مرز بلاروس با لهستان آغاز کرده‌اند.

اوکراین گزینه استقرار نیروهای حافظ صلح را بررسی می‌کند

دیمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد دولت متبوعش گزینه استقرار نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در خاک اوکراین را در دست بررسی دارد.

ورود هیئت مذاکره کننده اوکراینی و روسی به بلاروس

هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی به‌منظور گفتگو با طرف روسی وارد بلاروس شد.

پیش از این دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود: هیأت اوکراینی در راه مذاکراه با طرف روسی است.

دولت اوکراین تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ما بر ایجاد گذرگاههای انسانی در گفت‌و‌گوها با روسیه متمرکز خواهد شد.

همزمان هیئت روسی هم  با هدف حضور در دور جدید مذاکرات با هیئت اوکراینی  وارد شهر «برست» در بلاروس شد.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات منجر به دستیابی به یک راهکار فوری برای حل‌وفصل مناقشات و همچنین صلح در دونباس شود.

دولت بایدن تحریم بخش انرژی روسیه را بررسی می‌کند

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت بایدن تحریم بخش انرژی روسیه در واکنش به حمله این کشور به اوکراین را در دست بررسی دارد.

رایزنی تلفنی «ماکرون» با سران روسیه و اوکراین

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه از تماس تلفنی «ماکرون» با «پوتین» و «زلنسکی» روسای جمهوری روسیه و اوکراین خبر داد.

بر اساس این گزارش، « امانوئل ماکرون» پیش از تماس با رئیس‌جمهور اوکراین، به مدت یک ساعت و نیم با «پوتین» گفت‌و‌گو کرده است.

پوتین: تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهیم

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در خصوص تماس تلفنی ماکرون با پوتین گفت که رئیس‌جمهور روسیه در این تماس تلفنی به ماکرون گفته است که روسیه به ادامه جنگ علیه نیروهای قوم‌گرا (نئونازی- ملی گراهای افراطی) در خلال عملیات حمایت از دونباس اصرار دارد.

پوتین همچون از ماکرون خواسته تا به تلاش‌ها برای تضمین خروج امن شهروندان خارجی از خاک اوکراین بپیوندد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی‌ خود امانوئل ماکرون اعلام کرد اتهام بمباران کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسی صحت ندارد.

وی تأکید کرد نیروی هوایی روسیه تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا